יום סוער בשטחים: עימותים אלימים התקיימו היום (שישי) עם תום התפילות במסגדים בירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה. העימותים אירעו בין המתפללים לכוחות גדולים של צבא ומשטרה, שנערכו בכוחות מתוגברים משעות הבוקר, זאת בעקבות הכרתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בירושלים כבירת ישראל, ביום רביעי האחרון. בנוסף, ערביי ישראל קיימו צעדות מחאה בערים כפר כנא ואום אל פאחם, ובמדינות ערביות רבות, בהן מצרים, ירדן, לבנון וטורקיה, אלפים יצאו להפגין. בתקשורת הפלסטינית דווח על לפחות הרוג אחד וכ-767 פצועים ברצועת עזה, בגדה ובכללה בירושלים.


מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי אזהרה לאוויר על מנת לפזר את ההתקהלויות. 28 מפירי סדר נעצרו ע"י כוחות צה"ל ומג"ב ונפצעו עשרות".
 
עוד נמסר כי "ברצועת עזה הפגינו כ-4,500 פלסטינים בשישה  מוקדים עיקריים לאורך הגדר אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. במהלך הפרות הסדר האלימות בוצע ירי לעבר מסיתים מרכזיים. זוהו פגיעות". 
הפגנות בשער שכם בירושלים


הפגנות באיסטנבול. צילום: רשתות חברתיות

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי התייחס למהומות בפוסט שפורסם באלמונסק, עמוד הפייסבוק בערבית של מתפ״ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) וקרא לפלסטינים לא להישמע לקיצונים שמסיתים אותם: "אני מבטיח לכם, הסטטוס קוו בירושלים באופן כללי ואל-אקצא בפרט נשמר - אל תישמעו לקיצונים שבהסתתם ובקריאתם לאלימות מבקשים לפגוע בכם. חשוב לי להבהיר מעל כל ספק ובניגוד לשמועות ולשקרים כי אין שום שינוי בשטח, תפילות יום השישי נערכו כסדרן, המעברים פתוחים ופועלים נכנסו לישראל. קיצונים אינטרסנטיים רוצים להתסיס את הרחוב בשקרים ובסילופים כי זו מלחמת דת, ובסופו של דבר מציאות אלימה רק תפגע בציבור הפלסטיני שמוסת משקרים על מלחמת דתות ושמירה על המקומות הקדושים".
  
הפגנה באום אל פאחם. צילום: רשתות חברתיות


ח״כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת, תושב אום אל פאחם, נאם בכנס שהתקיים בסוף ההפגנה ואמר ש"הצהרת טראמפ מתכחשת לזכויות ההיסטוריות של העם הפלסטיני בירושלים, ומהווה יריקה בפרצוף הקהילה הבינלאומית". ג׳בארין אמר שפעילויות המחאה של הציבור הערבי ימשיכו במהלך השבוע הקרוב, לרבות עצרת מחאה מול השגרירות האמריקאית באמצע השבוע, והפגנה ארצית בגליל ביום שישי הבא.

ח"כ אחמד טיבי דיבר בהפגנה בשער שכם ואמר כי "דיל האולטימטיבי הפך לסטירה אולטימטיבית. טראמפ אימץ את עמדת הימין והכיבוש הישראלי והתעלם מזכויות העם הפלסטיני. הוא פסל את עצמו ולכן אין מקום לדיל האולטימטיבי, שהפך לסטירה אולטימטיבית. אלקודס היא בירת מדינת פלסטין שתקום. המחאה לגיטימית ומחויבת המציאות".

דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, אמר ש"לא נאפשר להחלטת טראמפ לעבור. הזעם הפלסטיני רק יגבר, ובלי ירושלים בירת פלסטין, לא יהיה תהליך שלום".
 
דווקא התפילות בהר הבית הסתיימו ללא אירועים חריגים, למעט אירוע מקומי קטן בסוף התפילה, שבו כמה עשרות צעירים ניסו לפתוח בתהלוכה שהם מחזיקים דגלים של פלסטין וטורקיה ויוצאים בקריאות מחאה. ההיערכות המשטרה המוקדמת בראשות מפקד המחוז ניצב יורם הלוי שאפשר את התפילות ללא הגבלות הובילה לשקט היחסי ולקיומן של התפילות, בהן השתתפו 30 אלף איש.

עם סיומן הפתיעו כוחות משטרה, לוחמי מג"ב ואנשי ביטחון את עשרות הצעירים שניסו לפתוח בתהלוכה מכיון צומת ההוספיס לעבר שער שכם ופיזרו אותם ובכך מנעו את ליבוי היצרים במקום. גורמים במשטרה מציינים כי "ההתארגנות המוקדמת והתכנון של מפקד המחוז, מנעו אירועים חריגים, שכן נתנו להם יחס אנושי בכך שאפשרנו להם להגיע לתפילות ללא הגבלת גיל. הבנו שזה נושא רגיש ובזכות זה למעט אותו אירוע חריג ביציאה התפילות התקיימו כשורה".  
 
מזרח ירושלים. צילום: עיר עמים


מפגינים מניפים דגלי טורקיה בהר הבית. צילום: "חדשות הר הבית והמקדש"
בעקבות החשש מהמהומות, נערכה אתמול הערכת מצב מטכ"לית, ובסיומה הוחלט על תגבור כוחות של כמה גדודים וכן של מערכי האיסוף וההגנה המרחבית ביהודה ושומרון. בנוסף, הוחלט להגדיר כוחות כוננות נוספים למקרה של התפתחויות.