כ-20 רקטות נורו לעבר יישובי עוטף עזה מרצועת עזה מאז יום חמישי האחרון. בעוטף עזה מדברים על שינויים בשגרת החיים, אם כי באופן רשמי התושבים נענים להנחיות של צה"ל ורכזי הביטחון ביישוביהם. יש כאלה שמדברים על המתנה לרגע בו יוצא צה"ל למבצע נוסף. במקביל, ברצועת עזה אומרים כי חמאס, שחוגג היום (חמישי) 30 שנים להיווסדו בפסטיבל ענק, אליו הגיעו אלפים רבים - אינו מעוניין בהסלמה.

מקור פלסטיני ששוחח עם מעריב און ליין הדגיש היום, כי "חמאס אינה מעוניינת במלחמה עם ישראל. השימוש במסוקי קרב מצד ישראל, לראשונה מאז 2014, מראה כי גם בישראל אינם מעוניינים בהסלמה. אחרת, היו משתמשים במטוסי קרב. בישראל רוצים להעביר מסרים לחמאס ובזה נגמר העניין".
מקור אחר אומר כי "בשיחות עם מנהיגי חמאס, הם הדגישו שאינם פונים להסלמה. הם מעוניינים שתושבים יוציאו את הזעם על החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי סוגיית ירושלים היא בעצם סוגיית פלסטין, ואף פלסטיני לא יכול לעשות הנחות בעניין זה. עם זאת, אף אחד לא מעוניין בהסלמה, ולכן השטח בו מאפשרים את המחאה, כולל שימוש בנשק לא קטלני מצד ישראל – משרת את שני הצדדים בשלב זה".

עצרת 30 שנה לארגון חמאס. צילום: רשתות חברתיות
 
עצרת 30 שנה לארגון חמאס. צילום: רשתות חברתיות


א"מ, תושב הרצועה, מקווה אף הוא שלא תהיה הידרדרות. "כל 'טעות' לא מחושבת יכולה להצית את האזור. לדוגמה, חיסול של אישיות בכירה על ידי ישראל, או להפך פגיעה ישירה ברכב או בבית ספר ישראלי שיגרום לפצועים או להרוגים", אומר א"מ בשיחה למעריב און ליין. "דברים אלה עלולים להביא לשינוי כללי העימות, וחלילה יביאו אותנו למצב של מבצע צבאי חדש, שיהיה הרסני ויגרום נזק קשה לכל הצדדים".
מחר ייענו, ככל הנראה, רבבות פלסטינים לקריאה של חמאס והפלגים הפלסטינים לצאת למה שמכונה "צעדת המיליונים". הפלגים הפלסטינים אמורים להציג את הכח שלהם, לצאת בנאומים מתלהמים, ועל פי המקור הפלסטיני "יוציאו קיטור". גם ההנהגה הפלסטינית ברצועת עזה, בעיקר חמאס והג'יהאד האסלאמי, מבינים שלא ניתן להסלים את המצב עד לכדי מלחמה עם ישראל.
 

צילום: רשתות חברתיות




צילום: רשתות חברתיות


"הטיעון העיקרי שלהם, שזה עלול לטרפד את הפיוס הפנים פלסטיני", אמר המקור הפלסטיני שהעדיף לשמור על עילום שם. "לכן, העימותים עם צה"ל יהיו באזור חאן יונס, ממזרח לעזה ובצפון הרצועה. צה"ל צריך ל'ספוג' את העימותים האלה, כדי שהמצב יחזור לקדמותו. גם בחמאס וגם בג'יהאד רוצים להמתין לתוצאות הצעדים של מדיניות האסלאם ומדינות ערב, לפני שיחליטו מה הלאה".

תושבי העוטף: "הולכים על חבל דק בין רגיעה לבין הסלמה"
בעקבות סבב הירי האחרון שאירע אתמול, יעל רז-לחייני, תושבת נחל עוז, אומרת כי "אנחנו נערכים כל הזמן, ולא ממתינים שתהיה התחממות. כל הזמן מדברים עם תושבים ועושים את כל מה שצריך. עדיין, כשזה מתחיל אנחנו לא יודעים לאן זה הולך, ואם זה משהו זמני או ממושך. כל הזמן יש לנו את החשש הזה שהמצב יסלים. אנחנו הולכים על חבל דק בין רגיעה לבין הסלמה".
 
בימים שחונים אלה, הטילים הפכו למרבה הצער למטאפורה של גשם. "אף אחד לא יכול לכנות את המצב הנוכחי מבול", אומרת לחייני. "מניסיוננו, אנחנו יודעים שזה מטפטף ולעיתים מתגבר. אתה יכול לראות שיש רגיעה בעוד כמה ימים, ואז חוזר הטפטוף. לצערי, למדנו לחיות עם זה, והרגלנו את התושבים למצב". 
 
אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב: "בשבוע האחרון אנו חווים מתיחות ביטחונית באזורינו. נכון לעכשיו אין הנחיות מיוחדות ואנחנו ממשיכים את שגרת חיינו. אין בזה להפחית את גודל האיום. האיום ברור ומדאיג ובכל זאת אנחנו כאן, חיים את חיינו. אני מבקש מתושבי המועצה להישמע להוראות והנחיות צה"ל ככל שתהיינה. לא ניתן לאויב לפגוע בשגרת החיים שלנו".
אלון דוידי, ראש עיריית שדרות: "אני מצפה מראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל להכות בארגוני הטרור ללא רחם. לא נסבול את המשך הירי לעבר העיר שדרות. טפטוף זו לא תכנית עבודה".