במהלך קורס מפקדי טנקים שבר החייל חן בחרליה את עצם השוקה של כף הרגל. בחרליה הובהל לבית החולים יוספטל באילת, שם נותח ויומיים לאחר מכן הוסבר לו שהוא מסופח לר"מ 2 ולאחר מכן ישוחרר על תנאי מהצבא, כלומר לא יקבל טיפול רפואי ממשרד הביטחון אלא ייאלץ להתנהל אל מול קופת החולים שאליה הוא שייך.



מכיוון שאופי הפציעה הצריך פיזיותרפיה בתדירות גבוהה, קופת החולים לא יכלה לספק את הטיפול הדרוש והפנתה אותו בחזרה לצה"ל. אביו של חן לא ויתר ויצא למלחמה נגד משרד הביטחון, שבסופו של דבר, לאחר מאבק ארוך ומתיש, אפשר לו לקבל פיזיותרפיה בבית הלוחם.



למרות משבר האמון בין חן לצה"ל, הוא התעקש לחזור לצבא כדי להמשיך לתרום. "הרגשתי שפשוט זרקו אותי", הוא מספר בכאב. "שנה שלמה תרמתי בשריון ובקורס מפקדים, וברגע האמת, כשהייתי צריך שהמערכת תתמוך בי ותיתן לי גב, פשוט התעלמו מהנזק שנגרם לי. חשוב לי להדגיש, זה לא שנפצעתי בדרך לפאב, נפצעתי באמצע אימון במסגרת צה"ל. עצוב לי שצה"ל מפקיר פצועים".



סיפורו של בחרליה וסיפורים נוספים של חיילים שעברו אירועים דומים הגיעו לאחרונה ללשכתו של ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד בכנסת וחבר ועדת חוץ וביטחון. שלח, שערך בירור בנושא, גילה תמונה מדאיגה על הנוהל הנהוג בצבא: חיילים שנפצעו, בעיקר כאלו שנפצעו פציעות גפיים שהתרחשו במהלך אימונים, מועברים לר"מ 2 לחודשיים, שם הם זוכים לטיפול צבאי.



לאחר תקופה זו, אם החייל לא כשיר לחזור לשירות תקין, הצבא מעביר אותו לר"מ ד' (מצב של שחרור זמני מהצבא לחצי שנה שכולל ביקור בבקו"ם וגזירת תעודת חוגר). לאחר מכן מתכנסת ועדה מיוחדת ומחליטה אם להחזיר את החייל לצבא או לשחרר אותו לצמיתות. במהלך ששת החודשים הללו חלק מהחיילים נאלצים לשלם על טיפולים שונים מכיסם הפרטי, כאשר צה"ל דורש מהם לפנות לקופות החולים.



שלח, שהחליט לנסות לחולל שינוי במצב הקיים, ניסח הצעת חוק חדשה, שמגיעה היום להכרעת ועדת השרים לחקיקה. ההצעה דורשת לחייב את צה"ל לקחת אחריות על אותם חיילים שנפצעו במסגרת שירותם, עד שישוחררו באופן סופי משירותם הצבאי.



"כשצה"ל מגייס צעיר לשירות הוא חייב להעניק לו תחושה שיש מי שדואג לו, בוודאי במקרה של פציעה", מסביר שלח. "הנוהג הפסול של 'השעיית' החייל לחצי שנה, שבה הוא צריך לטפל בעצמו ועתידו אינו ברור לו, מזיק הן לחייל והן לשמה הטוב של המערכת, ויוצר תחושה של הפקרה וחוסר אכפתיות. לצערי, מערכת הביטחון ממשיכה בסירובה לתקן את העיוות המזיק הזה, שפוגע בתחושת השייכות של החיילים ומשפחותיהם. הצעת החוק שלי היא פשוטה ומתבקשת, ותעשה צדק עם החיילים שנפגעו".