הפרות סדר אלימות נרשמו היום (שישי) במספר מוקדים באזור יהודה ושומרון, בהם הפגינו כ-1,700 פלסטינים. הם הבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות במוקדים המרכזיים, ומצה"ל נמסר כי עד כה, שישה מפרי סדר נפצעו באורח קל.

במקביל, כ-2,000 פלסטינים ברצועת עזה מפגינים בשבעה מוקדים לאורך הרצועה. הם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. במהלך הפרות הסדר האלימות בוצע ירי לעבר מסיתים מרכזיים. ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי שני בני אדם נהרגו ו-105 נפצעו באורח קשה בעימותים עם חיילי צה"ל על גדר המערכת ברצועת עזה.
 

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר היום כי ארה"ב לא תוכל יותר לתווך בשיחות בין ישראל לפלסטינים בשל ההחלטה. "לא נוכל לקבל תוכנית אמריקאית כלשהי", אמר אבו מאזן לאחר שקיים שיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז. "מה שהיא עשתה מרחיק אותה מהתיווך".

"אנחנו רוצים לחיות בשלום. אף כדור לא נורה מצד הפלסטינים בשטח אנחנו מגיבים בצורה תרבותית ולא אלימה ולא נשתמש בנשק כזה או אחר", טען יו"ר הרשות. כזכור, העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק הצביעה אתמול בעד הצעת ההחלטה לביטול ההכרזה של הנשיא טראמפ. בהצעה תמכו כ-128 מדינות, תשע מדינות התנגדו ו-35 נמנעו. המדינות שהתנגדו בהצבעה היו ארה"ב, טוגו, פלאו, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, גואטמלה, הונדורס וישראל.

 

עימותים בין צה"ל לפלסטינים. צילום: רויטרס



עימותים בין צה"ל לפלסטינים. צילום: רויטרס



עימותים בין צה"ל לפלסטינים. צילום: רויטרס



עימותים בין צה"ל לפלסטינים. צילום: רויטרס



שבוע שעבר הפגינו ביהודה ושומרון כ-2,500 פלסטינים אשר הבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. כוחות צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות במוקדים המרכזיים על מנת לפזר את ההתקהלויות. בנוסף, ברצועת עזה הפגינו כ-3,500 פלסטינים בתשעה מוקדים לאורך הרצועה, במהלך הפרות הסדר האלימות בוצע ירי לעבר מסיתים מרכזיים.



בסכנין התקיימה בשבוע שעבר הפגנת ענק ביוזמת ועדת המעקב העליונה, ובהשתתפות חברי כנסת מהרשימה המשותפת. ראש עיריית סכנין, מאזן גנאים אמר במהלך ההפגנה כי "אנחנו דוחים את הכרזת טראמפ 'ומודים לו' שהעלה מחדש את העניין הפלסטיני לסדר היום הבינלאומי". הוא הוסיף כי "ירושלים המזרחית היא עיר ערבית פלסטינית, והיא תהיה בירת מדינת פלסטין".

יו"ר ועדת המעקב העליונה, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה דיבר אף הוא בצעדה ואמר כי "לא יהיה שלום בלי ירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית. אל-קודס לא תהיה לבד. כל העם הפלסטיני יגן עליה". הוא הוסיף כי "הזכות של העם הפלסטיני לא נגזרת מהצהרות האימפריאליזם האמריקאי. לא ניכנע לאיומים של ממשלת הימין - פושעי הממשלה הם נתניהו, בנט וליברמן".
הוא טען כי "הצהרת טראמפ ניתנה בהסכמת סעודיה, הראקציה הערבית שותפה למזימה. אנחנו קוראים לגרש שגרירי ארה"ב ולבטל עסקאות". לדבריו, ארצות הברית סיימה את תפקידה כמתווך וישראל חיסלה את הסכם אוסלו. ברכה הוסיף: "מברכים על החלטת אבו מאזן שלא לקבל את סגן שר החוץ האמריקאי וגם על עמדותיהם של בוליביה, ונצואלה וכל תנועות הסולידריות ברחבי העולם". הוא סיכם את דבריו בקריאה: "למהר בסיום הפילוג בין פתח לחמאס - אחדות מאבק מול הכיבוש ומול מדיניות ארה"ב".