"יש קווי דמיון רבים בין הפסנתר למוט ההיגוי של מטוס הקרב", אומר סגן נועם, פסנתרן מצטיין שלפני גיוסו לצה"ל הופיע בקונצרטים בארץ ובעולם ומחר יסיים במסדר הכנפיים המסורתי את קורס הטיס של חיל האוויר. סגן נועם (22) מסיים את מגמת מטוסי הקרב בבית הספר לטיסה. "ההתרגשות מתחילה לקראת הטקס. זו תחושה מיוחדת", הוא אומר. נועם, שגדל בהוד השרון, היה מגיל 5 פסנתרן מצטיין וגם רקדן בולט בריקודים סלוניים. "הייתי פסנתרן מוזיקה קלאסית, והיו לי הופעות וקונצרטים בארץ ובחו"ל", הוא מספר, "קיבלתי זימון לבית הספר למוזיקה תלמה ילין בגבעתיים, אבל העדפתי להמשיך ללמוד עם החברים מילדות".
 
לקראת גיוסו לצה"ל הוא ניצב על פרשת דרכים אישית. "כל החברים שהתאמנו איתי קיבלו מעמד של פסנתרן מצטיין בצה"ל. ההחלטה הקשה שעמדתי בפניה הייתה אם להמשיך בקריירה של פסנתרן או ללכת לקורס טיס", הוא מספר.

מה הכריע את הכף ללכת לקורס טיס?

"רציתי להתגייס לתפקיד משמעותי. גם בעוד כמה שנים, אם ארצה, אוכל לפתח קריירה של פסנתרן, אבל לקורס טיס אי אפשר ללכת בעוד כמה שנים".

הפסנתר היה חסר לך במהלך הקורס שנמשך שלוש שנים?
"אומנם היה פסנתר בבית הספר לטיסה, אבל לא היה זמן לנגן. רק בסופי שבוע כשהייתי יוצא הביתה התאמנתי על הפסנתר". האתגר הגדול ביותר שאיתו התמודד סגן נועם היה שנה וחצי לאחר תחילת קורס הטיס, כאשר התגלה שיש לו גידול בחזה. "במהלך אחת מטיסות הסולו הרגשתי רע, על סף עילפון. עברתי בדיקות ואז התגלה שיש לי גידול בחזה. עברתי ניתוח, והגידול, שהתברר שהיה שפיר, הוסר", הוא מספר.
 
בשל הניתוח ותהליך ההחלמה נעדר סגן נועם מהקורס במשך כחודשיים. "בהתחלה לא רצו להחזיר אותי לקורס הטיס. בבית הספר לטיסה נלחמו עלי והחזירו אותי", הוא אומר – "בגלל שהפסדתי חודשיים של טיסות, הייתי צריך לרדת למחזור מתחתי".
 
מה תחושתך אחרי מה שעברת?
"קודם כל, שצריך להסתכל על דברים בפרופורציות. הבריאות יותר חשובה מהכל".
 
יש קווים משותפים בין הפסנתר ל"סטיק" במטוס?
"יש קווי דמיון. בפסנתרנות מזיזים הרבה את האצבעות וגם במטוס הקרב המודרני יש כפתורים רבים במוט ההיגוי, והאצבעות נעות במהירות".
 
 "הכל נשאר במשפחה"

בין המסיימים מחר את מגמת הקרב בקורס הטיס יהיה גם סגן אפיק (22) משוהם. "ההתרגשות גדולה והתחושה היא של כיף גדול. הקורס הארוך נגמר", הוא מציין. אפיק ינק את האהבה לטיס מילדות. אביו היה טייס במערך מסוקי היסעור של חיל האוויר. "אבא לקח אותנו למסדרי כנפיים והכניס את הרעיון בגדול", הוא מספר "גדלתי על הרקע הזה".
 
איך עבר הקורס הארוך?
"זו הייתה חוויה מטורפת. יש המון נקודות במהלך הקורס שלא מצליחים ואז לומדים להתמודד עם כישלון, לקום ולהמשיך הלאה".
אביו של אפיק, העובד כיום בתחום ההיי־טק, נרגש לקראת טקס הסיום של בנו: "יש כאן סגירת מעגל מרגשת מאוד. הכל נשאר במשפחה", הוא מסכם.