הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט נאם היום (שלישי) בכנס לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה והתייחס לסבבי הירי מהרצועה בחודש האחרון. "ההצהרות הקוראות להפעיל הרבה יותר כוח בשלב הזה כלפי הרצועה אינן אחראיות. הרתעה לא נבחנת או נמדדת ביום אחד ולא על פי העיתונים היומיים", אמר איזנקוט.



דבריו של הרמטכ"ל מגיעים על רקע הצהרתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן מוקדם יותר, שאמר כי צריך לפעול באופן מושכל ביחס לרצועת עזה ולא להיגרר למערכה. "האינטרס הישראלי הוא שתשומת הלב העולמית תהיה באיראן ולא בעזה", הדגיש. 



הרמטכ"ל הציג את ההשקעה האיראנית במאבקים מזויינים ברחבי המזרח התיכון. "ברצועת עזה הסכום עלה לאחרונה ל100כ-מיליון בשנה. חיזבאללה בין 700 מיליון למיליארד. סוריה- כמה מילארדים. בתימן ועיראק - מאות מיליונים בכל אחת מהמדינות", ציין.


איזנקוט התייחס לדבריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שהזהיר לפני כשבועיים על תופעה של סירוב פקודה של הדרג הבכיר במערכת הביטחון בשל מדיניות הממשלה. "כאחד שמשרת 40 שנים בצה"ל, אני לא רואה קצינים מסרבים פקודה על רקע של מדיניות. קציני צה"ל מבינים היטב את החוקים והכללים. אפשר להתווכח ולבטא עמדות אחרות. מרגע שניתנה פקודה לא רואה קצין שיקרא תיגר על שלטון בישראל", אמר.

"לחזק את אתוס הלוחם"

בנוסף ציין הרמטכ"ל כי "יש ירידה מתונה במוטיבציה ללכת ליחידות הקרביות. כלומר לחוד הקרבי של צה"ל. הדור הצעיר נותן פרשנות אחרת לשירות משמעותי. התרומה הגדולה יותר לא חייבת להיות בצנחנים או בשריון. אנחנו עושים מאמצים לחזק את אתוס הלוחם".

בנוגע למכתב הסרבנות של תלמידי התיכון שפורסם לאחרונה, אמר הרמטכ"ל כי זו לא הדרך וקרא להם להתגייס. איזנקוט הוסיף כי שהצבא אינו עוסק באג'נדות וממלא את מדיניות של הממשלה ופועל כחוק בשטחים.

ביחס לדעיכת דאעש והמעורבות האיראנית בסוריה ולבנון ציין איזנקוט כי "החזית הסורית עברה שינוי גדול מאוד בשנה האחרונה. הקואליציות - האמריקאית והרוסית מובילות לתבוסה של המדינה האסלאמית, אבל הרעיון כאן כדי להישאר", אמר הרמטכ"ל,  "בסוריה יש למעלה מ- 2000 יועצים ומומחים איראנים ועוד כ- 10000 לוחמים מארגונים שיעים נוספים".