מחאת אנשי המילואים על תופעת הגניבות בצאלים ובבסיסי הדרום הולכת ומתרחבת. לאחר פתיחת דף ברשתות החברתיות על ידי קבוצת חיילי מילואים, תחת השם "די להפקרות בצאלים", קיבלו פותחי הקבוצה עשרות פניות מצד אנשי מילואים להצטרף למחאה. בשנת 2017 היו דיווחים על 45 מקרי של גניבות בצאלים. בכמחצית מהמקרים נפתחו תיקי חקירה, חלקם בשיתוף משטרת ישראל.



יש לציין כי צה"ל, בניסיון להתמודד עם גניבת אמצעי לחימה מהבסיסים ושטחי האימונים, החמיר לפני כשמונה חודשים את הפקודה שמאפשרת לבצע נוהל מעצר חשוד נגד חשוד בגניבת אמצעי לחימה, עד כדי ירי לכיוון הרגליים. למרות זאת, חידוד ההנחיות לא הוביל לשינוי בשטח.



רס"ן במילואים איתמר כהן, שמשרת כמפקד פלוגה בגדוד הסיור של חטיבת הנגב, חווה לאחרונה על בשרו את גל הגניבות הבלתי נגמר, לאחר שעבריינים מהפזורה הבדואית הצליחו לשדוד אמצעי ראיית לילה יקר במיוחד בסיומו של תרגיל גדודי, לפני כארבעה חודשים, בשטחי האימונים של צאלים. רק בסיום הנסיעה הבחינו החיילים כי חסרים להם שני תיקים. בתחילה היו שחשבו כי התיקים נפלו במהלך הנסיעה, אך רשת אבטחת התיקים הקרועה, שנחתכה בסכין, ועקבות טרקטורונים שלא שייכים לצוות, הובילו את הפלוגה לתיקים הקרועים הזרוקים בשטח, ללא הציוד הצבאי.



כהן אמר ל"מעריב־השבוע": "המדינה משלמת כסף לאנשי מילואים להתגייס לאימונים, ובסופו של דבר פלוגה שלמה עסוקה בחיפוש אחרי אמצעי לחימה". אריק גרינשטיין, חייל מילואים בשריון וממקימי קבוצת המחאה בפייסבוק: "אנשים מדווחים על חוסר אונים ובלבול. צה"ל אולי שינה את הפקודה ומאפשר ביצוע של נוהל מעצר חשוד, אבל תמצא לי מילואימניק אחד שבא לחמישה ימי אימון וירצה להסתבך בעניין הזה, במיוחד כשההנחיות לפתיחה באש אינן ברורות. לא אנחנו צריכים לספק את הפתרון".



מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל פועל לטיפול בתופעה המדוברת בכלל האמצעים, בשיתוף עם משטרת ישראל. בבסיס צאלים מתבצעת פעילות שוטפת לשיפור מיגון הבסיס ולמניעת הישנות אירועים אלו. בין הצעדים הננקטים - התקנת מצלמות אבטחה הן בבסיס ולאורך הגדרות והן במחסני התחמושת ובחינת הקמת מערך הגנה ייעודי לבסיס. בנוסף, הוראות הפתיחה באש להתמודדות עם תופעת הגניבות בשטחי האימונים עודכנו ונעשה מאמץ מהותי לטיפול בתופעה חמורה זו".