אתר האופוזיציה הסורית המבוסס בטוריה, קסיון, דיווח הבוקר (שלישי) כי במהלך הלילה תקף חיל האוויר הישראלי מחסני טילים ותחמושת בעיירה קטיפה שבפאתיה המזרחיים של דמשק. על פי הדיווח, במחסנים היו טילים לטווח ארוך ונשק של הדיוויזיה השלישית בצבא הסורי והדי הפיצוצים נשמעו בכל רחבי העיירה. כמו כן נמסר בדיווח כי מטוסי חיל האוויר שביצעו את התקיפה פעלו משטח לבנון. בצה"ל סירבו לאשר את הדיווחים.


סוכנות הידיעות הממשלתית בסוריה, סאנה, דיווחה גם היא על התקיפה המיוחסת לישראל, תוך שהיא מצטטת את הודעת הפיקוד העליון של צבא סוריה, שטען כי "במהלך הלילה מערכת ההגנה האווירית הסורית יירטה שלוש תקיפות נגד מטרות צבאיות באזור קטיפה". עוד נאמר בהצהרה, כי 

"התוקפנות הישראלית מוכיחה את התמיכה של הישות הכובשת ארגוני הטרור בסוריה והניסיונות הנואשים שלהם להרים את המורל לאור המכות שהם סופגים והניצחונות הברורים של צבא סוריה". 

הקבינט דן בנוכחות האיראנית בסוריה

הדיווח על התקיפה בא על רקע דיוני הקבינט המדיני-ביטחוני על המצב בצפון. ניצחונות אסד האחרונים וכיבושי השטחים מהמורדים והחשש שהאיראנים יגבירו את אחיזתם בשטח באמצעות בסיסים ומפעלי נשק, מטרידים מאוד את צמרת מערכת הביטחון, שרואה בהתפתחויות האחרונות שינוי משמעותי ביכולת האסטרטגית של איראן להשפיע באופן ישיר על עימותים צבאיים מול ישראל.

בישראל מזהים את האינטרס האיראני בניסיון להשיג מסדרון יבשתי גם בגבול ברמת הגולן שלמעשה מאפשר להם קו מגע ישיר מול ישראל גם אם הוא נעשה לכאורה דרך שליחים ונציגים אחרים תומכי המשטר. האיום המרכזי ממנו חוששים במערכת הביטחון הוא שנוכחות איראנית תבוא לידי ביטוי גם במפעלי נשק מתקדמים תיצור למעשה מציאות שבגבול המשותף עם ישראל ייצרו רקטות בעלות רמת דיוק גבוהה במיוחד.

בדיון בקבינט הוצגה תמונת המצב לשרים כולל תרחישים אפשריים והדרישות של איראן מסוריה שככל הנראה נוגעות ככל הנראה להקמת בסיסים נוספים ברחבי המדינה, נמלי ים ותעופה. 

הקבינט המדיני-ביטחוני. צילום: מרק ישראל סלם
הקבינט המדיני-ביטחוני. צילום: מרק ישראל סלם

בישראל מנתחים את המצב מול סוריה כשברירי. זאת לאחר שבנוסף לשמירה על הקווים האדומים שהצהירה עליהם ישראל שחצייתם מצדיקה תקיפה, בעיקר כאשר מדובר בסוגי תחמושת מתקדמים, בתקופה האחרונה נוספה גם ההחלטה שלא לאפשר לאיראן לחזק את התבססותה הצבאית סמוך לגבול עם ישראל. הדיון בקבינט עסק רבות בסוגיה הזו כיצד להתמודד עם הנוכחות האיראנית, לא לאפשר מצד אחד ומהצד השני לא להוביל להסלמה. הקו המסתמן בשלב הזה: למרות הסכנות בהסלמה אפשרית, להמשיך בקו לא מתפשר ולהמשיך לתקוף מטרות בסוריה בהתאם לאינטרס הישראלי.

כזכור, בתחילת חודש דצמבר האחרון בוצעה בסוריה תקיפה נוספת שיוחסה לישראל, בה - על פי הדיווחים, שוגרו חמישה טילים לעבר בסיס איראני שנמצא בין העיירות סחנאיא ואל-כיסווה, שנמצאות בפאתי הבירה הסורית. כמו כן, דווח בתקשורת הערבית כי שלושה מהטילים יורטו על ידי מערך ההגנה הסורי, ושניים נוספים התפוצצו ליד מחסני הנשק של הבסיס.

דובר הצבא הרוסי בבסיס חמימים בסוריה, אלכסנדר איבאנוב, אמר כי מערך ההגנה הסורי עשה שימוש בטילים חדשים שסופקו לו נגד הטילים ששוגרו לבסיס. לפי דיווחים בסוריה, הבסיס שהותקף לא נפגע והטילים הישראלים הופלו בלי לגרום נזקים, אך תמונות לוויין שפורסמו מהבסיס שבו בוצעה,לכאורה, התקיפה, הראו נזק רב למבנים בו.