מטוסי חיל האוויר תקפו הערב (שבת) תשתית טרור בדרום רצועת עזה סמוך לגבול מצרים, כך פרסם דובר צה"ל, שמסר כי "ארגון הטרור חמא"ס הוא האחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה". על פי דיווח באתר אל מנאר הלבנוני, המזוהה עם ארגון חיזבאללה, יעד התקיפה היה מנהרת טרור.

מוקדם יותר, הוחלט בצעד חריג, לאחר הערכת מצב ביטחונית שלא לפתוח מחר בבוקר את מעבר כרם שלום, המשמש כעורק החיים העיקרי של רצועת עזה. המהלך נחשב לחריג, וזאת מכיוון שגם בעתות של הסלמה ועימותים נשאר פעמים רבות המעבר פתוח, ומהלך זה נשמר בדרך כלל לתגובה לירי רקטות מהרצועה לכיוון ישראל.  

כאמור ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב, שבמערכת הביטחון סרבו להתייחס לתוכנה, אך ציינו כי הסיבה להחלטה היא ביטחונית, וההערכה היא שככל הנראה מדובר בהתרעה לפיגוע, שבהובילה אל ההחלטה. כידוע, מעבר כרם שלום הוא המקור העיקרי לכניסת מוצרים לרצועה, כאשר בין 700 ל-800 משאיות נכנסות אליה מדי יום. בנוסף לכך מוערך כי יש קשר בין ההתרעה לתקיפה שבוצעה הערב.



מעבר כרם שלום. צילום: רויטרס
מעבר כרם שלום. צילום: רויטרס



חומרי נפץ במשאית שנשאה שמנים, נעליים צבאיות בתוך נעלי בית



אם אכן מדובר בהתרעה ביטחונית, זאת אינה הפעם הראשונה בה ארגוני הטרור מנסים לנצל את המעבר לצורכי פיגועים. בחודש נובמבר האחרון, סוכלה הברחה של כמה מאות טונות של חומר נפץ לרצועה. ניסיון ההברחה התאפשר בזכות מעבדה כימית חדשה שנפתחה במעבר, ובעזרתה אותרו חומרים המיועדים לייצור חומרי נפץ בתוך משאית שהובילה, כביכול, מטען של שמנים לרכב. 



במקרה אחר, שאירע חודש לפני כן, התגלה משלוח של נעלים צבאיות שהוסתרו בתוך נעלי בית. הנעליים הצבאיות הוסלקו בתוך נעלי פוך ופרווה, שלמעשה נתפרו עליהן. כאשר הבודקים הביטחוניים קרעו את נעלי הבית התמימות כביכול, שעליהן דמויות אימוג'י, הם מצאו בפנים נעליים צבאיות מקצועיות, במגוון צבעים: שחור, חום, מנומר מדבר ומנומר ג'ונגל .המשאית על כל תכולתה הוחרמה והועברה לטיפול הצוות המיוחד למאבק בהברחות, המשותף למתאם הפעולות בשטחים, שב"כ, משטרת ישראל, המכס ורשות המעברים במשרד הביטחון.