דובר צה"ל הודיע הבוקר (ראשון) כי במהלך הלילה תקפו מטוסי קרב ישראלים תשתית טרור ברצועת עזה וזאת בעקבות חשיפה של מנהרת טרור חדשה שפלשה כ-180 מטרים לשטח ישראל וכ-900 מטרים לשטח מצרים. טל לב רם, הפרשן הצבאי של עיתון 'מעריב', התייחס שיחה עם לאה גולדין, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM להודעה ופירט: "זו פעם שלישית החודש שאנחנו שומעים על חשיפת מנהרת טרור בשטח ישראל ולמרות זאת מדובר באירוע שונה ממה שהכרנו. מדובר במנהרה שישראל יודעת על קיומה כבר זמן מה באזור דרום הרצועה. המנהרה מתחילה מרפיח דרך מעבר כרם שלום, מעבר הסחורות המרכזי לעזה, עד לשטח ישראל וממשיכה לכיוון מצרים. לאחר התקיפה וחיסול המנהרה לא נודע עוד על נפגעים פלסטינים".





לטענת לב רם, "מדובר בהתחממות, אנחנו מדווחים מדי שבוע על אירועים בעזה, ניתן להבין ששנת 2018 לא תהיה דומה, אחרי ירי הרקטות כבר לא נחזור לנקודת האפס, זה יבוא וזה יחזור".



כשנשאל האם גורמים בארגון החמאס חשבו שישראל לא תצליח לאתר את המנהרה השיב: "זו הייתה המציאות לפני שנה ושנתיים, מדובר בשינוי אדיר ביכולותיו של צה"ל ויש לברך על כך". עוד ציין: "מדובר בשילוב בין טכנולוגיה ומודיעין הכוללים יכולת ניתוח וזיהוי שינויים גיאוגרפים. עוד שנה וחצי-שנתיים השלמת המכשול הצה"לי תקטע לחלוטין את כל המנהרות הקיימות כיום. אני לא יכול לפרט על מספרים מדויקים אך על פי הערכות נותרו מנהרות בודדות".



לאה גולדין התייחסה לחשיפת המנהרה וטענה: "אנחנו עובדים קשה להסביר לעולם שאנחנו נמצאים במאבק הומניטרי במטרה להחזיר את הדר ואורון לקבורה בשטח ישראל כנגד כל אלו שמשקמים את עזה. הדר גולדין ז"ל נחטף אל תוך מנהרה ונהרג בעקבות אלו שיצאו ממנה. המנהרה נמצאה סמוך לצינור הגז והסולר שמוביל לעזה, אלו אותם גז וסולר שניתנו לתושבי עזה על מנת שיהיו להם אמצעי חימום למהלך החורף, אולי הגיע הזמן לבטל את הסיוע ההומניטרי והאזרחי מכיוון שמשתמשים בו נגדנו".



טל לב רם השיב: "אני מכיר את נושא המנהרות כבר שנים רבות, החשש ממנהרה שתבנה תחת מעבר הומניטרי צף בעבר אך התפיסה הייתה 'שם זה לא יקרה'. אני חושב שמדובר במנהרה ייחודית בסיטואציה שונה משראינו, כזו שעלולה להתפוצץ במעבר הסחורות בעזה. אין לי ספק שהמדיניות הישראלית תהיה חייבת לעשות שימוש במקרה הזה ברמה ההסברתית. בכרם שלום עוברים כ-600 משאיות מידי יום בעוד שמעבר רפיח סגור".



עריכה: איתמר זיגלמן