כבר עם כניסתו לתפקיד מפקד חיל האוויר, הציב האלוף עמיקם נורקין את שילובן של נשים במערכים הצבאיים והמבצעיים כיעד חילי חשוב ביותר. מאז בג"ץ אליס מילר סיימו את קורס טיס 49 נשים בלבד. בחיל האוויר סבורים כי אפשר להגדיל את המספרים בצורה דרסטית. כיום טסות בחיל האוויר באופן פעיל יותר מ־40 קצינות בסדיר ובמילואים, מהן חמש טייסות מטוסי קרב, 20 נווטות קרב, 11 טייסות מסוקים ועשר טייסות ונווטות תובלה. פרט למספר הנמוך יחסית, בחיל האוויר זיהו בעיה נוספת: גם הנשים שסיימו את קורס הטיס בהצלחה (הראשונה לפני כ־20 שנה) לא הצליחו להתקדם לתפקידים פיקודיים מרכזיים, ובדרך כלל פרשו מהחיל לאחר תום תקופת הקבע הראשונה.
 
אחת הבעיות המרכזיות שסומנו בשנים האחרונות היא חוסר ההתאמה בבניית מסלול השירות לטייסות, כך שבצד הקריירה הצבאית הן תוכלנה להביא ילדים לעולם ולהקים משפחה. בשנתיים האחרונות חל שינוי תפיסתי בחיל האוויר, ומסלול שירות ייחודי וגמיש הרבה יותר הותאם לקצינות מצטיינות שסומנו כבעלות פוטנציאל לפקד על טייסות מבצעיות בעתיד.
 
רק לאחרונה מונתה סרן י' (27) בפעם הראשונה כסגנית מפקד טייסת קרב F15 בבסיס תל נוף. בכך היא מצטרפת לרס"ן גל, שמונתה לראשונה לתפקיד סגנית ראשונה (סמ"ט א) של טייסת נחשון (מודיעין ובקרה אווירית). נוסף על כך, בימים אלה נמצאת קצינה בקורס מפקדי טייסות שיסתיים בחודשים הקרובים, ועם סיומו היא צפויה להתמודד על תפקיד מפקדת טייסת. ההערכה בצה"ל היא שמינוי מפקדת לטייסת מבצעית הוא רק עניין של זמן, וסביר מאוד שזה יקרה כבר בתקופת כהונתו של נורקין כמפקד חיל האוויר. 

אליס מילר. צילום ארכיון: פלאש 90
אליס מילר. צילום ארכיון: פלאש 90

 

גם במערכי השדה שילוב הנשים נמצא במגמת עלייה. מספר הלוחמות בצה"ל גדל בתוך שש שנים מכ־500 לכ־2,700, בעיקר בזכות הקמת גדודים מעורבים נוספים שמטרתם להגן על הגבולות. בצה"ל לא מתקשים למלא את המכסות. המוטיבציה בקרב בנות הנוער לשרת כלוחמות גבוהה מאוד. חיילות בחובה ובקבע מהוות כ־30% ממספר הממשרתים בצה"ל (לא כולל מילואים). 14% מסגני האלופים בצה"ל הן נשים, 8% מבעלי דרגת אל"ם הן נשים, וכך גם 7.5% מבעלי דרגת תא"ל.
 
מגמה נוספת שאין להתעלם ממנה היא הגידול במספר הבנות הדתיות. בשנת 2010 התגייסו 935 לצה"ל, ובשנה החולפת המספר חצה כבר את ה־2,700. קצין בכיר מעריך כי בשנים הקרובות, עקב תהליכים שמתרחשים בחברה הדתית, מספר המתגייסות יוסיף ויעלה. "יש תהליך ברור שהולך ומתגבר משנה לשנה. הבנות הדתיות שומעות מחברות שאפשר לשרת בצה"ל ללא פגיעה באמונה הדתית, והלגיטמציה בבית גוברת, חרף התנגדות של רבנים, שבאה לידי ביטוי בכך שברוב האולפנות אין כניסה לגורמים שמעודדים גיוס".