"שמיר חשב לדעתי בטעות שהוא בונה הרבה קרדיט אצל האמריקאים, על ידי כך שהוא נענה לבקשה שלהם ושזה יעמוד לזכותו אחר כך בנושאים חשובים – יהודה ושומרון, התנחלויות ופלסטינים", אמר שר הביטחון במלחמת המפרץ הראשונה, משה ארנס, שמתח ביקורת על המדיניות שהוביל ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר ז"ל, להבליג ולא להגיב בפעולה צבאית גדולה בעיראק על הירי המתמשך של טילי סקאד לעבר ישראל.



במלאת 27 שנים למלחמת המפרץ הראשונה, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף הקלטות נדירות של הרמטכ"ל המנוח דן שומרון וראיון מיוחד עם ארנס.


לנוכח השיגורים הבלתי פוסקים של טילי סקאד לעבר ישראל פרץ ויכוח שנמשך עד היום - האם על ישראל היה להגיב, או להבליג כפי שדרשו האמריקאים, שחששו שתגובה ישראלית תביא לפירוק הקואליציה נגד עיראק.



"עם דיק צ'ייני (מזכיר ההגנה האמריקאי) דיברתי כמעט יום יום, היה לנו קו מיוחד. אני אמרתי לו – 'אנחנו צריכים לתקוף, אנחנו צריכים לתאם' והוא כל הזמן ניסה לדחות אותי ואמר שצריך את האישור של הנשיא (ג'ורג' בוש האב) ועוד אין אישור של הנשיא ולכן אנחנו לא יכולים לתאם", סיפר ארנס – "תוך שבועיים (מפרוץ המלחמה) התברר לי שהאמריקאים לא יכולים להפסיק את השיגורים. הטיל הבא יכול להיות אולי גם טיל כימי והאמריקאים לא יכולים לעצור את זה, אז אנחנו צריכים לעשות את זה. ואיך אפשר היה לעשות את זה? רק על ידי כוחות קרקע, הנחתת כוחות קרקע".



ארנס מתח ביקורת על הרמטכ"ל בעת מלחמת המפרץ, רא"ל דן שומרון, שלדבריו, לא המליץ בפני שמיר והקבינט לתקוף בעיראק. "שומרון הציג בפני תוכנית של הנחתת כוחות במערב עיראק. נחמיה תמרי ז"ל שנהרג לאחר מכן בתאונת מסוק היה צריך לפקד. בישיבה במשרד הביטחון, לא עם שמיר, הרמטכ"ל לא אמר לי בעצם שהוא לא ממליץ עליה, להיפך, אני אישרתי את התכנית והוא המליץ עליה". ארנס סיפר שהישיבה התקיימה בשבוע השלישי של המלחמה, כאשר הטילים המשיכו להתפוצץ בישראל.



ארנס ,שמיר ואמיר דרורי. צילום: משה עינב



הוא אף יצא בחשאי לוושינגטון לפגישה חשאית עם הנשיא בוש, לצורך ניסיון לתאם את הפעולה הישראלית בעומק עיראק. "אחד שהיה תחת לחץ כבד של האמריקאים היה שמיר. הוא קיבל טלפונים מבוש כל יום: 'אני מבקש ממך.....אני אומר לך....אנחנו עושים את העבודה שלכם, אני יודע שאתה תחת לחץ כבד, אתה תחת פרובוקציות, אני מבין את מצבך, אבל בכל זאת, אני מבקש ממך לא לעשות שום דבר'. ושמיר היה תחת הלחץ הזה", סיפר עוד ארנס – "לכן אמרתי לשמיר שאני צריך לנסוע לאמריקה להביא לתיאום שלנו ואני הגעתי לבוש ביחד עם אהוד ברק, שהיה סגן הרמטכ"ל, שאני חושב שגם תמך בתכנית ביחד עם דוד עברי שהיה המנכ"ל של משרד הביטחון".



ארנס סיפר עוד שאמר לבוש: "תראה, אתם לא מצליחים" ואז פרץ ויכוח, כאשר האמריקאים שהשתתפו בפגישה טענו שהם כן מצליחים ביירוט הטילים. "אני אומר לך, הם לא יירטו אף טיל", אמר בתגובה ארנס לבוש והזהיר שהטיל הבא עלול לגרום לאבדות קשות ועלול להיות כימי. אבל האמריקאים לא רצו לתאם את הפעולה הצבאית הישראלית.



"שמיר היה מהוסס"



גם בשבוע הרביעי למלחמה שמיר לא התלהב, לדברי ארנס, מפעולה צבאית. "אני מבין שהוא בנקודה מסוימת הזמין את שומרון ושאל אותו 'מה אתה חושב?' אני מבין ששומרון אמר לו שהוא לא ממליץ. אני שמעתי את זה בדיעבד ומאוד התפלאתי, כי שומרון הציג לי את התכנית והוא לא אמר לי שהוא לא ממליץ". ארנס סבור, כי שמיר ושומרון היססו בנוגע לתקיפה. "חשבו למשוך זמן ולראות מה יהיה – אם תהיה קטסטרופה, אז נצא לדרך. ואני אמרתי שאני רוצה למנוע את הקטסטרופה הזאת".



"בשורה התחתונה, הייתי אומר – שמיר סחב את זה, היה מהוסס, שם דגש גדול על הלחץ האמריקאי, למרות שבשבוע השלישי או הרביעי כבר לא היתה שום סכנה שהקואליציה האמריקאית תתפורר", מעריך ארנס – "שמיר היה מאוד תחת הרושם של הלחץ האמריקאי. לא מכיוון שהוא לחיץ, הוא היה אדם די נוקשה, לא נלחץ כל כך מהר, אבל הוא עשה את השיקול שלו והוא חשב שהם הוא יהיה ביחסים טובים עם האמריקאים – זה יעמוד לרשותו אחר כך. אני אמרתי לו שברגע שהמלחמה הזאת תיגמר, כל הקרדיט שהוא רכש יירד לאפס".



משה ארנס ודן שומרון. צילום: מיכאל וינדראוב



ארנס ציין שאכן זה קרה. "הם אנשים מאוד קרים, במיוחד בוש. נגמר, זהו ואפשר ללכת". שר הביטחון אמר עוד שגם השר אריאל שרון לא תמך בפעולה צבאית ולדעתו, מדיניות ההבלגה הייתה אחת מהסיבות להפסד של שמיר בבחירות בשנת 92' ליצחק רבין ז"ל. "מבחינה פוליטית שמיר נפגע. הוא גם נפגע בבחירות, אין לי ספק שזה השפיע גם על תוצאות הבחירות".



עם זאת, לדעתו, כושר ההרתעה של ישראל נפגע אולי לשנה-שנתיים, אך לא יותר. "אני לא חושב שזה משפיע על השיקולים של האיראנים. אני לא חושב שהם חושבים שמכיוון שלא הגבנו אז, לא נגיב בעתיד". ארנס גילה עוד שהוא לא תמך בחלוקת מסיכות האב"כ לכל אזרחי המדינה. "לא ידעתי אם יכלו לבוא טילים כימיים, אבל חשבתי שגם אם יבוא טיל כימי לא יהיה פה נזק נוראי והטילים האלה לא מדויקים. חשבתי שזה לא שווה את כל הכוח והמאמץ הגדול מבחינת מצב הרוח במדינה לחלק לכולם מסיכות גז, אבל נוצר מצב שלא הייתה ברירה בסוף".



הרמטכ"ל שומרון: "המלצתי לא לתקוף"



בהקלטה נדירה של שומרון ז"ל, הוא תיאר את הדילמות הקשות עמן התמודדה מערכת הביטחון, בשאלה האם יש להגיב או לא על ירי הטילים לעבר ישראל.


"בשבת בבוקר, אחרי תקיפת הטילים הראשונה, הצגתי לארנס את תכנית התקיפה הגדולה. ארנס התקשר לצ'ייני ואמר לו, 'תזיזו את המטוסים שלכם, אנחנו תוקפים במערב עיראק'. את זה אפילו לא ידעתי. אנחנו הלכנו לראש הממשלה, הצגתי את התכנית ואמרתי לו שאני לא ממליץ לתקוף, למען שלום הקואליציה הבינלאומית ולאפשר לה בשלב הזה לפעול".






שומרון ציין שבפגישה עם שמיר גם נכחו שרים המזוהים עם הצד הימני במפה הפוליטית: אריאל שרון, רחבעם זאבי, יובל נאמן ורפאל איתן ז"ל.
"ארנס אמר לי שהוא לא מבין, הרי אני הצגתי לו תכנית. הסברתי לארנס שזה שני הצדדים של אותו מטבע. אני כרמטכ"ל מציג תכנית ואם הממשלה תחליט לתקוף, אני מוכן. אבל אני ממליץ לא לתקוף".

עוד סיפר שומרון שארנס כל הזמן רצה לעשות משהו והוא ביקש פעולות קטנות. "לא רציתי את זה, כי לפי דעתי, כשמדברים על הרתעה, כשאנחנו לא תופסים והסיבה נתפסת כנבונה על ידי כולנו – זה טוב. מתי אתה מאבד את ההרתעה? כשאתה עושה משהו קטן", הוא הסביר.