"חמאס נמצא בשלבים מתקדמים של הבנה שיהיה עליו להפסיק לחפור מנהרות תקיפה לישראל", כך אמר היום (חמישי) מקור צבאי בכיר בפקוד דרום בתדרוך לכתבים צבאיים, שבו גם נלקחו לסיור במנהרה שנחשפה לפני עשרה שבועות בשטח ישראל ליד קיבוץ כיסופים. השיחה נערכה אחרי רצף הצלחות שבהן צה"ל איתר והשמיד שלוש מנהרות טרור בתוך פחות מארבעה חודשים - האחרונה, שעברה מתחת למעבר כרם שלום לעבר סיני - רק השבוע.



"מהר מאוד יבין חמאס כי מדובר במאמץ חסר תועלת ויפסיק להשקיע בחפירת מנהרות. אבל בנתיים, בתקופת הביניים אנחנו במאמץ מבצעי מודעיני נוסף שאינו קשור למכשול", אמר הקצין הבכיר, "בכל יום שעובר אנחנו הולכים ולקוחים להם עוד מנהרות, אני לא אציין מספר של מנהרות שאנחנו יודעים לגביהן, אבל אנחנו יודעים הרבה יותר ממה שחמאס חושב. אין מספר אין סופי של מנהרות". עוד הוסיף המקור כי "כל יום שעובר אנחנו הולכים וקוטעים להם את היכולת, והם מבינים שמדובר בהשקעה כספית שמתבזבזת. אם נגיע לעימות בתקופה הקרובה יש לנו יכולות להתמודד עם האיום כבר עכשיו".



עבודות סמוך לגדר המערכת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עבודות סמוך לגדר המערכת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בנוסף גילה המקור כי ישראל ניצלה את ההחמרה במצב הביטחוני בדרום מאז הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כדי לפגוע בתשתיות טרור, כשככל הנראה הוא רומז למנהרות. עם זאת ציין הבכיר כי לאור ההבנות ההלו, בחמאס מנסים לפתח יכולות לחימה חדשות, כגון  כלי טיס בלתי מאויישים, שיפור יכולות הרקטות והמרגמות, ואפילו כוח צוללנים משופר ויחידות "צבאיות" שינסו לעבור את הגבול לישראל במקרה של עימות. 



לגבי המצב הכלכלי הקשה ברצועה, ציין המקור כי מדובר במשבר קשה שחמאס לא מצליח להתמודד עמו. "עזה במציאות קשה במיוחד, למעשה בכל פרמטר אפשרי עזה נמצאת במצב הכלכלי הקשה ביותר בעשור האחרון". לצורך דוגמה למצב הכלכלי הקשה סיפר הגורם כי במעבר כרם שלום נכנסות מדי יום בין 300 ח-400 משאיות בלבד למרות שהספק המעביר מכיל מספר כפול מזה לפחות, דבר המעיד על יכול הקניה הנמוכה ברצועת עזה.



המנהרה שנחשפה בעזה. צילום: דובר צה"ל
המנהרה שנחשפה בעזה. צילום: דובר צה"ל



הגורם הוסיף כי ישראל תמשיך לפעול כדי למנוע קריסה כלכלית מוחלטת של הרצועה ואף מנסה להרחיב את המאמץ האזרחי שהיא מספקת כדי למנוע אסון, אך לא תאפשר קידום של פרויקטים שעשויים לשנות את המציאות הכלכלית בתמיכת הקהילה הבינלאומית, כל עוד החמאס מחזיק בגופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, ובאזרחים הישראלים שחצו את הגבול לרצועת עזה, וכל עוד ארגון הטרור שומר על קשריו עם החמאס. בנוסף לכך נקבע כי כל הפרויקטים הכלכליים חייבים לעבור דרך הרשות הפלסטינית.



לסיום ציין הגורם כי ההערכה בצה"ל היא שחמאס מורתע ואינה מעוניין במלחמה עם ישראל, כפי שגם ישראל אינה מעוניינת בעימות. עם זאת, הוא הוסיף, בצה"ל ממשיכים להיערך לכל תרחיש, כולל האפשרות שמלחמה תפרוץ כתוצאה מחוסר הבנה והסלמה ששני הצדדים לא חפצים בה. וכחלק מהכנות אלה יערך בעוד כמה שבועות תרגיל גדול באזור עזה שבו יתרגלו כוחות צה"ל תרחשי מלחמה שונים כולל פינוי ישובים.