התקרית החמורה שבה נהרג אתמול מבריח בדואי אזרח ישראל, ככל הנראה מאש שותפיו להברחת הסמים בצד המצרי, הוגדרה כפלילית, אולם היא הבהירה כמה דק הקו בין הפלילי לחבלני בגזרה. התמונות שפרסמה דוברות מג"ב ממחישות היטב כיצד המבריחים נערכים להברחת הסמים כמבצע צבאי לכל דבר: קבוצה ובה כשלושים מבריחים מגיעים לאזור הגדר בצד המצרי מצוידים בסולמות גבוהים, ומשעינים אותם על הגדר. במרחק כמה עשרות מטרים מהגדר, בנקודות שולטות, מוצבים תצפיתנים וחמושים שתפקידם לאבטח את המבריחים.
 
על הגדר עצמה, כדי לפעול במהירות המרבית, עובדים שישה עד שמונה מבריחים על כל סולם. הטכניקה פשוטה מאוד: המבריחים מעבירים את השקים מיד ליד על הסולם וזורקים אותם לצד האחר, שם כבר ממתינים המבריחים הקולטים בצד הישראלי ומעמיסים במהירות את השקים על רכבי השטח שלהם. הפעולה הזאת בדרך כלל מהירה כל כך, עד שגם כאשר התצפיות של צה"ל מזהות את ההברחה ומזעיקות כוח למקום, המבריחים מספיקים להסתלק לפני הגעתו.
 
הברחה מהסוג הזה, עד כמה שהיא נראית חריגה, מתרחשת - בהערכה גסה - לפחות שלוש פעמים בשבוע לאורך הגבול בין ישראל למצרים. השוני במקרה הזה קשור להימצאות כוח מיוחד של מג"ב, שהמתין במארב כדי לסכל את ההברחה.
 

המבריחים היו נחושים להילחם על קו ההברחה המשגשג, ולכן לא היססו לפתוח באש לעבר כוח מג"ב, גם במחיר ניהול קרב בצד המצרי עם השוטרים המקומיים, שהגיעו גם הם לנקודה. קבוצות המבריחים הפכו בשנים האחרונות למתוחכמות ולאלימות יותר ויותר, וברגע שהברחה מסתבכת, כפי שראינו ולא בפעם הראשונה, הם לא מהססים לפתוח באש.

ניסיון הברחת סמים בגבול מצרים. צילום: דוברות המשטרה
ניסיון הברחת סמים בגבול מצרים. צילום: דוברות המשטרה

 
בפיקוד הדרום מביאים בחשבון שבחסות הברחה מהסוג הזה מחבלים עשויים לחבור לאותן קבוצות מבריחים ולבצע פיגוע איכותי נגד כוחות צה"ל. במקרה כזה עשויים המחבלים להשתמש גם במעטפת ירי מרגמות ושימוש ברחפנים ואולי גם ברכב תופת, בניסיון לפרוץ את הגדר. מבחינת צה"ל, האירוע אתמול אולי היה פלילי ובאחריות מג"ב, אבל לצד בעיית הברחת הסמים הוא גם ממחיש את האיומים הביטחוניים בגזרה ועד כמה השקט היחסי בה מתעתע. 
 
בתוך כך, בתום פעילות שנמשכה כארבעה חודשים, הצליח סוכן סמוי שהפעילו חוקרי ימ"ר תל אביב במשטרה להפליל 27 חשודים בסחר בסמים. בעקבות ההחלטה לפשוט על בתי המעורבים עצרו מאות שוטרים ולוחמי יס"מ ומג"ב חשודים ברחבי הארץ. הסוכן ביצע איתם עשרות עסקאות ובמהלכן רכש סמים, רימונים, M16 ותחמושת אחרת.