ב"מהדורה המרכזית" של חברת החדשות נחשפו אמש סרטונים שצולמו במצלמה נסתרת ומציגים באופן הבוטה והגלוי ביותר את ניסיונות ושיטות השכנוע של רבנים בכירים בציונות הדתית לנסות להניא צעירות דתיות מלהתגייס לצה"ל, וכללו טענות שמשפחתן תיהרס ושיהיה להן קשה להרות. בצה"ל ובמערכת הביטחון כבר הבינו כנראה את הפרנציפ והניסיון של רבנים בכירים למשוך את צה"ל עמוק לתוך ויכוח פוליטי ומאבקים שבעיקר מתנהלים בתוך הציונות הדתית.



לעומת פעמים קודמות, הביטויים החריפים מצד הרבנים לגבי תפקוד צה"ל כצבא שעסוק בערכים ליברליים ולא בערכי צבא מנצח לא זכו הפעם להתייחסות רשמית, גם לא מצד גורמים שעוסקים בנושא. גם בלשכת השר שמרו הפעם על דממת אלחוט. ההבנה בצה"ל היא שכל תגובה שתיאמר תגרור שוב את צה"ל לתוך מלכודת של קמפיין מתוזמר מראש על ידי גורמים בעלי אינטרסים.



מבחינת צה"ל, את התשובות צריך לתת בהמשך שיבוץ הבנות ובעידוד הגיוס. קצין בכיר העריך שבשנים הקרובות בשני מגזרים בולטים ומנוגדים לכאורה - חרדים ובנות דתיות - תהיה קפיצה. להערכתו, הגיוס במגזרים הללו ינפץ את תקרת הזכוכית ויתבטא בצמיחה גדולה הרבה יותר.


אתמול התקיים כנס מיוחד לצעירות דתיות מרחבי הארץ, שנשא את הכותרת "נשיות - עניין של מהות". מטרת הכנס הייתה להתמודד אל מול "אתגרי התקופה והרוחות המנשבות בחוץ" או במילים אחרות: להילחם במגמה ההולכת וגדלה של גיוס נשים לצה"ל.



הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת ההסדר במצפה רמון ומי שמלווה רבנים צבאיים, הסביר על האסון הטמון בשירות נשים בצה"ל לעשרות תלמידות מדרשה: "כל מה שרוצים היום הוא להרוס את המשפחה בישראל. לכן הטירוף הזה בצבא, לערב כמה שיותר, השיגעון היום בצבא לגייס בנות שלנו, בנות דתיות, כדי להרוס הכל, להרוס את המשפחה בישראל! כאילו נהיה שגעון חדש להתגייס, להיות גבר. להיות אידיאליסטית. כל הדבר הזה. אידיאליות זה לשמור על התורה עד הסוף ואם כל גדולי ישראל אומרים לא להתגייס, דיר באלאק אם מישהי מתגייסת".



רק בשבוע שעבר הנחה שר הביטחון אביגדור ליברמן לאסור השתתפות של רבנים שהתבטאו נגד השירות המשותף באירועים צבאיים. זאת, לאחר שהרב שמואל אליהו קרא לראש הממשלה לפטר את הרמטכ"ל.



אתמול פרש הרב אליהו את משנתו אל מול הצעירות המתלבטות: "מדובר פה על לשים אנשים יחד, בתוך נגמ"שים 24 שעות יום, יומיים, שלוש, ארבעה. איפה הכבוד של האישה איפה הכבוד של הגבר? בפילבוקסים שנשארים שם שבועיים מה יעשה אחר כך? אתה רוצה שיחזור אחר כך אל אשתו ויאהב אותה? מה עם אותה האישה איך היא תכיר אחר כך בעל אחרי כל מה שעבר עליה?"



לאורך היום דיברו הרבנים מהציונות הדתית על המלחמה המתנהלת, לדבריהם, אל מול הצבא ואל מול הערכים הבעייתיים שהוא מנסה להוביל, ואפילו הוכנה מצגת עם "חומר מקצועי".



אל הכנס אף הוזמנה חוזרת בתשובה ששירתה בעבר כקצינה במחנה 80, כדי להבהיר לבנות כמה הגיוס מסוכן: "לי לקח 3 וחצי שנים להיכנס להריון. כשהלכתי לאיזה מישהו אמר לי איך את רוצה להיכנס להריון אם הרחם שלך לא במקום. אחד הדברים שיכולים לגרום לזה זה ההתעסקות עם מתקנים שלא מתאימים, שגורמים לצניחות רחם"



אל מול הנתונים של צה"ל על עלייה בגיוס נשים דתיות לצבא ופתיחתם של תפקידים נוספים לבנות, עולות ומתחזקות גם קריאות הרבנים שחוששים כל כך מהמגמה.



יפעת סלע, מנכ"ל עמותת אלומה, המעודדת שילוב בין מעורבות חברתית לזהות יהודית: אנו מסייעים כבר כ־15 שנה לצעירות דתיות שבוחרות להתגייס לצה"ל מתוך תחושת שליחות, מצוינות וציונות. כל מי שחי בעולם הציוני־דתי מכיר את השינוי הדרמטי ברצון של הצעירות להתגייס לצה"ל, בגיבוי הוריהן. עם זאת, קיימת הפחדה רבה וניסיון להרתיע בנות מלהתגייס, והם נוחלים כישלון.



הדברים ששמענו בכנס לא הפתיעו אותנו. קמפיין ההפחדה של הצעירות הדתיות מצוי בעיצומו בשנה האחרונה. האמירות הללו נועדו לעצור את הגידול הניכר בגיוס הצעירות הדתיות לצה"ל. הצעירות בוחרות בעצמן את מה שטוב שלהן. הניסיון להציג את צה"ל כמקום שיגרום לצעירות הדתיות לאבד את אמונתן אינו תואם, בלשון המעטה, את המציאות בשטח.