קצין בכיר בחיל הים אמר היום (שני) בתדרוך לכתבים צבאיים כי לחיזבאללה יש יכולת צבאית לפגוע בכל נקודה במים הכלכליים וכי איראן מעבירה לארגון הטרור את מיטב הנשק שלה כולל טילי חוף-ים ארוכי טווח, טילי שיוט מתקדמים, וכלי טייס בלתי מאוישים. "אנחנו לא קרובים למלחמה ולהבנתי היא לא נמצאת לפתחנו", אמר הקצין. "ההרתעה עושה גם היום עבודה מצוינת בכל הגזרות. זה לא אומר שאנחנו סוגרים את העיניים, אנחנו חיים בשכונה קשוחה ודברים עלולים להתפתח".
 הקצין הבכיר הוסיף כי המעורבות האיראנית בגזרה מטרידה ומשפיעה מאוד על איכויות הנשק גם בכל הקשור להשפעה על הגזרה הימית. בחיל הים לא מבחינים בשלב הזה בנוכחות של ספינות איראניות בים התיכון. עוד הוסיף הקצין כי גם בתחום הימי כמו באווירי, מתנהל גוף תיאום עם הרוסים על מנת למנוע חיכוכים בין הצבאות בפעילות באזור. על פי הערכות בחיל הים, לחיזבאללה כבר היום יש יכולת צבאית לפגוע בכל נקודה במים הכלכליים ומכאן החשיבות בהגנה הניתנת לאסדות הגז.

פעיל חיזבאללה. צילום: רויטרס
פעיל חיזבאללה. צילום: רויטרס

 לדברי הקצין הבכיר נקודת המוצא היא כי האיראנים מעבירים לחיזבאללה את מיטב הנשק שלהם ולא רק אמצעי לחימה ישנים שנפלטו מהצבא האיראני ובהכרח צריך לקחת בחשבון כי כל נשק שיש בידי הסורים יגיע גם לידי חיזבאללה. ירי של חיזבאללה עשוי להתבצע גם משטח סוריה מבחינת האיומים על חיל הים והאסדות בגזרה הצפונית נערכים בחיל הים לעימות הבא כאשר חיזבאללה ממשיך להתמקד בניסיונות להשפיע על המתרחש בים בטילי חוף-ים ארוכי טווח, טילי שיוט מתקדמים, כלי טייס בלתי מאוישים, ספינות נפץ וצוללנים.

"יכולת הקומנדו של חמאס הולכת ומשתפרת" 
 

בנושא הטילים, ההערכה בחיל הים היא כי חלה התקדמות רבה אצל חיזבאללה. מעבר לכמויות האמל"ח שגדלו בצורה דרמטית, השיפור בא לידי ביטוי בדיוק ובטווחים של הטילים שהפכו למשמעותיים הרבה יותר, ביכולתם לכסות כאמור את כל השטח הימי של מדינית ישראל כולל שני הנמלים בחיפה ובאשדוד. עיקר האיום כלפי חיל הים בצפון עבר ליבשה. משם ינסו לפגוע בכלי השייט של חיל הים. "אין מדובר בנתון חדש אבל הוא התעצם בשנים האחרונות", אמר הקצין, שהוסיף כי אסדות הגז יהוו יעד מועדף לפגיעה.  
 גם בעזה צופה הקצין אתגרים מורכבים בעימות הבא ואומר כי יכולת הקומנדו של חמאס הולכת ומשתפרת, כאשר תכליתה, ממש כמו המנהרות ההתקפיות, לאפשר נתיבי חדירה לשטח ישראל על מנת לבצע פיגוע. בחיל הים משתמשים באמצעים שונים כולל פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים למנוע חדירות מהים, אבל למרות זאת עדיין מדובר באתגר מורכב איתו מתמודד חיל הים, הוסיף הקצין. 
 
למרות האיומים השונים, הקצין הבכיר אמר כי העליונות הימית של חיל הים אינה עומדת בספק. "אנחנו לא מזלזלים באויב אבל היכולות של החיל והתעצמותו בשנים האחרונות אינם מטילים ספק לגבי העליונות הימית הברורה שלנו באזור והיכולת לספק הגנה לנתיבי השייט ואסדות הגז גם בעת מלחמה", אמר. הוא הסביר כי המשימות המבצעיות של חיל הים, גם בשגרה וגם כחלק מהכנה למלחמה ממוקדות בכמה נושאים אל מול האיומים שיבואו לידי ביטוי בעיקר במצב מלחמה, בין השאר: 1. מאמץ הגנתי, שכאמור הפך להיות מרכזי הרבה יותר בגלל תגליות הגז במים הכלכליים. 2. עליונות ימי שבאה לידי ביטוי גם בנוכחות קבועה ופעולות גלויות על מנת להראות נוכחות. 3. שילוב חיל הים בתפיסת ההכרעה של צה"ל בביטוי של הים כזירת לחימה.
מעבר לאתגרים הללו שחלקם קשורים למוכנות ובניין הכוח למלחמה הבאה, לחיל הים תפקיד מכריע בכל הקשור למלחמה בין המערכות בהיבטים מבצעיים ומודיעיניים. הקצין הבכיר לא היה מוכן לפרט בהרחבה בנושא זה ואמר: "מתנהלת מערכה ויש לה יעדים מאוד ברורים, חיל הים שותף פעיל כי אנחנו יודעים לפעול בשקט מעל ומתחת לפני המים. אנחנו מאוד עסוקים בתחום הזה והעשייה בתחום רק תעלה".