לאחר ארבעה חודשים מאז נחתם הסכם הפיוס בין פתח לחמאס, דוח חדש של עמותת רופאים לזכויות אדם בוחן את השפעת ההסכם על מצבה של מערכת הבריאות ברצועת עזה. הדוח בודק כיצד השפיע ההסכם על המערכת בנושאים כגון מלאי הציוד הרפואי והתרופות, תשתיות מים וחשמל, כוח אדם רפואי, שביתות, תשלום משכורות ותנועת חולים למצרים דרך מעבר רפיח. מסקנתו היא שהסכם הפיוס לא שיפר את המצב המערכת הבריאות, למעט שיפור במכסת החשמל שמקבלים בתי החולים.



כך למשל, על פי הדוח, 45% מהתרופות החיוניות עדיין חסרות, בהן תרופות נדרשות בהליכי צנתור לב ודיאליזה. עוד חסרות 30% מהתרופות הנחוצות במחלקת טיפול נמרץ, חיסונים לנשים בהריון למניעת אנמיה בעובר ומחצית מחומרי ההרדמה הדרושים. מהדוח עולה כי ההסכם לא שינה את היקף המכשור הרפואי המושבת, לא הקטין את המחסור בציוד רפואי אבחנתי ולא הגדיל את המלאים.



6,000 עובדי משרד הבריאות לא קיבלו שכר כלל, 4,000 - שכר חלקי בלבד



המצב בשירותי המעבדה מוסיף להיות קשה: בדיקות כימיות והמטולוגיות ובדיקות תרביות ניתנות כעת רק למטופלים המאושפזים בגין מצב חמור, ואינן זמינות כלל למטופלים במרפאות חוץ בשל מחסור בציוד. מלבד זאת נמשכות השביתות והלנת השכר: מאז חתימת ההסכם, 6,000 עובדי משרד הבריאות לא קיבלו שכר כלל, ו־4,000 עובדים קיבלו שכר חלקי בלבד, מה שהוביל לגלי שביתות נוספים.



עוד מתחוור כי מעבר רפיח נפתח למשך שבעה ימים בלבד בשלושת החודשים הראשונים מאז החתימה על הסכם הפיוס. מאות מבין אלפי הממתינים הם חולים הזקוקים לטיפול רפואי במצרים. "כשברקע ירידה במספר משאיות הסחורה הנכנסות לרצועה והחרפה נוספת במצב הכלכלי בעזה, ישראל נדרשת יותר מאי פעם להסיר את המכשולים, שיאפשרו שיקום של הרצועה", אומרת מור אפרת, מנהלת מחלקת שטחים כבושים ברופאים לזכויות אדם.



לדבריה, "בראש ובראשונה, עליה לאפשר מעבר חופשי של חולים וצוותי רפואה והכנסה שוטפת של ציוד רפואי של תרופות, שכיום לא ניתן להכניסם, או שהכנסתם מתעכבת עקב בירוקרטיה".