על רקע החשש בישראל מקריסה כלכלית־אזרחית של רצועת עזה, אומר גורם מדיני: "התנהלות הממשלה בטיפול במשבר שלומיאלית ופופוליסטית. בכירים בממשלה אומרים משהו אחד בדיונים, ואז יוצאים החוצה לתקשורת ואומרים משהו אחר לחלוטין".



הגורם הבכיר התייחס בעיקר לשר הביטחון אביגדור ליברמן, שטען השבוע כי למרות ההידרדרות במצב בעזה, במערכת הביטחון מגדירים אותו "קשה באופן שיש להביאו בחשבון" ולא "משבר". דברים אלה עומדים בניגוד לתמונת המצב שהציג הרמטכ"ל גדי איזנקוט בישיבת הממשלה השבוע. בנוגע לליברמן אמר הגורם: "בהתחלה הוא היה בעד ותמך במהלכים להגשת עזרה לעזה, ואחרי זה אמר דברים אחרים בתקשורת".



לדברי הגורם, גם התנהלותו של ראש הממשלה בנושא הזה אינה ברורה וחד־ משמעית דייה. להערכתו, "הפוליטיקאים חוששים להיתפס בציבור כתבוסתנים שוויתרו לחמאס, למרות שלא מדובר בעניין פוליטי אלא באינטרס מדיני־ביטחוני מובהק של ישראל שעזה לא תקרוס כלכלית".



הגורם העיר שהדבר משול בעיניו לתאונת דרכים המתרחשת בהילוך איטי. "התנהלות הממשלה שלומיאלית, ועכשיו נזכרו להיות מופתעים מהמצב ברצועת עזה? הצבא מתריע על זה כבר זמן רב, ולמרות זאת הם לא פעלו בנושא מתוך מחשבה".



הגורם המדיני הבהיר כי אין בביקורת זו כדי לקבוע שישראל היא מי שצריכה להכניס את ידה לכיס ולתרום לרצועת עזה, אך הוסיף: "אנחנו צריכים להיות המחוללים של העניין הזה. לישראל אין היום כתובת ישירה ברצועה. העולם צריך להיות מעורב, והעולם צריך גם לדעת שמי שמרעיב את רצועת עזה זו הרשות הפלסטינית ולא אנחנו. התרשלנו בנושא הזה ואנחנו עלולים לשלם על כך מחירים לא קלים".