ראש מטה חיל האוויר, תת אלוף תומר בר, אמר כי התקיפה של ישראל היום (שבת) הייתה הרחבה ביותר נגד מערך ההגנה האווירית של סוריה מאז 1982. התקיפה באה לאחר שמל"ט איראני חדר לשטח ישראל בין 4 ל-5 בבוקר. בעקבות חדירת המל"ט תקפו מטוסי חיל האוויר את קרון השליטה והבקרה של איראן במזרח סוריה, ליד שדה התעופה T4 שליד תדמור (פלמירה). הקרון, שבו היו כוחות איראנים, הושמד. קצין חיל האוויר ציין שהקרון היה בתנועה, אם כי לא ברור אם ניסה להימלט לאחר שיגור המל"ט, וכי הפגיעה בו היא "הצלחה רבה".



במהלך התקיפה נגדו נפגע מטוס F16 שהיה במשימה מבצעית מעל שטח ישראל. להערכת הקצין, הוא נפגע מטיל סורי אך הדגיש כי כל סוגיית הפגיעה בו עדיין מתוחקרת. המטוס התרסק ושני טייסיו צנחו, אחד מהם נפצע קשה. תא"ל בר הדגיש כי ישראל גילתה את ניסיון החדירה האיראני בשלב מוקדם, עקבה אחר המל"ט ווידאה כי רק לאחר שחדר לשטח ישראל, בו שהה כדקה וחצי, הוא הופל. דבר זה מלמד שישראל רצתה לוודא שהמל"ט האיראני אכן רוצה לפעול נגדה, כדי לא לספק תירוץ לאיראנים לטעון שפעל מעל סוריה.



המל"ט, לדבריו, טס דרך שטח ירדן הגיע לצפון בקעת הירדן, שהה כדקה וחצי מעל ישראל, ואז הופל. הקצין רמז גם כי המל"ט האיראני, ששרידיו נמצאים בידי ישראל הוא מתקדם ביותר ואולי אף מבוסס על דגם של המל"ט החמקן האמריקאי שלפני כמה שנים איראן הפילה בשטחה. לדבריו המל"ט האיראני היה בחתימה נמוכה והיה קשה לגלותו. לגבי הנוכחות הרוסית בשדה התעופה שהותקף, הקצין אמר כי הרוסים עודכנו בשלבים שונים על ההתרחשויות וכי אין לצה"ל כל כוונה לפגוע בכוח רוסי.



שדה התעופה שהופצץ על ידי ישראל בסוריה. צילום: הרשתות הערביות
שדה התעופה שהופצץ על ידי ישראל בסוריה. צילום: הרשתות הערביות



בתקיפה המאוחרת של ישראל נגד מערך ההגנה של סוריה הותקפו סוללות טילי קרקע אוויר SA17 ו-SA5, מרכזי פיקוד ושליטה וכן ארבע מטרות איראניות ליד דמשק שאותן הוא סרב לזהות, אך רמז כי הן קשורות למאמצי איראן להתבסס בסוריה ולפתח יכולות מעקב נגד ישראל. הוא השתמש בביטוי "עיניים קדמיות". הוא ציין שסוגיית הפגיעה במטוס הישראלי היא בלב ליבו של התחקיר כדי לוודא מדוע מערך ההגנה האוויריות של ישראל לא הצליחה להגן על המטוס.