ראש מטה חיל האוויר, תא"ל תומר בר, רמז היום (שבת) כי המל"ט האיראני, ששרידיו נמצאים בידי ישראל הוא מתקדם ביותר ואולי אף מבוסס על דגם של המל"ט החמקן האמריקאי שלפני כמה שנים איראן הפילה בשטחה. לדבריו המל"ט האיראני היה בחתימה נמוכה והיה קשה לגלותו. המל"ט, לדבריו, טס דרך שטח ירדן הגיע לצפון בקעת הירדן, שהה כדקה וחצי מעל ישראל, ואז הופל.



כזכור, ב-2013, איראן השיקה את השחקן החדש של חיל האוויר שלה - מטוס ללא טייס מסוג "שאהד 129", שנועד לפגוע במטרות ניידות וניתן לשגרו לרדיוס של 1,700 קילומטרים. בטהרן טענו אז כי כלי הטיס יכול לשאת 8 פצצות, לשהות באוויר במשך 24 שעות ללא צורך בתדלוק וכי ביכולתו להמריא לגובה 24,000 רגל.

תיעוד הפלת המלט האיראני


בתקשורת האיראנית נטען אז כי עד כה הייתה ארה"ב המדינה היחידה שייצרה כלי טיס מסוג זה, אך איראן הצליחה לשבור את המונופול, מה שמרמז על כך שהמל"ט פותח על סמך מבנה מל"ט ה"סקאן-איגל" האמריקאי שיורט על ידי משמרות המהפכה ב-2011. מפקד חיל האוויר של איראן, גנרל עלי חאג'יזאדה, אף העביר אז במתנה דגם משוכפל של המל"ט האמריקאי, שיוצר ברפובליקה האיסלאמית, לעמיתו הרוסי ויקטור בונדרב.



משמרות המהפכה האיראניים הודיעו אז כי יחלו בייצור המוני של מל"טים מסוג זה. "שאהד 129 יכול לאתר בקלות טרוריסטים, מבריחים וכל אחד המנסה לפגוע בביטחונה של הרפובליקה האיסלאמית, וביכולתו לירות טילים על פי הוראות מפקדיו", צוטט בטלוויזיה האיראנית הבריגדיר גנרל אמיר עלי-חג'יזאדה, מפקד זרוע האוויר של משמרות המהפכה.