התקיפה של ישראל הייתה הרחבה ביותר נגד מערך ההגנה האווירית של סוריה מאז מלחמת לבנון הראשונה (שנת 1982), כך אמר אתמול תא"ל תומר בר, ראש מטה חיל האוויר. בין היתר, הושמד במזרח סוריה קרון השליטה והפיקוד של המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל והופל. המל"ט טס דרך שטח ירדן, הגיע לצפון בקעת הירדן, שהה כדקה וחצי מעל ישראל ואז יורט על ידי מסוק שהוטס על ידי סא"ל ל', מפקד טייסת 113.



"הטייסת הוזנקה למשימה של הגנת שמי המדינה", אמר ל'. "זיהינו שמדובר במל"ט איראני, וכשחצה את הגבול, הפלנו אותו בשטח ישראל. הטייסת ערוכה ומוכנה לכל מה שיוטל עליה". המל"ט נחשב למתקדם ביותר וייתכן שהוא מבוסס על דגם של המל"ט החמקן האמריקאי שלפני שנים אחדות איראן הפילה בשטחה. בר ציין כי הקרון היה בתנועה, אך לא ברור אם ניסה להימלט. הוא הדגיש כי הרוסים עודכנו בשלבים שונים על ההתרחשויות וכי אין לצה"ל כל כוונה לפגוע בכל כוח רוסי.


תיעוד הפלת המלט האיראני

דיווחים דומים הגיעו גם מהצד השני. "מטוסי קרב ישראלים הפגיזו את בסיס הכטב"מים בשדה התעופה T4 בפרברי חומס שבמרכז סוריה", כך דיווח אתמול "חדר המבצעים של בני הברית עם סוריה". בהודעה ששודרה בכלי תקשורת המזוהים עם המשטר, צוטט מפקד "חדר המבצעים" אומר: "הכטב"ם שהופל על ידי ישראל לא נכנס למרחב האווירי של פלסטין הכבושה והטענות של האויב הישראלי הן שקר וכזב".



שרידי המל"ט האיראני שהופל. צילום: דו"צ



לדבריו, כאשר בסיס הכטב"מים הופגז, המטוסים ללא טייס היו בסיור שגרתי מעל המדבר הסורי. "לכטב"מים תפקיד חשוב באיסוף מידע על ארגון דאע"ש וארגוני טרור אחרים, והם סייעו בטיהור האזור המזרחי מאנשי הארגון", נאמר בהודעה. "התוקפנות הישראלית תיענה בתגובה מעתה והלאה. כל תוקפנות חדשה תתקבל בתגובה קשה ורצינית".



מקור צבאי סורי אמר כי מערך ההגנה האווירי הסורי הגיב לשתי תקיפות ישראליות, האחת בשבת לפנות בוקר, שכוונה לבסיס צבאי באזור חומס ושבמהלכה נפגע "יותר ממטוס ישראלי". בהמשך הודיעה הטלוויזיה הסורית כי נשמעו קולות פיצוץ חדשים בפרברי דמשק, וכי מערך ההגנה האווירי בצבא סוריה שוב הגיב למתקפה שנייה. "המתקפות החדשות כוונו על מוצבים באזור הדרומי והצלחנו לסכל אותן", הוסיף מקור צבאי סורי.



ערוץ אל־מיאדין הלבנוני דיווח כי מערך ההגנה האווירי בדרום סוריה הוא שתקף בעשרה טילים מסוג SA5, הנמצאים בידי סוריה זה עשרות שנים, את מטוס ה־F16I הישראלי. כתבת הערוץ הלבנוני המקורב למשטר הסורי דיווחה כי "מטוסי הקרב הישראלים לא העזו להיכנס למרחב האווירי הסורי לאחר הפלת המטוס, והטילים שבאמצעותם הותקף מערך ההגנה האווירי הסורי שוגרו מלב הים התיכון".



עוד נאמר כי יותר מ־70% מהטילים ששיגרה ישראל באחרונה הופלו על ידי מערך ההגנה האווירי הסורי. יש לציין כי אחד הטילים מסוג SA5 ששוגר לעבר כלי טיס ישראלים, נפל בשטח חקלאי בוואדי חצבני בדרום לבנון. על פי הערכות כוחות הביטחון הלבנוניים, הטיל כוון לעבר אחד המטוסים הישראלים שתקפו בסוריה. מקור צבאי בכיר בסוריה אמר לסוכנות הידיעות ספוטניק הרוסית כי מערך ההגנה הסורי הפיל שישה טילים ישראלים ששוגרו לעבר מוצבים צבאיים סוריים.