ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, האלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס היום (ראשון) ב-103FM להסלמה בצפון הארץ ולשינוי בהתנהגות האיראנית כלפי ישראל: "איראן פעלה בעבר דרך שליחים כמו חיזבאללה ומעולם לא ירתה ישירות לשטח ישראל, מדובר בניסיון שלא היה בעבר. ישראל הגיבה לתקיפה בפגיעה במטרות איראניות ישירות, בעוד שהיא נהגה עד כה לתקוף משלוחי נשק בלבד. מדובר בעליית מדרגה והתנגשות אסטרטגית גדולה מאוד באופק".



כשנשאל מדוע איראן בחרה לפעול כעת השיב: "האיראנים לא מרוצים מחופש הפעולה שישראל לקחה לה בשמי סוריה ולכן רצתה להראות לישראל שגם היא מסוגלת לפגוע בשטחה. מדובר בניסוי מבצעי של שליחת נ"מ וייתכן שהם קיוו שישראל לא תבחין בו". 

 

על השתלשלות האירועים סיפר: "מזל"ט איראני הוכנס לשטח ישראל והופל, ישראל החליטה לתקוף את מי שהפעיל את המזל"ט וכתוצאה מכך נפגע מטוס F16. לאחר נפילת המטוס ישראל החליטה להגיב באופן נרחב, לתקוף מטרות סוריות ולהשאיר את דמשק חשופה מבחינת ההגנה האווירית יחד עם כחמש מטרות איראניות שמוכיחות שישנו מודיעין מוצלח. זו הפעם הראשונה שישראל תקפה מטרות איראניות על אדמת סוריה לאחר שנכנס מזל"ט איראני לשטח ישראלי. אין עוד חיל אוויר בעולם שמסוגל תוך שעתיים להגיע להישג שכזה". 

"הסורים זורקים טילים על שווקים, בתי ספר ובתי חולים"
"רוסיה ואיראן מנסות להציל את משטרו של אסד", הוסיף ידלין, "הם מבינים כיום שהיחידה שיכולה לערער את המשטר של אסד היא ישראל שמסוגלת לפגוע בכל מרכיבי הכוח שלו. משנת 2012 אני טוען שמשטרו של אסד עתיד להיעלם, למרות שאני בעמדת מיעוט ייתכן ואני גם צודק. המשטר הזה רצח חצי מיליון בני אדם, גירש עשרה מיליון אנשים מביתם ולכן טענתי שאם אסד ינצח הוא יביא עלינו את איראן ורוסיה לתוך שטחה של סוריה. לצערי זה בדיוק מה שקרה. לא אזיל דמעה אם משטרו של אסד ילך לעולמו".
אילה חסון התייחסה לדבריו: "אני מזדעזעת מהדברים שמבצע אסד במשטרו וציפיתי מהעולם שיקום ויפעל בנושא", ענה לה ידלין: "אכן השימוש בכלור ובנשק הכימי כנגד אזרחים הוא דבר אכזרי ביותר אך שיגור הרקטות והטילים במדינתו הרגו הרבה יותר. הסורים זורקים אותם על שווקים, בתי ספר ובתי חולים ללא אבחנה".

שרידי מטוס הקרב שהופל אתמול בצפון. צילום: מאיר ועקנין
שרידי מטוס הקרב שהופל אתמול בצפון. צילום: מאיר ועקנין
על עמדתם של הרוסים לאחר הפעולה הישראלית טען: "לא פגענו במטרות רוסיות ואנו נזהרים מאוד שלא לפגוע בהם גם בעתיד, מצד שני אנחנו לא נותנים לנוכחות הרוסית לתת חסינות לאיראנים שנמצאים בשטח. הרוסים אינם האויבים שלנו אך האינטרסים שלהם אינם בהכרח דומים לשלנו. הרוסים מנסים לייצב את סוריה וכל פעולה צבאית, כמו זו שהתרחשה בסוף השבוע, מנוגדת לאינטרס שלהם. לרוסים ישנה יכולת מרשימה לשמור על יחסים טובים עם כל הצדדים, הם משחקים משחק חכם מאוד מבחינה דיפלומטית ומנסים לקדם את האינטרסים שלהם. עלינו להקפיד שלא להתנגש עם אותם האינטרסים ומנגד אסור לנו שהרוסים יגבילו את הפעילות שלנו נגד האויבים שלנו".
 על התמיכה האמריקאית בתקיפה הישראלית ציין: "לאמריקאים אין שום אינטרס להיות מעורבים בסוריה, הם הגיעו לשם על מנת לחסל את דאעש בלבד. הסיבה היחידה שהם עוד נשארים במדינה היא על מנת להגן על בני בריתם שעזרו להם לאתר את אנשי דאעש בשטח מפני המליציות השיעיות. התמיכה של ארצות הברית חשובה לנו אך אסור לנו לצפות שמישהו אחר יעשה לנו את העבודה".
על המדיניות הישראלית בסוריה הדגיש: "ישראל ניצבת בדילמה קשה, בין אם לבצע פעולות מנע או להמתין למלחמה שתגיע. הקבינט הישראלי צריך לשבת ולבחון האם הטילים המדויקים שנמצאים בסוריה מצדיקים ביצוע פעולות מנע שעלולות לגרור אותנו למלחמה. לפי ההתבטאויות של ראש הממשלה ושר הביטחון אני מבין שזו אכן המדיניות של הקבינט וכי כל מקרה לגופו".
לסיום התייחס האלוף במילואים לשמועות כי בכוונתו להיכנס לפוליטיקה: "שירתי את מדינת ישראל 40 שנה בצה"ל. בשנת 2015  הסכמתי לשמש כמועמד מקצועי על מנת לחזק את מפלגת המחנה הציוני של הרצוג ולבני. לא רציתי ללכת לכנסת כי חשבתי שיכולת ההשפעה שלי כראש מכון למחקר ביטחון לאומי היא גדולה יותר מהיותי חבר כנסת. הפוליטיקה אינה אובססיה עבורי ואני לא מחובר לאף מפלגה, בינתיים איננו יודעים מתי יהיו הבחירות הבאות".