הדיון על הפלת מטוס ה-F16 בשמי ישראל, אשר אירע בשבת האחרונה, עורר בעיקר ביקורת אצל אנשי מקצוע שטענו כי הדלפת המסקנות הראשונות עשויה בעיקר לפגוע מאשר לעזור. מי שהצטרף לביקורת הזאת, בשיחה מרתקת עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (בדימוס) איתן בן אליהו, שקבע חד משמעית שהעיסוק בכך הוא בעייתי ואף אסור בתכלית האיסור.

אף פעם, במהלך השנים, לא האשימו את הטייסים בפומבי. מה קרה?

"צריך לחלק את זה לשניים, זה כמו שהיינו שופטים מישהו שמעורב בתאונה לפני שהחקירה הסתיימה. יש אינסוף גורמים שלא נחקרו ולא חוברו עדיין כדי להבין בדיוק מה קרה שם. האופן שבו העסק הזה מוצף במרחב הציבורי, דרך התקשורת, והקביעה של המסקנות שזאת טעות, או שזאת אשמה של זה או אחר, זה לא רק חובבני, זה אסור באיסור מוחלט".

"כשיש משימה כזאת מורכבת, היא עטופה במערכות אלקטרוניות מהאוויר ומהקרקע, יכול להיות שאחת מהן הודממה, ולכן היא לא עבדה, יכול להיות שלמערכת הפנימית בתוך הפלטפורמה, קרה לה משהו, יכול להיות שהם היו בתוך ענן בזמן שנורו עליהם הטילים, ולא ראו את השובל. יכול להיות שהיה קשה להם לשבור. איך אנחנו יכולים לדעת מה בדיוק קרה שם, ולהסיק מסקנות, ולא סתם מסקנות אישיות. זה מעשה שלא ייעשה".
לאחר מכן סיפר על הדרך בה מתחקרים את האירועים: "קודם כל היו שואלים תמיד בתדריכים, והייתי אפילו אומר, אם זה לא ביטוי חריף מדי, שהיו חותכים אותם לאורך ולרוחב, הם היו צריכים לעמוד על הבמה ולהסביר. היו מביאים את כל התוצאות והנתונים הטכניים, וגם לפעמים טעות. לפעמים זה קורה - טעות טייס, בתוך האקרובטיקה. הגדרת טעות בפני טייסים, זה לא אותו דבר כמו הטייסים. זאת לא רשלנות, הציבור לא מבין את זה. צלף פוגע במטרה, זה בתוך מעגל הטעויות שהן באמת סבירות. אלה החלטות שמקבלים בחלקי שנייה. בשום פנים ואופן אסור להגיע למסקנה לפני שכל המסקנות הוסקו".
כשנשאל על טיב המטוס, הוסיף בן אליהו: "עד עכשיו המטוס הזה לא נפל, זה מקרה חריג מאוד. הופל מטוס בפעם האחרונה ב-83', ולפני כן, בשמי התעלה בשנת 78. הם לא מופלים. גם ביצוע טוב, גם מערכות טובות, גם מטוסים טובים, גם הערכות מודיעין טובים. היחס לנפילה הוא 1 ל-1000. קורה מפה לשם שמישהו נפגע. כולם יודעים את זה. זה יכול לקרות. כשאתה מסתכל על התוצאה, ההישגים הם עצומים. על סמך מקורות זרים ושלנו, הכל נגמר ועבר, פעם אחת זה קורה". 
ספר לנו מנקודת מבט שלך - כשטייס רואה שנעלו עליו, הוא אמור לנתק מגע מיד?
"באופן כללי, כשטייס יוצא למשימה, והוא צריך להתגבר על טילים, יש כמה דרכים - להשמיד אותם לפני, לחסום את המערכת שלהם בדרך של הטיל אל המטרה, למטוס עצמו יש כלים להטעות את הטילים, והתמרון של הטייס. כשזה קורה - זה בא על חשבון המשימה. הוא משתדל, על פי האתוס, הוא משתדל לבצע את המשימה. טייס מסוגל להסביר מה קרה, גם אם הוא נפגע".