הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף שרון אפק, החליט כי תת-אלוף מרדכי כהנא, מפקד מערך הגנת הגבולות וקצין איסוף קרבי ראשי לשעבר, יועמד לדין משמעתי בגין מספר עבירות של התנהגות שאינה הולמת, נטילת ציוד שלא כדין ואי-קיום הוראות המחייבות בצבא, כך הודיע היום (חמישי) דובר צה"ל. בעניינו של תת-אלוף כהנא התנהלה חקירת מצ''ח ממנה עלה כי הקצין החזיק ציוד צבאי ואזרחי בהיקף גדול מאוד בניגוד לפקודות הצבא ולאורך זמן רב. כמו כן, עלה מהחקירה כי הקצין פעל באופן בלתי הולם בממשקים שקיים עם חברות אזרחיות.
הפצ"ר קבע בהחלטתו כי חומרת המעשים נובעת גם מהעובדה שבוצעו על-ידי קצין ומפקד בכיר מאוד ומנוסה, אשר אמור לשמש בהתנהגותו דוגמה אישית ליישום קפדני של פקודות הצבא. במהלך החקירה, נטל תת-אלוף כהנא אחריות וביקש לסיים את תפקידו ולפרוש מצה''ל. לאור זאת, ולאור העובדה שבמרבית הציוד לא נעשה שימוש פרטי, הורה הפרקליט הצבאי הראשי על טיפול פיקודי והעמדתו של הקצין לדין משמעתי. 

כזכור, כהנא נחקר בחשד שהחזיק בציוד אזרחי וצבאי במכולה בבסיס צבאי וזאת בניגוד לנהלים ובאופן בלתי תקין. בין החפצים שהחזיק הקצין הבכיר, היו רובה מסוג קלצ'ניקוב, אמצעי ראיית לילה, כדורי אקדח וכן מכונת כביסה. נהגו האישי של הקצין דיווחו למשטרה הצבאית על המכולה, וגם דיווח עליו לכרמלה מנשה, שחשפה את הסיפור לראשונה ברשת ב'. על פי גרסתו של החייל, הוא חש לא בנוח מהעניין ועל כן חשפו. 

הפצ"ר, תא"ל שרון אפק. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
הפצ"ר, תא"ל שרון אפק. צילום: רועי אלימה, פלאש 90


תא"ל כהנא הודיע בנובמבר על פרישתו מצה"ל לאחר שהושעה מתפקידו על ידי מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק. הקצין נפגש אז עם הרמטכ״ל, רב אלוף גדי איזנקוט, ולקח אחריות מלאה על האירועים האחרונים. בשיחה ביקש הקצין מהרמטכ"ל לסיים את תפקידו ולהקדים את פרישתו מצה״ל והרמטכ"ל נעתר לבקשה. הרמטכ"ל הדגיש כי מעשיו של הקצין אינם הולמים התנהגות המצופה מקצין בצה״ל אך לזכותו עומדים גם עברו הצבאי המשמעותי במגוון תפקידי פיקוד ולחימה במשך כמעט שלושים שנות שירות.

"מזה 28 שנים אני משרת בצבא בשדרות הלחימה והפיקוד", כתב תא"ל כהנא במכתב הפרישה לרמטכ"ל, "הובלתי אלפי חיילים בלחימה ולקחתי חלק משמעותי בכל מערכות ישראל מאז שהתגייסתי, כחייל וכמפקד, ועד לתפקידי הנוכחי. במשך כל השנים צה"ל היה לי, למעשה, לבית ראשון, נתתי את כל מאודי לצבא ותמיד שמתי לנגד עיניי את טובתו ואת טובת החיילים והמפקדים".