יום מתוח בדרום: חיל האוויר תקף הערב (שבת) מטרות טרור השייכות לארגון חמאס ברצועת עזה, זאת בעקבות פיצוץ המטען סמוך לגבול הרצועה,שהוביל לפציעתם של ארבעה חיילי גולני והנדסה, בהם שניים במצב קשה. בהודעת דובר צהל נכתב כי "הערב, תקף צה"ל באמצעות מטוסי קרב מטרות טרור ייחודיות אשר שייכות לארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, בתגובה לפעולת הטרור מוקדם יותר היום. בתקיפה רחבת היקף הופצצו אתרי טרור ובהם: מנהרת טרור התקפית שבונה ארגון חמאס משכונת זיתון לעבר שטח מדינת ישראל. מתחם צבאי במרחב נצרים השייך למערכים צבאיים ייחודיים של ארגון הטרור חמאס וביניהם אתרים לייצור אמצעי לחימה. מתחם צבאי במרחב חאן-יונס השייך לארגון הטרור חמאס. סך הכל הותקפו שישה יעדי טרור השייכים לארגון הטרור חמאס".

"צה"ל רואה בחומרה רבה את הניסיון של ארגון הטרור חמאס לביצוע הפגנות עממיות וספונטניות לכאורה שנועדו להפוך את מרחב הגדר למרחב עימות ולבצע בו פעולות טרור שיביאו לערעור היציבות במרחב הרצועה. חמאס אחראי לאירוע והשלכותיו כמו גם לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה, מעל ומתחת לקרקע. צה"ל נחוש לאפשר בטחון לאזרחי ישראל ויעשה זאת בכל האמצעים העומדים לרשותו".

בתוך כך, אחרי פרסום הדיווחים הראשונים אודות תקיפה ישראלית, נשמעו שתי אזעקות צבע אדום, בהפרש של דקות, ביישובי המועצה האזורית אשכול ובמערב הנגב הצפוני. מבדיקת צה"ל עלה כי האזעקה שהופעלה במועצה האזורית אשכול, הינה אזעקת שווא. עם זאת, זוהה שיגור אחד מרצועת עזה לעבר שטח הארץ. מועצת שער הנגב הודיעה כי אותרה נפילה בסמוך לבית פרטי באחד מישובי המועצה, וכתוצאה מכך מספר תושבים לקו בחרדה. במקביל לכך, כח צה"ל זיהה ארבעה חשודים סמוך לגדר המערכת באזור רפיח. טנק ביצע ירי, הפלסטינים מדווחים על הרוגים בתקרית.

פיצוץ אחת ממנהרות הטרור הקודמות שצה"ל איתר, ארכיון. צילום: צילום מסך

על פי הדיווחים בתקשורת הפלסטינית, הדי פיצוצים נשמעים בעיר עזה עצמה וחלק מהתקיפות התרכז באזור בצפון ודרום-מזרח הרצועה. עוד נטען כי אחד היעדים היה מוצב "תוניס" השייך לגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. ארבעה טילים שוגרו למוצב, שנהרס כליל, וככל הנראה פונה מבעוד מועד.



משרד הבריאות ברצועה עדכן כי איש לא נפגע מההפגזות של חיל האוויר. אבו מוג׳אהד, דובר "ועדות ההתנגדות" מסר כי "ההתנגדות הבטיחה לכרות את היד שתפגע במפגינים, והיום קיימה את ההבטחה". דובר חמאס, חאזם קאסם התייחס לתקיפות צה"ל ברצועה ואמר: "אנו מטילים את האחריות לתוצאות ההסלמה על רצועת עזה על הכיבוש".



"אין נפגעים, אך נגרם נזק". הבית שנפגע במועצה האזורית שער הנגב, צילום: דוברות הישוב
"אין נפגעים, אך נגרם נזק". הבית שנפגע במועצה האזורית שער הנגב, צילום: דוברות הישוב



התקיפות מגיעות לאחר שמוקדם יותר היום, ארבעה חיילים נפצעו כשמטען חבלה הופעל לעבר כוח צה"ל סמוך לגדר המערכת, בדרום רצועת עזה. שניים מהחיילים נפצעו באורח קשה ושניים נוספים באורח קל ובינוני. האירוע נראה כ"פיגוע משיכה" - הכוח הגיע למקום כדי להסיר מהגדר דגל שהונח במקום, ככל הנראה במהלך ההפגנות שהתקיימו אמש. עם הגעתם למקום, המטען שהוטמן מתחת לגדר הופעל. מדובר באירוע החמור ביותר מאז צוק איתן, ועל פי ההערכות, המטען הונח על ידי ארגונים סוררים.



מדובר צה"ל נמסר לאחר הפיצוץ כי "צה"ל תקף באמצעות טנק עמדת תצפית בדרום רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה להפעלת המטען כנגד כוח צה"ל מוקדם יותר". העמדה שהותקפה, שייכת ככל הנראה לג'יהאד האסלאמי.



תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה