עוד לילה חסר מנוחה לתושבי הדרום: על רקע הפעלת המטען כל גדר המערכת שגרמה לפציעתם של ארבעה חיילי צה"ל והפצצת חיל האוויר מספר מטרות ברצועת עזה, אזעקות צבע אדום נשמעו שוב במהלך הלילה (ראשון) במספר יישובים. האזעקה הראשונה נשמעה בשעה 02:41 באזור המועצה האזורית אשכול. כחמש דקות אחר כך נשמעה אזעקה באזור המועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. בשעה 02:53 החלה סדרה של אזעקות שנשמעו באזור שדרות, אשקלון והמועצות האזוריות חוף אשקלון ושער הנגב. בצה"ל מסרו כי מדובר באזעקות שווא שנשמעו בזמן תקיפות חיל האוויר ולא בוצע ירי תלול מסלול לשטח ישראל.



עוד נמסר, כי "בתקיפות נתקפו שמונה יעדים נוספים במתחם צבאי במרחב נצרים השייך למערכים צבאיים ייחודיים של ארגון הטרור חמאס וביניהם גם תשתיות לייצור אמצעי לחימה ואימונים. כמו כן, נתקפו באמצעות טנק שתי עמדות תצפית". סך הכל הותקפו במהלך הלילה ואתמול בערב 18 יעדים של ארגון חמאס.



כאמור, שני חיילי צה”ל נפצעו אתמול באורח קשה ושניים נפצעו בינוני מפיצוץ מטען שכוון נגד כלי רכב צבאי שנע בציר תחבורה הסמוך לגדר בגבול רצועת עזה באזור כיסופים. הפצועים פונו במסוק צבאי לבית החולים סורוקה בבאר שבע. בתגובה הפציץ צה"ל מטרות חמאס וג'יהאד אסלמי ברצועה. אמש כוח צה"ל פתח באש לעבר ארבעה פלסטינים שניסו לחדור לישראל. רקטה שנורתה מהרצועה פגעה בבית בשער הנגב, אך לא התפוצצה ולא היו נפגעים באירוע.



פגיעת הרקטה בבית בעוטף עזה. צילום: דוברות מועצה אזורית שער הנגב



בין לוחמי צה”ל שנפצעו מפיצוץ מטען החבלה על גדר המערכת קצין וחייל מיחידת סילוק פצצות של ההנדסה הקרבית שנפצעו קשה, נוסף למ”פ מגולני ולוחם נוסף מהחטיבה שנפצעו בינוני וקל. הפיצוץ התרחש בסביבות השעה ארבע אחר הצהריים, לאחר שהכוח הגיע לנקודה בגלל חשד לתנועה חשודה באזור ודגל פלסטיני שנתלה על הגדר.



מטען החבלה הופעל לעבר כוח צה”ל סמוך לגדר המערכת. נבדקת אפשרות שהמטען הופעל לאחר ניסיון למשוך את הכוח לאזור. כאשר החלו הסריקות בנקודה, התרחש הפיצוץ ומסתמן שהפיגוע תוכנן כפיגוע משיכה. שני לוחמי הס”פ, שהיו קרובים יותר למטען החבלה, נפצעו קשה. על פי דיווחים פלסטיניים, האירוע תועד במצלמות. מדובר צה”ל נמסר לאחר הפיצוץ כי “צה”ל תקף באמצעות טנק עמדת תצפית בדרום רצועת עזה ובהמשך הותקפו מטרות נוספות. התקיפה בוצעה בתגובה להפעלת המטען נגד כוח צה”ל מוקדם יותר”. הפלסטינים לא דיווחו על נפגעים בתקרית.



דובר צה”ל תת־אלוף רונן מנליס: “מדובר בפיגוע טרור חמור שיש בו כדי לערער את היציבות באזור”. דובר צה”ל אישר כי למעשה הכוח הגיע לבדוק את הנקודה בשל הדגל שנתלה על הגדר בהפרות הסדר של יום שישי. בצה”ל יתחקרו את אופי פעולת הכוח ואם ננקט סדר הפעולות הנכון בכניסה לאזור שלגביו עלה החשד כי יש בו מטעני חבלה. אם כך, נשאלת השאלה מדוע לא נעשה שימוש באמצעים הקיימים בגזרה ובידי כוחות ההנדסה לשלול אפשרות של אזור ממולכד במטעני חבלה בטרם החלה הסריקה של הלוחמים באזור.



בשנים האחרונות חלה ירידה דרמטית במספר התקריות שבהן הופעלו מטעני חבלה לעבר כוחות צה”ל והתרחשו אירועים בודדים ללא נפגעים. מבחינת התוצאות, פיגוע הגדר אמש לעבר כוחות צה”ל הוא החמור ביותר מאז הסתיים מבצע צוק איתן. בחודשיים האחרונים חלה הסלמה בכל הקשור להפרות הסדר ליד הגדר, בעיקר בסופי השבוע, כאשר חמאס מעודד את המחאה, אך עדיין פועל לעצור ארגונים אחרים מלירות רקטות לעבר ישראל. רק בסוף השבוע האחרון דיווחו הפלסטינים על כ־20 פצועים בעימותים עם כוחות צה”ל בגבול הרצועה.



בצה”ל סבורים כי המטען הופעל בחסות אותן הפרות סדר שהתקיימו גם באזור שבו פוצץ המטען. דובר צה”ל שלל את האפשרות כי חמאס או הג'יהאד האסלאמי אחראים להפעלה הישירה של המטען ואמר כי מדובר בארגון סורר שהטמין את המטען בחסות ההפגנות בנקודה. לא מן הנמנע כי ארגון הטרור של ועדות ההתנגדות, שבו פעילי טרור בעלי ניסיון מבצעי רב, עומד מאחורי הפיגוע. אף שעל פי ההערכות חמאס לא ביצע את הפיגוע, בצה”ל מדגישים גם הבוקר את האחריות המלאה של הארגון לפיגוע אתמול.



תת־אלוף מנליס הוסיף בעניין: “מדובר במניפולציה של הארגון, שמנסה בכל דרך להפנות את זעם תושבי עזה על המצב ברצועה לעבר ישראל ולהפוך את מרחב הגדר לאזור עימות. לא נאפשר את המצב הזה. חמאס הוא האחראי הבלעדי לאירועים ויש לנו מגוון יכולות שאם נידרש, נפעיל אותן”. מדבריו אפשר להבין שצפויה תגובה נוספת של צה”ל לאירוע.



כאמור, הפיצוץ מגיע אחרי מספר חודשים מתוחים, שבמהלכם אותרו בין היתר שלוש מנהרות טרור בגבול רצועת עזה ובחודש שעבר נחשפו מטענים שהונחו בציר המשמש את כוחות צה”ל מצפון לטול כרם. הרשות הפלסטינית נטרלה את זירת המטענים שנחשפה ויודעה, על פי ההערכה, לפגוע בכוחות צה”ל שנעים בציר במהלך פעילות מבצעית. על פי דיווח המשטרה הפלסטינית, 12 מטענים נמצאו בין עתיל לעלאר בצפון יהודה ושומרון, לאחר שהגשם חשף אותם ואזרחים פלסטינים הודיעו על כך לכוחות הביטחון המקומיים.



כשבועיים לפני כן אותרה מנהרת טרור באזור רפיח. זו המנהרה השלישית שכוחות צה”ל מאתרים ומשמידים בחודשים האחרונים. דובר צה”ל אישר כי פתח המנהרה היה באזור רפיח וכי היא עברה מתחת למעבר כרם שלום. למעשה, המנהרה עברה בשטח ישראל לאורך כ־180 מטר ולאחר מכן נמשכה גם לצד המצרי. בצה”ל ציינו כי מדובר במנהרת טרור ששייכת לחמאס. כמו כן, ציינו בצה”ל כי העובדה שחמאס חופר מנהרה מתחת למעבר שמשמש את הפלסטינים היא “אבסורד וציניות לשמה”.



ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנמצא בכנס הביטחון במינכן: “התקרית היום בגבול רצועת עזה היא חמורה. אנחנו נגיב בהתאם. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים”.