ימים מתוחים בדרום, הצפון המתחמם בשני הגבולות, והתחושה כי איראן נמצאת במהלכים הקורים באזור, העלו את סף הכוננות אצל כוחות הביטחון, כשהתגובה לירי על יישובי הדרום הפכה להיות הרבה יותר מאסיבית. היום (שני) לאחר שחשף כי ישראל חיסלה עוד מנהרה, עלה שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לשידור ב-103FM.


רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


  
מה בעצם היה בלילה?
"חיסלנו עוד מנהרת טרור באזור כרם שלום, ואנחנו, כמו שהבטחנו, עד סוף שנת 2018, נחסל את כל המינהור ההתקפי של חמאס וג'יהאד, ואני מקווה שנשלים את המשימה הזאת".

למה הפצצת המנהרות הן לא פעולות יזומות?
"אני לא אשתף בכל השיקולים המבצעיים. אתה זוכר שאת המנהרה הראשונה פשוט חיסלנו, עם כמה אנשים בפנים. עובדים לפי תוכנית סדורה, ונמשיך לעבוד עליהן. אנחנו במזרח התיכון. לפעמים נכנסים לאירועים מאפס ל-200 קמ"ש. הכל יכול להיות. אנחנו מוכנים לכל תרחיש, ומה שיותר חשוב הוא שצה"ל מוכן בהתראה של אפס זמן. זאת ההנחייה המרכזית, להיות מוכנים בכל רגע, לכל תרחיש. הצפון זה לא רק חיזבאללה ולבנון. היום זה גם סוריה. יש לנו חזית צפון, חזית דרום, ואתגר גדול מבחינה בטחונית. זה אתגר שגודל כל הזמן".

הדיבור בקבינט והאיום של נתניהו, מצביעים על כך שאיראן לא חסינה יותר, מפסיקים להתעסק רק עם שליחיה
"מעולם לא אמרנו שלאיראן יש חסינות. אנחנו לא יוזמים מהלכים צבאיים. הלוואי והיו משאירים אותנו פה בשקט, היינו מתעסקים בהייטק, בעבודה, בבית"ר ירושלים".



מטרות המלחמה שלנו ברורות?
"יש הגדרות מאוד ברורות, ואנחנו בהחלט לוקחים בחשבון את רוב העימותים בשנים האחרונות, כל אחת מהן היתה התלקחות מהירה. יצאנו למלחמה מתוכננת רק בלבנון השנייה. כל פעם שנכנסנו למערבולת, זה לא היה מתוכנן. היום יש תכנית מגירה לכל מקרה, לכל התפתחות".

האם זה נכון שבתל אביב יתפוצצו דברים, גם בטהרן יתפוצצו דברים?
"זאת לא מלחמה נגד חזבאללה יותר, זה נגד מדינת לבנון, לצערי רואים שחזבאללה השתלט על לבנון, על צבא לבנון, ומבחינתנו זאת מלחמה מול לבנון וסוריה. כל הפרדה שהיתה בלבנון השנייה, שנלחמנו נגד חזבאללה, זה כבר לא יהיה, כולל התשתיות של לבנון. כל מה שדרוש נעשה. אנחנו לא צריכים להיכנס לתרחישים מדויקים. כל מה שצריך לעשות, נעשה".

עיתונאי בריטי אמר שרוסיה נתנה לנו אולטימטום שלא ניכנס לשם
"יש הרבה שטויות, גם מהפרשנים בריטיים, זה לא שמור רק לפרשנים בישראל".

הירי על המטוסים שלנו, זה היה בעידוד הרוסים?
"שטויות. מה שכן קרה, שהשלטון בדמשק מרגיש הרבה יותר בטוח. סה"כ בסוריה היו שתי הכרעות, הראשונה היא שהמשטר שרד, כי אני זוכר שאנשים חשובים אמרו שהוא לא ישרוד. אהוד ברק נתן לו שבועיים. ההכרעה השנייה היתה ההכרעה של דאעש על הקרקע. יחד עם זאת, אין יציבות בסוריה. לכן יש משטר מצד אחד שמרגיש הרבה יותר בטוח והרבה יותר חופשי, ועדיין מדובר במשטר לא יציב, והאפשרות שכל החיכוך יעבור ממהירות אפס ל-200 הוא אפשרי. חופש הפעולה שלנו בסוריה נשאר אותו דבר.

אנחנו יודעים איך נפל המטוס?
"מחר אמורים לסיים את התחקיר המבצעי, ואחרי שאני אקרא את התחקיר, אגיד שבאותו רגע שכחתי את כל מה שכתוב שם".
שרידי המטוס שהופל. צילום: מאיר וקנין
שרידי המטוס שהופל. צילום: מאיר וקנין


15 בתים בנתיב האבות עומדים להיהרס, יש תוכנית אחרת?
"היום אנחנו מגישים בג"ץ ונבקש לדחות את זה בשלושה חודשים, על מנת להגיע להבנות והסכמות, ולעשות באמת הכל בדרך הכי ידידותית שאפשר. יש פסק דין חלוט שחלק מהבתים נבנו על קרקע פלסטינית פרטית, ואם צריך להזיז את היישובים, מקווה שזה ייעשה בשיתוף פעולה עם התושבים".

אתה נערך לבחירות?
"לא, אני נערך לתרגיל צבאי, לכמה ישיבות חשובות. אני חושב שמי שממהר, קצת ממהר מדי. מבחינתי, אנחנו ממשיכים כרגיל בעבודה השגרתית והמאוד חשובה שלנו, להיות אחראים לביטחון מדינת ישראל. מתי שיבואו - ניערך. זה עניינים פנימיים של הליכוד, בתוך הליכוד אין כוונה להחליף אותו".

הוא נראה לך מתפקד כרגיל?
"אני ישבתי איתו היום בבוקר, ואני חייב לציין שהוא תפקד כרגיל, לא שמתי לב למשהו חריג או יוצא דופן".