החלטה היסטורית: בצה”ל מתכננים לבטל את תפקידי קציני החיל הראשיים בחי”ר, בשריון ובהנדסה (קחצ”ר, קשר”ר, קהנ”ר). מפקדות החילות, אשר פועלות כיום באופן עצמאי תחת פיקוד זרוע היבשה, יאוחדו למערך מתמרן אחד. המהלך צפוי להתבצע ב־2019, ובשנה הקרובה ייעשו כל ההכנות הנדרשות לקראת השינוי - שצפוי גם להוביל לקיצוץ בכוח אדם, מעבר לשני תקני התת־אלוף האמורים להתבטל כתוצאה מההחלטה.
 
התכנון בצה”ל הוא שבראש המערך העתידי יעמוד תת־אלוף עם ניסיון, שפיקד על אוגדה, והוא יהיה אחראי על תורת הלחימה, האימונים, הטכניקות הקרביות ובניין הכוח בחילות היבשה. מפקדי שלושת בתי הספר של השריון, החי”ר וההנדסה, קצינים בדרגת אלוף־משנה, יהיו כפופים ישירות למפקד המערך המתמרן. למעשה, כל אחד מהקצינים הללו יהווה מעין סמכות מקצועית חילית בתחום שלו. 
 
בצה”ל אומרים שלא מן הנמנע כי המהלך של איחוד המפקדות יוביל בעתיד לשינוי גם בחטיבות הסדירות, כאשר בחטיבה אחת ישרתו יחד לוחמי חי”ר, שריון והנדסה. למעשה, המהפכה הזו כבר מתרחשת בשתי אוגדות מילואים, 252 ו־319, שבהן גדודי חי”ר הועברו תחת פיקוד חטיבת שריון, ולהפך - גדודי שריון משרתים תחת חטיבת חי”ר. 

אימון חיילים בחיל רגלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אימון חיילים בחיל רגלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

קצין בכיר מסביר את המהלכים האלה כמעבר מתפיסה של שיתופי פעולה לשילוביות מלאה. לדבריו, קל יותר להתחיל את השינוי במערך המילואים, שם יש פחות עניינים של אגו וכבוד בעניין צבע הכומתה או הנעליים. אולם, לדברי הקצין, אין ספק שהשינויים במערך המילואים צפויים להשפיע בעתיד גם על מבנה החטיבות הסדירות. “עכשיו זה רק עניין של זמן”, הבהיר.