צילומי לוויין חדשים של חברת ISI חושפים כי חיל האוויר הרוסי משתמש בבסיס חמימים בסוריה כבסיס למטוסי חמקן מדגם סוחוי 57־SU מהדור החמישי למשימות ברחבי המדינה. צילומי הלוויין הישראלי הראו את המטוסים על מסלול ההמראה בבסיס. מוקדם יותר בשבוע שעבר נחשף ברשתות החברתיות תיעוד של מטווסי חמקן רוסיים חגים בשמי סוריה.
 
מדובר באחד המטוסים הסודיים של הצבא הרוסי, בעל תמרון אווירי יוצא דופן ויכולות חמקניות, המקביל למטוס 22־F האמריקאי, שארה"ב סירבה למכור למדינות זרות. "העברת מטוסי חמקן רוסיים לסוריה היא העברת מסר לארה"ב ולישראל", אמרו פרשנים ערבים. אתר צבא מצרים פרסם את צילום הלוויין והדגיש כי מדובר בצילום של לוויין ישראלי.
 
אתר אל־מיאדין ערך השוואה בין שני מטוסי הקרב המתקדמים בעולם - 35־F האמריקאי, שהגיע לאחרונה לישראל, והסוחוי 57, שהגיע בסוף השבוע לסוריה. על פי האתר, המטוס האמריקאי ממריא לאחר האצה למרחק 600 מטר, מגיע לגובה 45 אלף רגל תוך 28 שניות ומסוגל לפגוע במטרה באמצעות טיל מונחה ממרחק 85 ק"מ, ואילו הרוסי ממריא לאחר 500 מטר, מגיע לאותו גובה תוך 22 שניות ומסוגל לפגוע במטרה ממרחק 150 ק"מ. במערכות הביטחון של ישראל וארה"ב לא מתרגשים מהופעת שני מטוסי חמקן רוסיים בסוריה. המטוסים מדגם סוחוי 57 (שמכונים גם 50־T) נחתו בשדה התעופה חמימים שליד לטקיה, המשמש כבסיס המרכזי לפעילות חיל האוויר וצבא רוסיה בעזרתו לממשל של בשאר אסד.


מטוסי החמקן הרוסיים. צילום מסך טוויטר
מטוסי החמקן הרוסיים. צילום מסך טוויטר

 

מדובר במטוסים מתקדמים ביותר, שפותחו לאחרונה ונמצאים בשלבים של ניסוי טרם פעילות מבצעית. המטוסים הרוסיים אמורים לאתגר ולהוות תשובה למטוסי החמקן של ארה"ב 22־F (רפטור) ו־35־F, שכבר נמצאים בחיל האוויר הישראלי. עד כמה שידוע, ישראל לא הפעילה את ה־35־F בגיחות ההפצצה שמיוחסות לה זה שנים בסוריה. לחיל האוויר יש תשעה מטוסים, שטייסי החיל ממשיכים להתאמן עליהם ולהכירם היטב.
 
דוברים רוסיים מיהרו להסביר כי מטוסי החמקן בסוריה אמורים לאותת ולאתגר את חילות האוויר הפועלים בזירת סוריה. לא ברור אם הם התכוונו גם לחיל האוויר הישראלי או רק לקואליציה הבינלאומית, בראשות ארה"ב. דובר הפנטגון הבהיר: "אנו לא רואים בהם איום על הפעילות שלנו ונמשיך בתיאום". הדובר גם הדגיש כי הגעתם של החמקנים הרוסיים מצביעה על כך שרוסיה אינה מתכוונת לצמצם את כוחותיה בסוריה, כפי שהבטיח בזמנו הנשיא ולדימיר פוטין. זה הודיע במהלך ביקורו בסוריה לפני כמה חודשים כי "עד מרץ" יסיג את כוחותיו מסוריה. לפי שעה, אין סימנים לכך. במרץ יתקיימו הבחירות לנשיאות רוסיה, וסיכוייו של פוטין לזכות בתקופת כהונה שנייה (למעשה הרביעית שלו) הם ודאיים.
 
עד היום לא היו שום תקריות אוויר בין רוסיה לארה"ב וגם מול ישראל לא הזניקה רוסיה את מטוסיה. מכאן אפשר להסיק כי מנגנוני התיאום הצבאי והמדיני בין ישראל לרוסיה, שמנעו קרבות אוויר עד היום, ימשיכו לפעול גם בעתיד. בין השאר, כי רוסיה אינה רואה בפעילות של ישראל איום על משטרו של אסד, שהישארותו בשלטון היא המטרה המרכזית לנוכחותה הצבאית בסוריה.

רוסיה גם מבינה שתקיפות ישראל מכוונות אך ורק נגד ייצור נשק מתקדם, בעיקר טילים מדויקים, והעברתו לחיזבאללה, וכן נגד התבססות של איראן בסוריה. לכן אפשר להניח שחופש הפעולה הישראלי - ובמיוחד זה של חיל האוויר בסוריה - יישמר.
המסקנה השנייה היא שהופעת החמקנים הרוסיים בסוריה לאור יום היא יותר בבחינת צעד סמלי המבקש להפגין את הקדמה הטכנולוגית של הקרמלין ולהמשיך ולהשתמש בסוריה כמעבדה לניסויים של מערכות הנשק שלה.