בסיס הקליטה והמיון המיתולוגי של צה"ל בתל השומר, שדורות של חיילים התגייסו בו, יעבור למחנה צבאי חדש שיוקם בסמיכות לרמלה-לוד. כך הודיע היום (ראשון) משרד הביטחון, שהציג את פרויקט "אופק רחב", במסגרתו יועתקו בסיסים של צה"ל מתל השומר, צריפין, השלישות ברמת גן וקסטינה שליד קרית מלאכי למתחם החדש שיוקם בצמוד למפקדת פיקוד העורף. בבסיסים שיפונו עד שנת 2024 ואשר ממוקמים באזורי ביקוש, ייבנו כ-30 אלף יחידות דיור.



למתחם באזור רמלה-לוד, אליו יועתק בסיס קליטה ומיון, יועתקו גם אגף כוח אדם בצה"ל, מפקדת זרוע היבשה ומפקדת אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה. בבסיס המודרני שיוקם בבנייה ירוקה יוקם גם מרכז רפואי צבאי. במסגרת התוכנית, בבסיס החדש ייבנו שני מגדלים בגובה של עד כ-25 קומות, אשר ישמשו את המפקדות.



במשרד הביטחון ציינו שפרויקט "אופק רחב" המקודם בשיתוף אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, מהווה צעד ראשון לקראת פרסום המכרז, שיתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי והוא יכלול מימון, תכנון, הקמה ותפעול לתקופה של 25 שנה. הקבוצות, שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי הסף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות, יורשו להשתתף במכרז.



במסגרת הפרויקט, יאחד משרד הביטחון ארבעה בסיסי צה"ל - תל השומר, השלישות ברמת גן, צריפין וקסטינה – לבסיס מרכזי וחדשני אחד, שימוקם במרכז הארץ, בסמוך לערים רמלה ולוד. בנוסף ליחידות אלה יאוחדו בבסיס גם מפקדות אט"ל, מז"י ואכ"א. המתחם יכלול כעשר מפקדות, כאשר הבסיס החדש צפוי להתאכלס בשנת 2024.




850 דונם יתכנסו לכ-360 דונם




בתשתיות הבסיס שיתפרס על שטח של 363 דונם יוטמעו אלמנטים של בנייה ירוקה, טכנולוגיה חכמה, ובנייה על פי תקני סביבה מתקדמים ביותר. עלות ההקמה והתפעול של הפרויקט מוערכת במיליארדי שקלים לתקופה של 25 שנים.



השטח הכולל של הבסיסים הוותיקים יפונה ומוערך בכ-850 דונם של קרקע זמינה באזורי הביקוש במרכז הארץ, לטובת בניית כ-30 אלף יחידות דיור. פינוי הבסיסים לטובת התכנסותם לכדי 363 דונם באזור רמלה-לוד ואיחוד מנהלות של ארבעה בסיסים (לרבות חדרי אוכל, מפקדות, תחזוקה, מחשוב ותקשוב) יביא להערכת משרד הביטחון גם להתייעלות כלכלית ולחיסכון של מיליוני שקלים בשנה. 



בניית הבסיס החדש ברמלה-לוד תשתלב במרקם העירוני ותניע פעילות עסקית ומסחרית, לפיכך תמהיל השימושים בפרויקט "אופק רחב" יהיה מגוון, יכלול שטחי מסחר, קניון, חנייה ושירותים ומתקני ספורט. כמו כן, מתוכננת הקמת טיילת חדשה, שתכיל דוכנים ואזורי ממכר, שבילי אופניים ופיתוח תשתיות תחבורה חדשות באזור הבסיס החדש.