גורם צבאי בכיר במטה הכללי אמר אתמול בתדרוך לכתבים צבאיים כי "אין לי ספק שבמלחמה הבאה התמרון היבשתי יופעל כבר בימים הראשונים של הקרבות והוא יהיה קטלני ועמוק הרבה יותר". הוא הוסיף כי "נוכח הפגיעה הצפויה בעורף, אני לא רואה מצב שהמדינה והדרג המדיני לא ישחררו את "הקפיץ" הזה ומעיפים אותו קדימה, כבר בשלב הראשון. הדרישה מצבא היבשה לכבוש שטח ולהשמיד אויב". 
 
בתגובה לשאלת הכתבים, מה ייחשב להכרעה במלחמה עתידית עם חיזבאללה, אמר הבכיר: "אין היום תשובה ברורה מה היא הכרעה. למעשה מדובר בשילוב של הישגים טקטיים עם הישגים פיקודיים ומטכ"ליים. אם למשל, נצליח להרוג את נסראללה במלחמה הבאה זו תהיה הכרעה ברורה".

"הריגתו תהיה כרעה ברורה". נסראללה. צילום: רשתות ערביות

 
כמובן שחיסול של נסראללה הוא הישג מובהק, שהסיכוי להשיגו במלחמה הוא קשה במיוחד, ולכן אין מדובר בתנאי להשגת הכרעה במלחמה הבאה. 

בצה"ל סבורים שהתמרון הקרקעי חייב להיות מהיר קטלני ובעל שרידות גבוהה. במלחמות האחרונות היו לא מעט בעיות בתמרון ובצה"ל השקיעו בשנים האחרונות באימונים ובאמצעים טכנולוגיים על מנת לשפר את צבא היבשה. 
 
בשנים הקרובות יחידות היבשוה צפויות לעבר שינוי גדול מאוד, בתפיסות ההפעלה של החטיבות ובכניסה משמעותית של אמצעים טכנולוגיים שאמורים לתמוך את מאמץ התמרון בזמן מלחמה.

"הדרישה מצבא היבשה לכבוש שטח ולהשמיד אויב". כוח שיריון. צילום: דו"צ


"השיריונריות עומדות בציפיות"

בתחום אחר, שנוגע להגנה על הכוחות המתמרנים, בעיקר נוכח האיומים ברקטות ופצמ"רים כבדי משקל שיופעלו במלחמה כנגד כוחות היבשה בתמרון ובשטחי הכינוס, בצה"ל נמצאים בתהליכי פיתוח של אמצעים שונים שאמורים לתת מעין כיפת ברזל חלקית בעת לחימה לכוחות המתמרנים. מלבד זאת, התייחס הקצין הבכיר לפיילוט של שילוב לוחמות בטנקים, ועדכן כי עד עכשיו הלוחמות המשתתפות עומדות בציפיות: "עד עכשיו הן עמדו יפה ובאופן מעולה במדדים שקבענו בתוכנית, שהם שונים ממדדים של לוחמי שריון בחטיבה שתתמרן במלחמה הבאה". 
 
הוא הוסיף כי כבר באוגוסט הקרוב תתקבל החלטה בנושא. בחודשים האחרונות הלוחמות נמצאות בפעילות ביטחון שוטף בדרום ובקרוב שלוש מהלוחמות ייצאו לקורס מפקדי טנק, שיהיה נפרד לחלוטין מהקורס של הבנים.
 
מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, אמר אתמול כי "התמרון במלחמה הבאה יופעל מהר יותר, רחב יותר ועמוק יותר. הסיבה לכך הוא האיום המתגבר על העורף הישראלי והצורך להסיר את האיום מאזרחי מדינת ישראל. כבר עכשיו אנחנו מאומנים יותר, מוכנים יותר ונכונים לקרב. בעיקר רוח הלחימה של החיילים והמפקדים שלנו, היא נכונה ומתאימה, אל מול האתגר. בקיץ הקרוב תנוסה תפיסת לחימה חדשה אל מול האויב".

אלוף קובי ברק. צילום: דו"צ

 
נבחן שימוש ברחפן מתאבד
 
ברק התייחס גם למתיחויות הביטחוניות בגזרות השונות, כשהסביר כי "הסיכוי למלחמה ב-2018 גדל, אך אין זה אומר שלנו או לגורמים אחרים שנמצאים סביבנו יש אינטרס לצאת למלחמה". בסקירה לעיתונאים ציין הגורם הבכיר כי נוכח הנדרש מצבא היבשה בתמרון במלחמה הבאה, מתקיים בצה"ל תהליך עמוק מאוד של חיזוק היחידות המתמרנות באמצעים טכנולוגים מתקדמים, על מנת לבסס את העליונות של צה"ל גם ביבשה. 
 
כך לדוגמה טווח האוויר הקרוב לקרקע, המוגדר עד 3,000 רגל, צפוי להתפתח מאוד בשנים הקרובות, בשימוש במטוסים בלתי מאוישים, רחפנים ומעין מסוק אוטונומי לסיוע ישיר לכוחות היבשה למטרות תצפית, העברת אספקה לוגיסטית ושימוש התקפי ברחפנים בשדה הקרב ופינוי פצועים. למעשה, בזרוע היבשה מתכוונים להרחיב באופן משמעותי את השימוש בכלי טייס אוטונומיים כבר מרמת מפקד הפלוגה, וכלי הטייס צפויים להיות חלק בלתי נפרד מהתמרון של כוחות היבשה בשנים הקרובות. 
בתוך כך, תיבחן גם חלוקת האחריות בין צבא היבשה לחיל האוויר לאותה שכבת גובה נמוכה של עד 3,000 רגל מהאדמה, בכל מקרה מפעילי הכלים הזעירים צפויים להיות לוחמי יבשה ללא קשר לזרוע האוויר. כדוגמה לעניין הזה, בין השאר בוחנים בזרוע היבשה שימוש ברחפן מתאבד, שניתן יהיה לכוון אותו לפגיעה מדויקת מאוד במטרת אדם. תחום האוויר הקרוב לקרקע שצפוי להתפתח מאוד בשנים הקרובות מצטרף להתפתחות משמעותית גם ביכולות האש, שכבר היום יש בידי החטיבות והאגדות המתמרנות של צה"ל.