חשיפה: בצה"ל מתכוונים לבצע שינוי מהפכני במבנה קורס הטיס. על הפרק: החלפת טיסות המיון (טיסות הצ'ק) בתפעול סימולטורים שיבחנו את צוערי הקורס בשלבי המיון השונים.
 
בפרקים המקצועיים של קורס הטיס, שאורכו שלוש שנים, לא נעשו שינויים זה שלושה עשורים. בשלב הראשון, המכין, שנמשך כחצי שנה, נבחנים הצוערים בכ־15 טיסות צ'ק על מטוס הסנונית. בהמשך, בסופו של הפרק המכונה "בסיסי", מתקיים שלב צ'ק נוסף, על פי מקצועות הטיסה השונים. בכלי טיס מתקדמים יותר, הצ'קים למגמת הקרב מבוצעים על מטוס הצוקית (סילון דו־מנועי). המיונים למגמת הנווטים נעשים במטוס מדגם צופית ולמגמת המסוקים במסוק סייפן.

במסמך רשמי של חיל האוויר ומשרד הביטחון, שהופץ לאחרונה בקרב חברות ביטחוניות, מבקשת מערכת הביטחון לקבל מידע אם בידי החברות יש אלגוריתם המאפשר מיון באמצעות סימולטורים. במסמך צוין כי קורס הטיס לא השתנה במשך שלושים שנה וכי נחוץ ייעול תהליך המיון, ולכן חיל האוויר בוחן אפשרות לרכוש סימולטורים שיפעלו על בסיס אלגוריתם. שימוש בסימולטורים עשוי לשפר את תהליך ההכשרה והמיון ולאפשר הקדמה של  הקצאת התלמידים למגמות השונות כבר בשלב הראשון של הקורס.
 

במסמך נאמר כי שינוי כזה יביא לחיסכון גדול בתקציב, בשעות טיסה ובמשאבי תחזוקה וכוח אדם, וכי יהיה צורך בפחות מדריכי טיסה, בסדיר ובמילואים. שימוש בסימולטורים יוביל לצמצום ואף לביטול הצורך בטיסות המיון בשלבי המיון השונים.

נוסף על החיסכון בתקציב מדובר, לפי   חיל האוויר, במהלך שישפר את רמת המיון של פרחי הטיס, משום שלכל הצוערים ייערך מבחן אחיד לאור זהות מוחלטת בפרמטרים של מזג האוויר, התרחישים, משך הגיחה ותנאים סביבתיים נוספים. מספר בוחנים ומעריכים בתחומים שונים, כגון אנשי צוות אוויר ופסיכולוגים, יוכלו לבחון במקביל את ביצועי הצוער. כמו כן ייעשה שימוש במדדי הערכה מתקדמים המבוססים על אלגוריתמים מתוחכמים העשויים לבדוק מהירות תגובה, חלוקת קשב, נתונים פיזיולוגיים שונים ותפקוד הנבחן בתנאי לחץ. 

בחיל האוויר מדגישים כי האחריות להפעלת מרכז הסימולטורים החדש, אם יצא לפועל, תהיה בידי טייסת המיון, והוא יוקם בבית הספר לטיסה בחצרים.
בפניית חיל האוויר אל החברות האזרחיות הובהר כי האלגוריתם המבוקש צריך למדוד את תכונות האופי הנדרשות מטייסים כמו: יכולת הטסה, מחשבה ותכנון, התמצאות במרחב האווירי, עמידה בלחצים, חלוקת קשב, סדר, דיוק וארגון ויכולת תחקיר ויישום. 

לצורך בדיקת היתכנות מבקשים בחיל האוויר לקבל מהחברות הנמענות אלגוריתם קיים ובעל פעילות מוכחת ולהתאימו לסימולטור, להקים מספר תאי אימון במקביל ולהכין גם הצעת מחיר למערכת שתנטר את הנתונים הפיזיולוגיים של הנבחן כגון: דופק, הזעה וקצב נשימה.

מצה"ל נמסר: "כחלק מעבודת המטה בנושא התאמת הליכי המיון בקורס טיס נבחנת האפשרות לשלב סימולטורים לבחינת הצוערים בקורס בשלבי המיון השונים, מוקדם ככל האפשר, להשביח את האימון בקורס הטיס ולאפשר לאלו שאינם מתאימים את מיצוי אפשרויות השיבוץ".