לבנת חבלה הושלכה היום (שלישי) לעבר שיירת ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה, ועל פי דיווחים ראשוניים שבעה בני אדם נפגעו בפיצוץ, כאשר דיווחים אחרים טוענים כי שלושה בני אדם נפצעו.  השיירה, שבה מלבד חמדאללה שהה גם ראש שירותי הביטחון הפלסטינים, מאג'ד פארג', עברה במעבר ארז, ולאחר מכן הותקפה באזור בית חאנון. עם זאת, חמדאללה ופארג' עצמם לא נפגעו בפיצוץ. חמדאללה עצמו התייחס לאירוע וטען כי |יש מזימה גדולה נגד כולנו. מה שאירע היום מחזק אותנו להיות נחושים להשיג את הפיוס. אחזור שוב לרצועת עזה".


בארגון חמאס הפנו את האצבע המאשימה לכיוון ישראל ואמרו כי "מדובר באותן ידיים שהתנקשו בחייו של מאזן פוקהא, וניסו להתנקש בחייו של הגנרל תאופיק אבו נעים", נאמר. "אנו מגנים את ההאשמות המוכנות על ידי הרשות הפלסטינית, שמגשימות את מטרת הפושעים".

ביקורו של חמדאללה בעזה נעשה כחלק מתהליך הפיוס בין הרשות הפלסטינית השולטת בשטחים הפלסטינים ביהודה ושומרון ובין החמאס ששולט ברצועת עזה. חמדאללה הגיע לרצועה כדי לחנוך מתקן לטיהור מים, וזאת כחלק מהניסיון לשקם את רצועת עזה הסובלת ממחסור מים קשה. עם זאת, קולות רבים ברצועה זועמים על הרשות הפלסטינית, מכיוון שלטענתם, היא לא עושה די במאמצי שיקומה במסגרת מאמצי הפיוס. בין השאר רצועת עזה סובלת ממחסור כבד בחשמל, מים נקיים לשתייה, ואחוזי אבטלה גבוהים.




שיירתו של ראש הממשלה חמדאללה. צילום: התקשורת הערבית
שיירתו של ראש הממשלה חמדאללה. צילום: התקשורת הערבית

ברשות הפלסטינים חלוקים: האם החמאס אחראי להתנקשות

השר לעניינים אזרחיים, חוסין א-שייח' ברשות הפלסטינית, האשים את חמאס באירוע. לעומת זאת, השר לשעבר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, אשרף על עג'רמי, התייחס בראיון לגלצ לאירוע, וטען כי הוא מתקשה להאמין שחמאס יבצע דבר שכזה. שמעתי שקרה פיצוץ על השיירת של ראש הממשלה חמדאללה וראש המודיעין הכללי. ושנפצעו שבעה משומרי הראש שלהם אבל ראש הממשלה וראש המודיעין לא נפגעו. בסופו של דבר אנשים יוצאים מפה ויש אנשים באים משם חלק משומרי הראש מרמאללה וחלק ממנגנוני הפנים של חמאס לא יודע מי נפגע.

יש הערכה מי יעשה את זה?
אני לא חושב שחמאס יעשה את זה בסופו של דבר. הם לא יעשו את זה. עניין הפיוס וקשרים עם הרשות הפלסטינית

עשן מיתמר מזירת הפיצוץ
עשן מיתמר מזירת הפיצוץ


עד כמה הכוחות האלה, הארגונים הקטנים, חזקים ברצועה?
הם לא כוח משמעותי שיש להם אלפי אנשים אבל הם יכולים לעשות חבלה כי יש להם חוליות ונשק וכסף והם יכולים לעשות בעיות. אבו מאזן ברמאללה לפי דעתי. בטח שהוא מעודכן לא דיברתי איתו בעצמי.

איך ישפיע על היחסים עם עזה והפיוס?
הפיוס בעצם יש בעיות הוא לא כל כך מצליח דבר כזה... אבל לא חושב שיש סיכוי שהפיוס לא יצליח ויפגע בו

כזכור, רק לפני כחודש הותקף השגריר הקטארי בעזה על רקע אכזבת האוכלוסייה המקומית מכישלון מאמצי הסיוע לתושבי הרצועה. במהלך ביקור של השגריר, מוחמד אל עמאדי, הגיע השגריר לבית החולים "שיפא" בעזה, אך שם תקפו אותו עובדי הניקיון בהשלכת נעליים, קרעו את דגל קטאר ותמונות שליטה חאמד אל תאני, וזאת בשל חוסר שביעות רצונם מהפתרונות אותם הציג אל עמאדי.