פיגוע דריסה קשה בשומרון: קצין וחייל צה"ל נרצחו ושניים נוספים נפצעו באורח בינוני קשה בפיגוע דריסה שאירע היום (שישי) בשעות אחר הצהריים בכביש 585 שבשומרון, בין מבוא דותן לחרמש. על פי העדויות הנהג הפלסטיני האיץ את רכבו כשראה את ארבעת החיילים ופגע בהם. חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום הוזעקו לזירת התקרית, קבעו במקום את מותם של ההרוגים, העניקו לפצועים טיפול רפואי במקום ופינו אותם במסוק לבית החולים בלינסון בפתח תקווה. הנהג הפוגע נמלט מהזירה ומאוחר יותר נלכד ופונה גם הוא במצב קל לבית החולים בלינסון. אחד מהפצועים מורדם ומונשם ומצבו קשה, והשני בהכרה מלאה ומצבו מוגדר בינוני עד קשה. שניהם פונו לחדר הטראומה של בית החולים. 



כוחות הביטחון וצה"ל נזהרו מאוד לקבוע האם מדובר בפיגוע טרור או בתאונה קשה, ורק לאחר שעתיים הגיעה ההודעה הרשמית של הצבא שאכן מדובר בטרור.  מצה"ל נמסר כי המחבל שביצע את הפיגוע הוא עלאא ראתב קבהא, בן 27, מהעיירה ברטעה באזור ג'נין. עוד נמסר כי הוא אסיר משוחרר שהיה כלוא בישראל על רקע ביטחוני ושוחרר באפריל בשנה שעברה. קבהא הועבר לחקירה של כוחות הביטחון. בעקבות פיגוע הדריסה הנחה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי על הקפאה מידית ורחבה של ההיתרים לכלל חמולת המפגע - 67 היתרי תעסוקה בישראל, 26 היתרי מסחר וארבעה רישיונות תעסוקה בהתיישבות.



המחבל שביצע את הפיגוע בשומרון. צילום: רשתות ערביות
המחבל שביצע את הפיגוע בשומרון. צילום: רשתות ערביות




זירת אירוע הדריסה בשומרון. צילום: יונתן ציטרנוביץ/TPS
זירת אירוע הדריסה בשומרון. צילום: יונתן ציטרנוביץ/TPS



לפי חקירה ראשונית של גורמי הביטחון בשטח, הרכב הפוגע לא עצר אלא להפך, האיץ במטרה לפגוע בצעירים, מה שהעלה מאוד את ההשערה, שאושרה לאחר מכן כי מדובר בפיגוע טרור. דובר מד"א זכי הלר סיפר: "המסוק של מד"א נחת במנחת בית החולים בלינסון עם שני הצעירים הישראלים הפצועים ושם המתינו לו אמבולנסים שהעבירו אותם לחדר הטראומה. שניהם סובלים מפגיעה רב מערכתית, אחד מהם מורדם מונשם והשני בהכרה מלאה. שניהם הועברו לחדר הטראומה. אופי הפגיעות קשה מאוד, קשה ביותר, ושני הפצועים סובלים מחבלות ראש ושברים שבהחלט יכולים להעיד על עוצמת הפגיעה בארבעת הנפגעים". 



הפאראמדיקים של מד"א, איתי טילנגר ואסף תפוחי סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו את ארבעת הפצועים שוכבים על הכביש, יחד עם כוחות רפואה של הצבא ביצענו בדיקות ראשוניות. שניים מהפצועים שנפגעו באורח אנוש היו מחוסרי הכרה וטופלו בשטח. שני פצועים נוספים שנפגעו באורח בינוני עד קשה וסבלו מחבלות בראש ובגפיים קיבלו מאיתנו טיפול רפואי ראשוני מציל חיים בשטח' ופינינו אותם למסוק מד"א שנחת בסמוך. שם, לאחר שהמשכנו לייצב את מצבם הם פונו לבי"ח בלינסון כשאחד מהם מורדם ומונשם". 




זירת האירוע הקשה בשומרון. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת האירוע הקשה בשומרון. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

  
 
דובר חמאס, חאזם קאסם פרסם הודעה בה בירך על הפיגוע: "הפיגוע היום בג׳נין בא לציין 100 ימים להחלטת טראמפ, כדי להדגיש שהעם שלנו ימשיך את אינתיפאדת ירושלים. המהפכה הזו נגד ההחלטה והכיבוש אינה גל של זעם, אלא פעולה מתמשכת למען החירות המלאה לבני עמנו". 
 
קאסם הוסיף כי ״המסר של פיגוע זה הוא שהימים שעברו אינם מבטלים את העובדות ההיסטוריות, וכי גבולות העיר הקדושה משורטטים בדם, ואנו נשמור עליה בהמשך ההתנגדות". בכיר בחזית הדמוקרטית, טלאל אבו זריפה אמר הערב: ״זוהי תגובה טבעית נגד פשעי הכיבוש, וכחלק מהמאבק נגד החלטת טראמפ״.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר לערוץ 2: "להבנתי מדובר בפיגוע קשה מאוד בכביש נסיעה מרכזי בצפון השומרון. ערבי תושב יו"ש התנגש בצעירים בכוונה תחילה. שוחחתי עם גורמים בכירים בצה"ל וליבנו עם המשפחות. המצב הוא שאין הרתעה ומחבל מרשה לעצמו לעשות את זה. בכביש הזה היו בעבר לא מעט אירועים של השלכת בקבוקי תבערה וזריקות אבנים. צריך טיפול שורש במרחב הזה ואני יודע מאיפה הגיעו המפגעים אך לא נכון להיכנס לזה".