בוקר מתוח בדרום: צה"ל אטם הלילה מנהרת טרור התקפית שיצאה מאזור רפיח, כך הותר הבוקר (ראשון) לפרסום. דובר צה"ל הסביר כי המעקב אחרי הניסיון של חמאס להשמיש את המנהרה הישנה זוהה כבר כמה שבועות, וכי בשום שלב לא הייתה סכנה לאזרחים, משום שהיא לא חדרה לשטח ישראל. לדבריו, היכולת לזהות ולנטרל את המנהרה נעשה כחלק מהשימוש ביכולות הטכנולוגיות החדשות של צה"ל. במקביל, חיל האוויר תקף בלילה תוואי של מנהרה אחרת באזור זייתון שברצועה וסיכל גם אותה.



כוחות צה"ל בפעילות נגד המנהרה. צילום: דו"צ

הפעילות הראשונה עסקה במנהרת טרור התקפית במרחב כרם שלום. מדובר במנהרה שכבר היה ניסיון להקימה בעבר, ובפעם השנייה כשלו הפלסטינים לסיים אותה. מדובר במהלך שכלל מאמץ מבצעי, מודיעיני וטכנולוגי לאיתור ונטרול מנהרות טרור, הנמשך מאז מבצע "צוק איתן", והועצם בחצי שנה האחרונה. על פי דובר צה"ל, הפעילות ההנדסית לגבי המנהרה נערכה לאורך כל שעות הלילה, לאחר שהיא זוהתה בשלב מוקדם ולא היוותה איום על תושבי האזור.



דובר צה"ל רונן מנליס אמר כי "הפעולה נעשתה בטרם חמאס הצליח להתחבר למנהרה הקודמת. היא לא איימה בשום שלב על אזרחינו, והפעולה לא תאפשר המשך שימוש בה. לא נאפשר לסכן חיילים ואזרחים באזור הגדר".



שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בעקבות ההתפתחויות בדרום כי "באופן שיטתי, על בסיס מודיעין איכותי וטכנולוגיה פורצת דרך, ישראל משמידה לחמאס מנהרה אחר מנהרה. מי שחשב שיצליח לפגוע בנו מתחת לקרקע נתקל בחומת ברזל. החמאס השקיע מיליארדים בפרויקט המנהרות ועכשיו הם טובעים בחול. אני ממליץ לחמאס להשקיע את הכסף ברווחת תושבי עזה כי עד סוף השנה פרויקט המנהרות שלו יושמד".



חשיפת המנהרה. צילום: דו"צ
חשיפת המנהרה. צילום: דו"צ



מלבד זאת, מחסומים של המשטרה הצבאית הוצבו הבוקר במועצה האזורית אשכול בשל אירוע ביטחוני, זאת בהמשך לסופ"ש מתוח ממילא שעבר על גבול הדרום.



הפלסטינים דיווחו הלילה על מתקפה ממוקדת ואינטיסיבית בעיקר בצפון ובמרכז הרצועה. כזכור, מטען התפוצץ אמש ליד גדר המערכת בצפון רצועת עזה. לא היו כוחות באזור האירוע בזמן הפיצוץ, לא היה נזק או נפגעים לכוחותינו. בתגובה, השמיד צה"ל באמצעות ירי טנק עמדת תצפית השייכת לחמאס.

ביום חמישי בבוקר התפוצצו שני מטענים, אשר הונחו במרחק של 100 מטרים מגדר המערכת. תגובת צה"ל, כללה תקיפה של חמש עמדות של חמאס והג'יהאד האסלאמי. דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס אמר בתדרוך לכתבים כי נבדקת אפשרות שבמקביל להנחת המטענים נעשה ניסיון לירי נ"ט לעבר כוחות צה"ל שסיירו באזור. בתוך כך, הוא איים כי "צה"ל יפעל באופן חד נגד אלו שמנסים להפוך את הגדר לנקודה שבה יבוצעו מתקפות טרור". ניתן להעריך כי אם אכן נעשה ניסיון לביצוע ירי נ"ט לעבר הכוחות, ככל הנראה הייתה כוונה לבצע פיגוע משולב באזור.