בחמאס הגיבו היום (ראשון) להודעת צה"ל בדבר אטימת מנהרת טרור התקפית שבה ניסה חמאס לחדש את פעילותו. לדברי אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של הארגון, "המנהרה לא בשימוש מאז צוק איתן. צה"ל ממשיך לשווק אשליות וניצחונות לכאורה בפני דעת הקהל בישראל". מלבד זאת, הוא טען כי "הפעולה הישראלית מביאה להסלמה נוספת של המצב בדרום שלא השיגה את המטרות של ישראל".



מוקדם יותר, אלוף יואב (פולי) מרדכי כתב בפוסט שפורסם ב"אלמונסק", עמוד הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בערבית, כי "עם כל המלט, הברזל, החשמל והמשאבים שארגון הטרור, חמאס השקיע במנהרות שצה"ל מחסל באפקטיביות פעם אחר פעם, היה אפשר לבנות פירמידה - פלא מפלאי עולם. לעומת זאת, מנהרות הטרור של חמאס הן פלא מסוג אחר – פלא הטיפשות העיקשת של הנהגת חמאס".

כוחות צה"ל בפעילות נגד המנהרה. צילום: דו"צ


תגובת חמאס מגיעה בעקבות הפעילות של צה"ל ביממה האחרונה, במהלכה סיים לאטום את המנהרה שיצאה מאזור רפיח. דובר צה"ל רונן מנליס הסביר כי המעקב אחרי הניסיון של חמאס להשמיש את המנהרה הישנה זוהה כבר כמה שבועות, וכי בשום שלב לא הייתה סכנה לאזרחים, משום שהיא לא חדרה לשטח ישראל. לדבריו, היכולת לזהות ולנטרל את המנהרה נעשה כחלק מהשימוש ביכולות הטכנולוגיות החדשות של צה"ל. במקביל, חיל האוויר תקף בלילה תוואי של מנהרה אחרת באזור זייתון שברצועה וסיכל גם אותה.



הפעילות הראשונה עסקה במנהרת טרור התקפית במרחב כרם שלום. מדובר במנהרה שכבר היה ניסיון להקימה בעבר, ובפעם השנייה כשלו הפלסטינים לסיים אותה. מדובר במהלך שכלל מאמץ מבצעי, מודיעיני וטכנולוגי לאיתור ונטרול מנהרות טרור, הנמשך מאז מבצע "צוק איתן", והועצם בחצי שנה האחרונה. על פי דובר צה"ל, הפעילות ההנדסית לגבי המנהרה נערכה לאורך כל שעות הלילה, לאחר שהיא זוהתה בשלב מוקדם ולא היוותה איום על תושבי האזור.



מנליס אמר כי "הפעולה נעשתה בטרם חמאס הצליח להתחבר למנהרה הקודמת. היא לא איימה בשום שלב על אזרחינו, והפעולה לא תאפשר המשך שימוש בה. לא נאפשר לסכן חיילים ואזרחים באזור הגדר".