כבר כשהתברר סופית כי אכן מדובר בכור גרעיני, סבר מפקד חיל האוויר בזמן התקיפה בדיר א־זור ב־2007, האלוף במילואים אליעזר שקדי, כי יש להפציץ את הכור על ידי מטוסי חיל האוויר.



יותר מעשר שנים חלפו מאז אותו הלילה ב־6 בספטמבר, בו שמיניית מטוסי F15 ו־F16 תקפה את הכור. עתה מספר שקדי ל"מעריב־השבוע" על הדברים שאמר לראש הממשלה אהוד אולמרט בארבע עיניים, שבוע לפני התקיפה, לאחר פגישה ביטחונית בהרכב מצומצם למדי בביתו של ראש הממשלה דאז.


סרטון תקיפת הכור הסורי

"אמרתי לאולמרט שאני בטוח במבצע ומשוכנע ביכולת ובמוכנות חיל האוויר לבצע אותו בהצלחה מלאה. יש לנו את הטייסים הכי טובים בעולם. אנחנו נשמיד את הכור הזה ולהערכתי לא תפרוץ מהעניין הזה מלחמה, בין השאר בגלל תוכנית התקיפה". בפגישה המצומצמת, שנערכה לפני השיחה בארבע עיניים, המליץ שקדי על הפעולה שבסופו של דבר נבחרה מתוך כמה חלופות שהוצעו.



מפקד חיל האוויר לשעבר ציין עוד כי הוא סבור שמקבלי ההחלטות פעלו משיקולים ענייניים, גם אם היו חוסר הסכמות בדרך. "זה מסוג הדברים שאתה מבין שמוטל עליך משהו גדול מאוד, שהוא יותר ממך, יותר מבן אדם. זה משהו בעל חשיבות היסטורית למדינת ישראל, ולכן קשה לי לחשוב שאנשים הסתכלו על הדברים שלא מזווית מקצועית ועניינית. זה יותר מלגיטימי שיהיו עמדות שונות ושאנשים יחשבו אחרת.



"צריך רק לדמיין מה היה קורה אם לא היינו עושים את הפעולה הזו", מוסיף שקדי, "ויכולת כזו הייתה מתפתחת בסוריה, על רקע מה שקורה שם בשנים האחרונות. איזה משמעות יש לפעולה הזו לנו ולעולם כולו".



שקדי סבור שגם כיום, יותר מעשר שנים לאחר התקיפה, הסורים לא מבינים כיצד היא התרחשה: "להערכתי הם לא יודעים מה היה ואיך זה התבצע. הם כמובן יודעים שתקפנו, אבל הם לא יודעים מה עשינו ואיך עשינו את זה. הסיבה לכך היא תוכנית הפעולה, שבוצעה במתכונת מאוד מיוחדת".



"אולמרט ראוי לכל המחמאות"


לשקדי חשוב מאוד להזכיר את חלקו המכריע של ראש המוסד דאז, מאיר דגן ז"ל: "הוא ואני ראינו את הדברים עין בעין כבר מתחילת הדרך. היו בינינו הסכמה ושיתוף פעולה מלא. הוא היה איש מדהים, וכל כך מצער אותי שהוא לא איתנו. היה לאיש חלק מכריע בהצלחת המבצע".



לדבריו, דגן והוא סברו מלכתחילה שישראל היא זו שצריכה לתקוף את הכור ולעשות זאת כמה שיותר מהר. ראש הממשלה באותה תקופה, אהוד אולמרט, ביקש למצות את האפשרות שהאמריקאים יבצעו את התקיפה.



"היה לו חלק מכריע בהצלחת המבצע". מאיר דגם ז"ל. צילום: מרק ישראל סלם
"היה לו חלק מכריע בהצלחת המבצע". מאיר דגם ז"ל. צילום: מרק ישראל סלם



"הניסיון למצות את הכיוון מול האמריקאים היה לגיטימי לחלוטין, גם בהיבט המדיני וגם בכיוון המבצעי. ראש הממשלה אהוד אולמרט הוביל את זה באופן אמיץ וחד מאוד. הוא ראוי לכל המחמאות על הדרך שבה ניהל את האירוע, מתחילתו ועד סופו", אומר היום שקדי.



"חשוב לי להדגיש את ההערכה האדירה שיש לי לחיל האוויר", הוא מוסיף, "על כל זרועותיו - מהמתכננים, אנשי המודיעין, הטכנולוגיה ואנשי צוות האוויר - לא היה לי ספק בשום שלב ביכולת שלנו לבצע את המשימה.



"הערכתי שנצליח לבצע את זה בדרך שלא תוביל למלחמה, ולא במקרה זה אכן לא התפתח לעימות עם הסורים. מדובר במבצע בעל משמעות היסטורית לעם ולמדינת ישראל".