לאחר שהצנזורה הצבאית התירה לפרסם היום (רביעי) את הפרטים בנוגע לתקיפת צה"ל את הכור בסוריה לפני 11 שנים, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו התייחס להפצצה ב-2007 ובניגוד לפוליטיקאים ולעמיתיו במערכת הביטחון  אמר כי "היה פה כישלון מהדהד". "מזל שאותו קומץ לוחמים הצליח להביא את המידע הזה ומזל לחלוטין שאותו קומץ לוחמים לא ידע גם לאחר ששב הביתה שהביא למשהו", ציין ראש המוסד לשעבר בכנס דגן לביטחון ואסטרטגיה באקדמית נתניה.



"העובדה שברגע שהמידע נודע, אז כל צמרת הביטחון הישראלית על כל שלוחותיה ויחידותיה - צה"ל, המוסד ושירות הביטחון הכללי, משרד החוץ שעשה עבודה נפלאה וצוותי צללים כאלה ואחרים של אמנון ליפקין שחק ז"ל ואורי שגיא ויעקב עמידרור והרבה אחרים שנתנו עצותיהם ובאיתות לחימה מדינת ישראל - יודעת לגייס את מיטב הנוער ולהגיע לתוצאה מבריקה", ציין.

סרטון תקיפת הכור הסורי


פרדו ביקר את ההחלטה לפרסם את הדברים. "אני לא בטוח שהיה חיוני לצאת עם פרסום המבצע כעת", אמר, "זה מבצע שהיה והבעיה במבצעים מוצלחים שהדיאלקטיקה היהודית והישראלית מנסה לקחת הצלחה ומתחילה מלחמת אגואים יוצאת דופן. כל אחד מנסה לגמד את חלקו של השני". 



עד עתה נמנע מהמדיה הישראלית לפרסם את פרטי השמדת הכור, את חשיפתו ואת תהליך קבלת ההחלטות שהוביל למבצע המורכב, בעוד רבים מן הפרטים פורסמו בתקשורת הזרה ואף בזיכרונותיהם של נשיא ארה”ב לשעבר ג’ורג’ בוש הבן וסגנו דיק צ’ייני. 



בנוסף, חלק פרדו מחמאות לפוליטיקאים שקיבלו לבסוף את ההחלטה לתקוף. "אני חושב שרה"מ דאז אהוד אולמרט עשה עבודה יוצאת מן הכלל בהנהגת המדינה והבאת היכולת למימוש ברגע הנכון", אמר, "בניגוד לקרב השוחות בין רה"מ ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק עשה עבודה יוצאת מן הכלל בתפקידו כשר הביטחון בהבאת הכוח לנקודה הנכונה. ישראל היתה שנה פלוס אחרי מלמת לבנון הראשונה עם סגן רמטכ"ל שסיים את תפקידו ועם עוד מספר נפגעים, ואירוע כזה מתחיל וברור שעלולה להתפתח מלחמה. אחריות שר הביטחון להביא את צה"ל להכנה טובה וברמת הכנת מבצע, כל שעה נוספת לאימונים טובה יותר".



"גם שר הביטחון ברק וגם אשכנזי עשו עבודה יוצאת מן הכלל", הוסיף, " היו רבים אחרים והוחלט מטעמי צנזורה לשים את הצל של הצל ואני לא נכנס לנסיבות. צוות של לוחמים של המוסד הצליח להביא מודיעין. ובזכות המידע הזה ורק בזכותו למדינת ישראל היה את הידע שאפשר לה לתקוף והידע שיש בכלל כור בסוריה".