בעוד שחשיפת תקיפת הכור הגרעיני הסורי בדיר אל-זור על-ידי ישראל ב-2007 זכתה לסיקור במרבית רשתות התקשורת הערביות הבולטות, הקפידה התקשורת הסורית הממסדית על שתיקה. באופן דומה, העיתונות הפלסטינית מיעטה לעסוק בעניין, וחלק מהעיתונים הפלסטיניים העיקריים - "אל-איאם" ו"אל-חיאת אל-ג'דידה" - כלל לא התייחסו לפרסום.



הקו הבולט בדיווחים הערביים על חשיפת התקיפה היו הדגשת התבטאויות בכירי המערכת הפוליטית והביטחונית הישראלית, והמסר הישראלי מאחורי התקיפה וחשיפתה.



ב"אל-ג'זירה" נכתב כי ההחלטה לחשוף בפומבי את התקיפה בעיתוני הנוכחי נועד קשורה במסר האזהרה של ישראל מפני התחזקות הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה, ולקריאתה לביטול או לתיקון הסכם הגרעין בין המעצמות ואיראן.



בדומה לכך, ב"אל-ערביה" כרכו את חשיפת התקיפה עם התבטאויות של רה"מ נתניהו מהחודשים האחרונים בפני הקהילה הבינלאומית, לפיהן ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, והביאו את דבריו של הרמטכ"ל גדי אינזקוט שאמר כי "ישראל לא תשלים עם בנייה של יכולת שהתווה איום קיומי עליה".



איזנקוט. צוטט ב"אל ערביה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
איזנקוט. צוטט ב"אל ערביה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אמירתו של שר הביטחון כי על כל הגורמים במזרח התיכון להפנים את הלקח מהמתקפה ואת עובדת התעצמותה של ישראל מאז 2007 הופיעה גם היא בדיווחים רבים, וכך גם התבטאותו של "שר המודיעין" ישראל כץ כי התקיפה היא מסר כי ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני.



גישה שונה ביחס להחלטת ישראל לחשוף כעת את אחריותה לתקיפה הוצגה בעיתון "ראי אל-יום". ההחלטה נועדה, כך נטען, לכסות על אי-יכולתה של ישראל לשוב ולתקוף מטרות בסוריה מאז העימות הצבאי בחודש שעבר, בו הצליחו כוחו ההגנה האווירית הסוריים להפיל מטוס של חיל האוויר הישראלי. "תל-אביב מבינה כי האזהרה הרוסית לארה"ב בתגובה צבאית אם ייפגעו האינטרסים שלה בסוריה, נוגעת בראש ובראשונה אליה".



בעוד שמרבית העיתונים נקטו קו זהיר לגבי הגדרת המתקן כ"כור גרעיני", הדיווח ברשת "אל-מיאדין" המקורבת לחזבאללה, חזר על הכחשות המשטר הסורי משנים קודמות בדבר קיומו של הכור ובדבר שיתוף פעולה עם קוריאה הצפונית בפיתוח נשק גרעיני, ועל טענתו למחויבות סוריה למניעת הפצת נשק גרעיני. לפי הדיווח, מקור בכיר במשרד החוץ הסורי אמר לפני מספר שנים כי אחרי שישראל השמידה את המבנה, הגיעו סוריה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להבנות, וכי הסוכנות אף החלה בבדיקת האתר, שלטענת הגורם הסורי היה מתקן צבאי רגיל.



כמו כן, צוין כי בכיר המפקחים מטעם סבא"א היה שבע רצון משיתוף הפעולה של המשטר הסורי. בדיווח הובאו, בנוסף, דברים שאמר בעבר שר החוץ הסורי וליד אל-מועלם, אשר הכחיש את קיומה של תכנית גרעין סורית סודית, והוסיף: "אזרח סורי היה רוצה שתהיה לסוריה תכנית כזו, משום שישראל עשתה כברת דרך בייצור פצצות אטום".