עלייה מדאיגה בהתרעות לפיגועים חמורים ביהודה ושומרון בחודש האחרון. ההתרעות מתייחסות לפיגועים ממוסדים שמכוונים על ידי ארגוני הטרור, בעיקר חמאס שמנסה להוציא ולהכווין את הפיגועים מרצועת עזה בעזרת מימון והכוונה לפעיליו ביהודה ושומרון. מדובר בפיגועי ירי ואולי אף ניסיונות חטיפה. העלייה בהתרעות אינה מתייחסת לפיגועי בודדים דוגמת שני הפיגועים הקטלניים האחרונים שבהם נרצחו שלושה ישראלים, פיגועים שבדרך כלל מתרחשים ללא התרעה מודיעינית מוקדמת ואינם דורשים תשתית טרור ממוסדת שתעמוד מאחורי תכנון הפיגוע.

כשמדובר בפיגועים ממוסדים, הכוונה לשימוש של חוליית טרור בנשק חם ומטעני חבלה לביצוע יותר פיגועים בצירי התנועה וביישובים ביהודה ושומרון נגד אזרחים או חיילים. התארגנות מסוג זה דורשת מימון ותכנון שכאמור מנוהלים בדרך כלל ממפקדה חמאס בעזה.
 
ההערכה במערכת הביטחון היא כי למרות המשבר מול הרשות וההסתה המתגברת ברחוב הפלסטיני, המדיניות של אבו מאזן ואנשיו לא השתנתה והם מתנגדים למעבר לעימות אלים מול ישראל באמצעים חמושים. בתוך כך, התיאום הביטחוני ממשיך להתקיים בשטח ומנגנוני המודיעין הפלסטיניים ממשיכים לפעול נגד התארגנויות טרור, מתוך תפיסה של אינטרסים פנימיים שלא לאבד את השליטה על המצב בשטח. 
 
לעומת המגמה הזו, בצה”ל לא מזהים בשלב הזה שינוי דרמטי בהלכי הרוח בציבור הפלסטיני לצאת לרחוב ולהשתתף בהפרות סדר המוניות בנקודות חיכוך שונות מול כוחות צה”ל ביהודה ושומרון. ההערכה היא כי צפויה עלייה בכמות הפרות הסדר והמשתתפים בהן, אבל עדיין לא מדובר בשינוי מהותי בתמונת המצב. 
 

גם לגבי רצועת עזה הערכות צה”ל בשלב הזה הן יותר מתונות מכפי שהתבטא עד עכשיו מפרסומים בתקשורת הפלסטינית. צה”ל נערך אומנם לתרחישי קיצון בגבול הרצועה לקראת ערב חג הפסח בשבוע הבא, יום שבו מציינים הפלסטינים וערביי ישראל את יום האדמה, באמצעות פקודות אופרטיביות ובהשתלמות מיוחדת בפיקוד הדרום. מטרת האימונים היא להכין את המפקדים והלוחמים להתמודדות עם תהלוכות של אלפי פלסטינים לעבר הגדרות ברצועה והפרות סדר אלימות, אם הכוחות בשטח יידרשו להתמודד עם תרחישים מהסוג הזה.
 

מבחינת הגברת הכוננות לאור המתיחות הצפויה בערב הפסח, בצה”ל יחליטו רק בשבוע הבא כמה גדודים יתגברו בגזרות השונות, ובשלב הזה נמנעים במטכ”ל מלפגוע באימוני היחידות הלוחמות שאמורות לתגבר בעזה וביהודה ושומרון. בכל מקרה, בערב ליל הסדר תתוגבר הכוננות במספר גדודים, שישמשו כעתודה להפעלה ביהודה ושומרון או ברצועת עזה, בהתאם להתפתחויות.