משטרת ישראל נערכת בכוחות מתוגברים לאבטח את אירועי חג הפסח בירושלים, זאת על רקע התגברות החששות מביצוע אירועי טרור של מפגעים בודדים. במהלך השנתיים האחרונות נרשמה ירידה חדה במספר הפיגועים בבירה - אחד בלבד במהלך הרבעון הראשון של שנת 2018, לעומת 41 פיגועים במהלך שנת 2016 ו־17 פיגועים ב־2017, אולם די באירוע חמור אחד כדי לשבש את החג כולו.



צוות הפיקוד של המחוז, בפיקוחו של המפכ"ל רוני אלשיך, שוקד על ארגון הכוחות שיאבטחו את רצף האירועים הקבועים במהלך החג בעיר. בירושלים נערכים לתפילת ברכת כוהנים, שתתקיים ברחבת הכותל המערבי ביום שני שלאחר ליל הסדר, לאירוע "הקבלת פני רבו" בהשתתפות המונים ולאירועים נוספים. "ההיערכות היא בהתאם לכלל האירועים בסדר גודל רחב היקף, כשלמול התכנון המוקפד נבחנים גם חששות ותרחישים למפגעי יחיד שירצו לחבל בשקט ובביטחון הציבור", אומר גורם המעורה בהכנות. "אין ספק שנראה כוחות גדולים של שוטרים, לוחמי מג"ב ויחידות סמויות. אנחנו דרוכים לכל אירוע".



במקביל, בצה"ל ממשיכים להיערך לקראת צעדות השיבה ברצועת עזה החל מהשבוע הבא. המתיחות הפנימית בעזה, קריסת הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס והמצב הכלכלי הקשה ברצועה עלולים להשפיע גם על הנעשה בישראל. בצה"ל נערכים, אך לא צופים הסלמה למרות המצב המתוח ברצועה, שהגיע אתמול לשיאו כאשר שני אנשי חמאס נהרגו במהלך ביצוע מעצר של שני חשודים בניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה. גורמים במערכת הביטחון מדגישים כי החשש מהפרסומים השונים לקראת אירועי הענק שיחלו כבר בשבוע הבא, צעדות של אלפי פלסטינים לעבר הגדר ערב חג הפסח ויום האדמה שנופל בתאריך הזה, אינו מתבסס על מידע שקיים במערכת הביטחון.



שר החינוך וחבר הקבינט המדיני־ביטחוני נפתלי בנט אמר אתמול ל"מעריב": "איום הרקטות והמנהרות מוכר לנו וצה"ל עוסק בו בשגרה ובחירום, אך יש להיערך לתרחיש מסוג חדש - צעדות המונים אל הגדר עם ישראל. עשרות אלפי תושבי הרצועה שיציפו את הגבול משמעותם סכנה מיידית לכל תושבי עוטף עזה. חמאס שולח את תושבי עזה אל הגדר תחת מעטה של מחאה, אך בפועל משתמש בהם ככלי שרת למאבק אלים מול ישראל".



משרד הפנים של חמאס הודיע אתמול כי המבוקש המרכזי בניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני נהרג. לפי הדיווחים, כוחות חמאס הקיפו מבנה שבו התבצר החשוד, אנאס אבו חוסה עם סייעניו, כשעל גופו חגורת נפץ. בחילופי האש היו שישה נפגעים ממנגנוני הביטחון של חמאס ושניים נהרגו: חמאד אבו סוירח וזיאד חואג'רי.



בזירה המדינית שורר קיפאון: העיתון הסעודי "אל חיאת" היוצא לאור בלונדון, דיווח אתמול כי ממשל טראמפ החליט לדחות את פרסום תוכנית השלום שלו בין ישראל לפלסטינים. על פי הדיווח, ממשל טראמפ ממשיך לנסות לגבש את מה שהוא מגדיר "עסקה טובה יותר שכל הצדדים יאהבו" ומשאיר אופציה לבחינה מחדש של ההצעה שגובשה עד כה.



במקביל צפוי הקונגרס האמריקאי להעביר הצעת חוק שתמנע את העברת הכספים לרשות הפלסטינית אם תמשיך לתמוך במשפחות המחבלים. הסנאטור לינדזי גרהאם מהמפלגה הרפובליקנית יגיש את חוק "טיילור פורס" הקובע כי ארה"ב לא תעביר את כספי הסיוע לרשות הפלסטינית, עד שאבו מאזן יכריז כי הוא עוצר את תוכנית הסיוע למשפחות המחבלים, המקבלות סיוע חודשי של עד 3,500 דולר.