גבול הדרום ממשיך להתחמם לקראת "תהלוכות השיבה” שמתוכננות להתחיל ביום שישי. לאחר ששלשום חדרו לשטח ישראל ארבעה צעירים וניסו להצית רכב הנדסי של צה”ל המשתתף בעבודות על המכשול נגד המנהרות, צה”ל הפציץ מטרות של חמאס ברצועת עזה. אמש הופעלה מערכת כיפת ברזל לאחר ירי מקלעים ברצועה.



ברצועה אירעו אתמול כמה אירועי גדר, ובמהלך פעילות שגרתית ניסו צעירים פלסטינים ליידות אבנים לעבר כלים הנדסיים של צה”ל. אולם את מרכז תשומת הלב משכה הזרוע הצבאית של חמאס, שבעיתוי שככל הנראה אינו מקרי - לקראת תהלוכות השיבה - ביצעה תרגיל גדול ברצועת עזה שכלל שימוש בדגמים של טנקים ונגמ”שים של צה”ל. במהלך היום בוצע גם ירי ניסוי של רקטות שונות לעבר הים. כמו כן, טנק דמה של צה"ל נגרר על ידי טרקטור והובא לאזור שבו בוצע תמרון של השתלטות חמושי גדודי אל־קסאם על הטנק והונף מעליו דגל פלסטין.



נגרר על ידי טרקטור. דגם של נגמ"ש, צילום: רשתות ערביות
נגרר על ידי טרקטור. דגם של נגמ"ש, צילום: רשתות ערביות



עבודות עפר לקראת הצעדה



בד בבד, במרחק של כמה מאות מטרים מהגבול, בוצעו עבודת עפר על ידי טרקטורים גדולים. ההערכה היא שהמטרה היא להכין את השטח לטובת מתחמי אוהלים של תושבים מעזה, שמתוכננים לשהות במשך תקופה ארוכה בכמה מוקדים לאורך הגדר במרחק של כ־700 מטרים ממנה. כמו כן, על פי דיווחים שונים מרצועת עזה עבדו הטרקטורים הכבדים בהכנת סוללות עפר כהגנה מפני אש צה”ל לקראת הצעדות.



בתוך כך, הפלסטינים טוענים כי מטוסי חיל האוויר פיזרו כרוזים באזור העיר עזה שבהם נכתב כי התושבים נדרשים לא לשתף פעולה עם מה שמכונה "צעדת השיבה הגדולה". למרות הכוננות הגבוהה בצה”ל לקראת יום שישי, ההערכה הזהירה היא שלא צפויות בימים הקרובים תהלוכות ענק של פלסטינים לעבר הגדר, וההערכה היא שהיקף העימותים יגדל. התרחיש הקיצוני של אלפי אנשים צועדים לעבר הגדר יכול להתממש, אבל לפחות כרגע נראה שסבירותו נמוכה יחסית.



בצה"ל נערכים לתרחישי קיצון



עם זאת, בצה”ל נערכים גם לתרחישים הקיצוניים ביותר. כמה גדודים יישארו בכוננות במהלך החג, ולפי ההתפתחויות יוחלט היכן להציב אותם - בעזה או בגדה. בכל מקרה, בצה”ל מתכוונים לפרוש צלפים וקלעים רבים עם הכוחות לאורך גבול הרצועה ביום שישי, למקרה שיהיה צורך להשתמש באש חיה נגד מתפרעים שינסו לחדור את הגדר. השאיפה היא שהירי יהיה מדויק ככל האפשר, כדי לצמצם את מספר הנפגעים ואת חומרת הפציעות בצד הפלסטיני. כך, מעריכים בצה”ל, יהיה אפשר להכיל את האירועים ולעצור הידרדרות.



ראש אמ”ן אלוף הרצי הלוי התייחס אתמול למתיחות הצפויה בתקופה הקרובה ברצועת עזה: “חמאס נמצא בנקודת שפל”, אמר בוועידת "ישראל - סיפור הצלחה” של “ידיעות אחרונות”. “יש משבר אזרחי חמור ברצועת עזה וחמאס רץ לזרועות איראן. הארגון מנצל את האזרחים ברצועת עזה לצרכים פוליטיים, על יד שליחתם לגדר, במה שהם קוראים לו ‘תהלוכות השיבה’. על חמאס להבין שדברים אלו רק יחריפו את מצבו, מדינת ישראל תמנע הפרות ריבונות בנחישות רבה”.



בתוך כך, הקבינט דן אתמול בהתפתחויות בזירה הפלסטינית. בדיון השתתפו גם הרמטכ”ל רב אלוף גדי איזנקוט, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי ורח”ט מחקר באמ”ן דרור שלום. השלושה הציגו את המצב בזירה, את היערכות צה”ל לקראת אירועי תהלוכת השיבה ואת המוכנות הכללית להסלמה אפשרית באיו”ש ובעזה.