תת אלוף צביקה חיימוביץ', ראש מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, אמר היום (שני) בשיחה עם עיתונאים, כי הירי שבוצע אמש לעבר ישראל התנהל לאורך כל הדרך בצורה בליסטית לכל דבר ועניין. מבחינתו, פעולת החיילים של סוללת כיפת ברזל הייתה נכונה ובהתאם לאיומים. לדבריו, "בשגרה אצמצם את כל הסיכונים כדי שלא ייפגע אזרח, והשיקול הכלכלי הוא לא שיקול".

להערכת הקצין הבכיר, חלק מהחימוש שנורה אתמול חצה את שטח ישראל. לגבי הזיהוי השגוי, אמר הקצין כי המערכת היתה רגישה מדי ולכן הגיבה לירי המקלעים. לדבריו, אפשר לכייל את המערכת כך שתהיה פחות רגישה, אבל גם כך, אין ודאות שמקרה כזה לא יישנה. "בשגרה אנחנו משתדלים לא לקחת סיכונים ולכן ירינו מספר טילים גבוה". לגבי העלות הכלכלית שגבה שיגור הטילים המיירטים, הוא אמר כי היא נמצאת מחוץ למשוואה של צה"ל. "השיקול והמשימה היחידה הם להגן על התושבים", הבהיר.
 
הוא לא ציין כמה מיירטים נורו לעבר החימוש והאם הם פגעו בו. בנוסף, הוא לא ציין מה הייתה מטרת הפעולה של חמאס. במערכת הביטחון לוקחים בחשבון שארגון הטרור ניסה רק לבדוק את מערכת ההגנות של ישראל.

"בכל התחקירים שעשינו לא התגלתה טעות אנוש, החיילים התנהגו באופן מקצועי ויש כאן מקום ללמידה שלנו", הוסיף תא"ל חיימוביץ'. "בטווח ה-5 שניות האנשים צריכים להחליט איך הם פועלים ובהתאם לנתונים שהיו ההחלטות שהתקבלו אתמול היו נכונות. במבחן התוצאה, היה פוטנציאל פגיעה בשטח ישראל. בשגרה נמשיך לעשות הכל כדי להקטין את הסיכונים. אמרתי למפקד הסוללה: 'חתרת למגע כפי שציפיתי ממך באחריות רבה'". 

ראש מערך ההגנה האווירית. תא"ל צביקה חיימוביץ'. צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב, פלאש 90
ראש מערך ההגנה האווירית. תא"ל צביקה חיימוביץ'. צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב, פלאש 90

 
עוד הוסיף ראש מערך ההגנה האווירית, כי "אנחנו מזהים ירי תלול מסלול, והוא לא רק רקטי. כיום הדברים מטושטשים ואמצעים שונים מתנהלים בצורה דומה. יש כאן תחרות של למידה בין ישראל וחמאס". הוא ציין כי הוא לא חושב שהפעולה של חמאס חושפת את כיפת ברזל לתורפות או לבעיות שניתן להפיק מהן מסקנות להמשך". לדבריו, "אנחנו מקיימים תחקיר ולמידה מהאירוע הזה. האם יכול לקרות עוד פעם מקרה כזה? התשובה היא כן. אני לא חושש ממצב שנהיה בלי טילי יירוט או שזה ישנה את המהות המבצעית שלנו. הדברים תלויים בידינו".

חיימוביץ' נשאל האם לא נחשף כאן דפוס פעולה שחמאס יכול ללמוד ממנו להמשך, וענה: "אני חושב שהם למדו והבינו שהמערכת דרוכה ומוכנה לפעול כנגד כל סיכון, וזה מה שאני מעריך שהם למדו מהאירוע. אני לא צופה כניסה לתרחישים של התשה, שבהם חמאס יתיש אותנו בעניין הזה".

 כזכור, אתמול הופעלו אזעקות צבע אדום בדרום הארץ, לאחר שזוהה ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. למעשה מדובר היה בירי מקלעים שבוצע במהלך תמרונים של חמאס לקראת יום האדמה ביום שישי, וכלל לא הגיע לשטח ישראל. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר אמש לכתבים צבאיים, כי "לא בוצע מטח לעבר שטח ישראל וכי האזעקות הופעלו בעקבות ירי מקלעים בעזה". לדבריו, לא היו נפילות בישראל. בצה"ל לומדים את האירוע ולומדים את הסיבות להפעלה ונבדק האם בוצע ירי רקטות. "מיירטי כיפת ברזל הופעלו נגד ירי מקלעים", אמר מנליס.



בעקבות הזיהוי השגוי של המערכת, צה"ל הגיב בירי טנקים לעבר רצועת עזה. ברצועת עזה דווח על ירי ארטילרי לכיוון מוצב של חמאס בצפון רצועת עזה. בחמאס הבהירו כי "הירי לא כוון לעבר ישראל, אלא כחלק מהתמרונים שאנו עושים". הזרוע הצבאית של חמאס פתחה אתמול בשורת תמרונים צבאיים. הם הגדירו אותם כ"תמרונים הגנתיים" והדגישו כי צפויה תנועת כלי רכב ערה, לצד חמושים רבים של הארגון.