מתכוננים ליום שישי: "תהלוכת השיבה" של תושבי רצועת עזה לעבר גדר הגבול עם ישראל, בראשות חמאס, גורמת לדאגות בצמרת הביטחונית והמדינית של ישראל. הקבינט המדיני-ביטחוני דן היום (שני) בהיערכות לעימות האפשרי. ב"החדשות" דווח הערב כי שר האנרגיה, יובל שטייניץ (הליכוד) הציע דרך מקורית להתמודד - ואולי אף למנוע - את הגעת הפלסטינים לגדר: להצניח למרכז הרצועה תרופות ומזון על מנת לפתות את העזתים שלא להגיע לגדר הגבול.

לדברי השר שטייניץ, ישראל יכולה להרוויח פעמיים מהמהלך: גם לקזז את מחיר המוצרים מהכסף שהולך לרשות הפלסטינית וגם להראות לתושבי רצועת עזה מי באמת דואג להם. 

ברצועה אירעו אתמול כמה אירועי גדר, ובמהלך פעילות שגרתית ניסו צעירים פלסטינים ליידות אבנים לעבר כלים הנדסיים של צה”ל. אולם את מרכז תשומת הלב משכה הזרוע הצבאית של חמאס, שבעיתוי שככל הנראה אינו מקרי - לקראת תהלוכות השיבה - ביצעה תרגיל גדול ברצועת עזה שכלל שימוש בדגמים של טנקים ונגמ”שים של צה”ל. במהלך היום בוצע גם ירי ניסוי של רקטות שונות לעבר הים. כמו כן, טנק דמה של צה"ל נגרר על ידי טרקטור והובא לאזור שבו בוצע תמרון של השתלטות חמושי גדודי אל־קסאם על הטנק והונף מעליו דגל פלסטין.

בתוך כך, הפלסטינים טוענים כי מטוסי חיל האוויר פיזרו כרוזים באזור העיר עזה שבהם נכתב כי התושבים נדרשים לא לשתף פעולה עם מה שמכונה "צעדת השיבה הגדולה". למרות הכוננות הגבוהה בצה”ל לקראת יום שישי, ההערכה הזהירה היא שלא צפויות בימים הקרובים תהלוכות ענק של פלסטינים לעבר הגדר, וההערכה היא שהיקף העימותים יגדל. התרחיש הקיצוני של אלפי אנשים צועדים לעבר הגדר יכול להתממש, אבל לפחות כרגע נראה שסבירותו נמוכה יחסית.

עם זאת, בצה”ל נערכים גם לתרחישים הקיצוניים ביותר. כמה גדודים יישארו בכוננות במהלך החג, ולפי ההתפתחויות יוחלט היכן להציב אותם - בעזה או בגדה. בכל מקרה, בצה”ל מתכוונים לפרוש צלפים וקלעים רבים עם הכוחות לאורך גבול הרצועה ביום שישי, למקרה שיהיה צורך להשתמש באש חיה נגד מתפרעים שינסו לחדור את הגדר. השאיפה היא שהירי יהיה מדויק ככל האפשר, כדי לצמצם את מספר הנפגעים ואת חומרת הפציעות בצד הפלסטיני. כך, מעריכים בצה”ל, יהיה אפשר להכיל את האירועים ולעצור הידרדרות.
ואילו הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, התייחס הערב למציאות הביטחונית: "אתגרים רבים ניצבי בפנינו. הנפיצות הגבוהה בזירה הפלסטינית מחייבת אותנו לשמור על דריכות מתמדת, ומצפון איראן נאחזת בכוח באדמת סוריה ולבנון ותומכת במאמצי ההתחזקות וההתחמשות של חיזבאללה". 

לדברי איזנקוט, "מול האיומים המתפתחים בסביבה האסטרטגית המשתנה, אנו נדרשים לפעול בנחישות ובעוצמה ולהוכיח את עליונותנו הברורה ואת יכולותינו, לשלב זרועות ולהגן על המדינה ולהכריע את האויב".