במערכת הביטחון דרוכים לקראת יום האדמה שחל ביום שישי, ובפרט לתהלוכת השיבה של תושבי רצועת עזה והחשש שיהיה ניסיון לחצות את הגבול לשטח ישראל. מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, סייר היום (שלישי) בגזרת עוטף ירושלים והתייחס לאירועי יום האדמה: "אין צורך לחשוש. אנחנו מתואמים בנושא הזה עם המגזר הערבי בישראל. האירוע הזה מתקיים כבר 15 שנים בצורה מכובדת". 



המפכ"ל הוסיף עוד, כי "אין שינויים לגבי ההתרעות. אין עלייה בכוונות לפיגוע. יש טיפול שוטף כל השנה. הרוב המכריע של הפיגועים לא מתממש בעקבות סיכולים של צה"ל ושב"כ יחד איתנו. המערכת לא יכולה להיות הרמטית עד הסוף. התמונה לא שונה ערב החג. אין כרגע הערכה של מצב ביטחוני חמור יותר בכניסה לחגים".

לגבי תהלוכת השיבה, אמר אלשיך כי "אנחנו צמודים לצבא וערוכים לכל תרחיש. משטרת ישראל תסייע לצה"ל ככל שיידרש בנושא".

בתוך כך, שלושה פלסטינים מרצועת עזה נתפסו היום בדרום הארץ כאשר עליה רימונים וסכינים, והם נעצרו על ידי כוחות הביטחון. כזכור, הבוקר עלה חשד כי פלסטיני חדר מרצועת עזה לתוך ישראל, לאחר שבפעילות שגרתית התגלו עקבות סמוך לגדר המערכת בדרום הרצועה. כוחות הביטחון החלו כאמור סורקים במרחב, אנשי הביטחון ביישובים הוכנסו לכוננות וצירים באזור נחסמו לתנועה. במהלך הסריקות, הישובים נותרו בשגרה, ולא ניתנו הנחיות מיוחדות לתושבים.

אתמול דן הקבינט המדיני-ביטחוני בהיערכות לקראת העימות האפשרי. על פי הדיווח ב"החדשות", שר האנרגיה, יובל שטייניץ (הליכוד) הציע דרך מקורית להתמודד - ואולי אף למנוע - את הגעת הפלסטינים לגדר: להצניח למרכז הרצועה תרופות ומזון על מנת לפתות את העזתים שלא להגיע לגדר הגבול.

בצה”ל נערכים גם לתרחישים הקיצוניים ביותר. כמה גדודים יישארו בכוננות במהלך החג, ולפי ההתפתחויות יוחלט היכן להציב אותם - בעזה או בגדה. בכל מקרה, בצה”ל מתכוונים לפרוש צלפים וקלעים רבים עם הכוחות לאורך גבול הרצועה ביום שישי, למקרה שיהיה צורך להשתמש באש חיה נגד מתפרעים שינסו לחדור את הגדר. השאיפה היא שהירי יהיה מדויק ככל האפשר, כדי לצמצם את מספר הנפגעים ואת חומרת הפציעות בצד הפלסטיני. כך, מעריכים בצה”ל, יהיה אפשר להכיל את האירועים ולעצור הידרדרות.
 
לדברי השר שטייניץ, ישראל יכולה להרוויח פעמיים מהמהלך: גם לקזז את מחיר המוצרים מהכסף שהולך לרשות הפלסטינית וגם להראות לתושבי רצועת עזה מי באמת דואג להם.