"אירוע שלא היה צריך לקרות": דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס התייחס לאירוע החדירה שאירע בשעות הבוקר (שלישי) מרצועת עזה, בו נכנסו שלושה מחבלים פלסטינים חמושים ברימונים לישראל והגיעו למרחק של כ-200 מטר מבסיס צאלים, כ-20 קילומטר מנקודת החדירה. האירוע החל לאחר שבשעה 09:10 זיהה סיור שגרתי המלווה בגששים עקבות שהצביעו על חדירה לישראל. 



לאחר יותר משעה של סריקות וחיפושים, בשעה 10:35, נתפסו שלושת המחבלים, בני משפחה אחת מרפיח, סמוך לבסיס צאלים, קילומטרים רבים מנקודת החקירה. דובר צה"ל הבהיר כי "מדובר באירוע שלא צריך היה לקרות, עם פוטנציאל חמור". בנוסף לכך ציין מנליס כי ההתייחסות לאירוע היא כאל פיגוע, אך ציין כי במהלך זמן שהות המחבלים בשטח ישראל, וגם בזמן המעצר, המחבלים לא ניסו להשתמש בכלי הנשק שהיו ברשותם, גם כאשר הייתה להם הזדמנות". 



"הכוחות המוצבים היו צריכים להתמודד עם האירוע" לוחמי מג"ב בעת הסריקות, צילום: שמואל הס/TPS
"הכוחות המוצבים היו צריכים להתמודד עם האירוע" לוחמי מג"ב בעת הסריקות, צילום: שמואל הס/TPS



דו"צ: לקראת "תהלוכת השיבה" -  כוחות מיוחדים ייפרסו סביב הגדר



דובר צה"ל הוסיף כי במהלך הלילה הייתה אינדיקציה לחדירה, אך כוחות שהוקפצו למקום לא איתרו את המחבלים, ייתכן בשל תנאי מזג האוויר והערפל. בהתייחסות להכנות ל"צעדת השיבה", אמר תא"ל מנליס כי "תגבור הכוחות הצפוי עדייו לא הגיעו, אך גם הכוחות שהיו במקום היו צריכים להתמודד טוב יותר עם האירוע". דו"צ הוסיף ואמר כי לקראת יום שישי יאבטחו את גדר המערכת כוחות גדולים, ביניהם יחידות מיוחדות שמתורגלים לאירוע, והבהיר "אין לנו כל כוונה לאפשר חציית גדר, נפעיל את כל האמצעים כדי למנוע תרחיש שכזה", וסיים את דבריו כשהוא אומר: "יש לנו מה ללמוד ולהשתפר, אך לא צריך להשליך על האירוע הנוכחי על ההכנות לקראת יום שישי".



הרימונים שנתפסו בידי הפלסטינים. צילום: דובר צה"ל
הרימונים שנתפסו בידי הפלסטינים. צילום: דובר צה"ל



בעבר חדרו פלסטינים לישראל במטרה להיעצר



ראשי המועצות בעוטף עזה מזהירים זה זמן רב מהסכנה הטמונה בחדירה רגלית מעוטף עזה. גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר: "אירוע חדירת החמושים הבוקר לשטחנו ותפיסתם ליד צאלים טופל בשילוב כוחות ושיתוף פעולה הדוק ומיטבי של אנשי הביטחון במועצה עם כוחות הצבא. עצם החדירה ותפיסת המחבלים סמוך לבסיס צאלים היא חמורה ותתוחקר על ידי הצבא. יחד עם זאת, התפיסה מוכיחה את היעילות של כוחות הביטחון ואת עוז הרוח של אנשינו, חיילי צה״ל ואנשי הביטחון בישובים, שמרגע שזיהו את העקבות בשטחנו, התגייסו בצורה מוחלטת עד לתפיסתם. אני מבקש להודות לאנשי הביטחון במועצה אזורית אשכול ובישובים שמנעו הבוקר אסון ומחזקים את ביטחוננו״



יש לציין כי אמנם בשנה האחרונה היו עשרות חדירות מרצועת עזה לישראל, ובחלקן הפלסטינים אף נשאו סכינים או רימונים, אך במערכת הביטחון מתייחסים לאירוע הזה באופן שונה. בעוד ההערכה היא שהחדירות הקודמות נעשו כאשר מטרת הפלסטינים היא להיעצר ולברוח מהמציאות ברצועת עזה, בתקרית הבוקר, עומק החדירה לשטח והקרבה לבסיס צאלים, מסמנים עוד לפני חקירת שב"כ כי מדובר באירוע שונה.



במערכת הביטחון מזהירים מתקופה מתוחה במיוחד



האירוע בא במהלך תקופה מתוחה על גבול רצועת עזה, ובין ישראל לפלסטינים בכלל. במערכת הביטחון סימנו את החודש הקרוב כחודש בו ישנם מספר אירועים שיכולים להביא להתדרדרות משמעותית בשקט הביטחוני ברצועת עזה וביהודה ושומרון. בין השאר יום האדמה, יום הנכבה, "צעדת השיבה" שמתוכננת ליום שישי הקרוב ויום העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים.



האירוע האחרון מצטרף למספר אירועים חמורים בעוטף הרצועה, שהביאו את מערכת הביטחון להחליט על תגבור כוחות בגבול הרצועה, גם במהלך חג הפסח. ביום שבת חדרו ארבעה פלסטינים לשטח ישראל סמוך לחאן יונס, וניסו להצית מנוף שעבד על בניית המכשול התת קרקעי סביב הרצועה. יום למחרת פתחו בחמאס בתרגיל צבאי רחב היקף, שבמהלכו בוצע ירי מקלעים כבד סמוך לגבול ישראל, שהפעיל את מערכת "כיפת ברזל", שזיהתה את הירי כשיגור תלול מסלול לעבר ישראל. 



דבר זה מוכיח כי האיום מרצועת עזה הוא לא רק איום המנהרות, אלא לא פחות מכך, חדירה רגלית דרך הגדר, שאינה מאובטחת ב-100%. דווקא בגלל התקדמות עבודות המכשול התת קרקעי, יש צורך באבטחת הגדר ביתר תוקף.