שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע היום (שלישי) לטקס הנחת אבן הפינה בנתיב האבות בגוש עציון והתייחס לצעדה הצפויה בגבול רצועת עזה. אני ביקרתי הבוקר באוגדת עזה, יחד עם הרמטכ"ל. אני חושב שהצבא ערוך בצורה מיטבית, אנחנו מוכנים לכל תרחיש. כל מה שתלוי בנו, נעשה שהחג הזה יעבור בשקט, בביטחון ובשמחה. אני מקווה שגם הצד השני לא יעשה שטויות ולא יתפתה לכל מיני פרובוקציות".

ליברמן התייחס גם לאירוע החריג של חדירת המחבלים הבוקר מרצועת עזה ואמר כי "האירוע נמצא בבדיקה. אני לא מוכן לדבר כל עוד לא ראיתי תחקיר מבצעי. אני ביקשתי, עד יום חמישי בבוקר, להניח על שולחני ממצאים של התחקיר המבצעי ורק אחרי זה יהיה אפשר להתייחס".

דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי פרסם ברשתות החברתיות פנייה לתושבי עזה בה נאמר כי "צה״ל נערך באופן גלוי וחשאי ולא יאפשר חציית הגבול. נשתמש בכוח אם יהיה צורך על מנת למנוע את הפרת ריבונותנו".


משרד הבריאות ברצועת עזה הפיץ היום הודעה לכלל הציבור הפלסטיני בעזה, ובו הנחיות איך להתמודד עם הגז המדמיע במהלך צעדת השיבה של יום שישי הקרוב, המציין גם את יום האדמה. בהקדמה הסבירו במשרד מה לא צריך לעשות, כמו לגעת בפנים או לגעת בעיניים למרות הצריבה. כמו כן, התושבים הונחו להצטייד במסכה, לטבול אותה בחומץ ולאחר מכן לכסות את האף כדי למזער את הנזקים. "אם אין חומץ", כתבו במשרד הבריאות, "אפשר להשתמש בבצל".


"לא לדאוג או להתבלבל מאחר וגז מדמיע משפיע באופן זמני, ואילו דאגה גורמת לגז להיכנס לנקבוביות הגוף ולהיספג בתוכו", הוסבר עוד בהצהרה. מלבד זאת, צוין כי "יש להרחיק את הנפגע ממקומות הספוגים בגז, לא לגעת בעיניהם שיש לשמור שהם יהיו פתוחים. גז שנכנס לחלל הפה צריך לירוק אותו החוצה ולא לבלוע אותו", נכתב בהנחיות. "יש להתרחק מכיוון הרוח, לא להיכנס למקומות סגורים, וכאשר אתה יוצא מאזור הספוג בגז המדמיע עליך לנשום לאט ובצורה עמוקה".



בנוסף, בעזה קראו לאזרחים לשטוף את הפנים והגוף במים קרים, ולא במים חמים שמביאים לספיגת החומר הכימי בגז לגוף. "כאשר שוטפים את השיער", הוסיפו במשרד, "יש לכוון את הראש לאחור – מאחר והשיער סופג הכי הרבה גז". ההוראה האחרונה קראה לתושבים להשתמש באבקה נגד יובש אצל ילדים עם ליטר מים - לשטיפת הפה והעיניים.