על רקע מספר אירועי חדירה בשבוע האחרון, שבמרכזם התקרית בה הגיעו פלסטינים חמושים ברימונים עד לבסיס צאלים, דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס התייחס הבוקר (חמישי) בראיון לגל"צ לאירועי המחאה שמתכננים הפלסטינים סמוך לגדר רצועת עזה בסוף השבוע. "אנחנו מגיעים למחר בביטחון רב ורצון להבטיח לתושבי העוטף סדר בטוח. החמאס שולח ילדים ונשים למרחב לחימה - זה לא הפגנה של הצופים או מחנה קיץ. מי ששלח אותם אלה בכירי חמאס. הכוונה שלנו היא לא לאפשר חצייה המונית של הגדר", אמר.מנליס הוסיף: "תושבי עזה הם בני ערובה. הם מבינים שהחמאס לא יכול לספק להם חשמל מים ואיכות חיים, לכן הם רוצים לבוא לישראל. אנחנו ערוכים ואין לנו כוונה לפגוע בנשים או ילדים. אם האירוע ייצא משליטה, החמאס ישלם מחיר כבד מאוד. לא נאפשר הפרת סדר המונית ופגיעה בתשתיות ביטחוניות".
המחבלים באזור צאלים. צילום: קיבוץ צאלים

"תופעה של פלסטינים שחוצים את הגדר ומנסים להיתפס כדי לשבת בכלא היא לא חדשה. ב-2018 אנחנו כבר עומדים על 30", אמר בהתייחסו לתופעת החדירות מגדר הרצועה, "אנחנו עדים לה פעמיים שלוש בשבוע. הם נעצרים ממש על הגדר. צאלים זה אירוע שלא היה צריך לקרות, כל הפלסטינים חוץ מבמקרה הזה נעצרו על הגדר".
 
"כבר באירועים האחרונים אנחנו רואים את השיפור במענה. הכוח ביצע נוהל מלא לפי הפקודות. יש עשרות אירועים שהסתיימו אחרת לגמרי. אנחנו מגיעים למחר עם הרבה מאוד ביטחון מתוך הידיעה כי מדובר באירוע תודעתי. המטרה היא לספק תחושת ביטחון לתושבי העוטף", סיכם מנליס.

עוד הבוקר, כוח צה״ל עצר שני חשודים שחצו את גדר המערכת מדרום רצועת עזה לשטח ישראל. החשודים נעצרו סמוך לנקודת החצייה כשבידיהם נתפסו שני קאטרים וסכין, והועברו לתחקור כוחות הביטחון. האירוע החמור מצטרף לשורת תקריות באזור גבול הרצועה בשבוע האחרון. אתמול נתפס פלסטיני בחוף זיקים, לאחר שחצה את גדר המערכת. בחיפוש על גופו לא נתפס נשק והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון. האירוע התרחש שעות ספורות לאחר ששני פלסטינים מהרצועה הציתו משטח הגבהה סמוך למעבר קרני הישן, בצפון רצועת עזה מול קיבוץ נחל עוז. השניים לא חדרו לשטח ישראל. צה"ל לא המתין הרבה ותקף שתי עמדות תצפית של החמאס בירי טנקים. לא היו נפגעים בצד הפלסטיני.
 
חדירת הפלסטיני אתמול מצטרפת למספר תקריות נוספות בימים האחרונים. שלשום חדרו שלושה מחבלים חמושים ברימוני רסס וסכינים לעומק של כ־20 ק"מ בשטח ישראל. הם הסתובבו חופשי במשך שעות בשטח ישראל ואף תועדו כשהם חולפים סמוך לשער היישוב צאלים, לפני שנעצרו ונחקרו. אחת השאלות העיקריות היא מדוע לא השתמשו ברימונים שהביאו.
 
גם בשבת היה אירוע חמור: ארבעה פלסטינים חצו את הגדר וניסו להצית כלי הנדסי שעסק בהקמת המכשול בגבול. הרמטכ"ל, כמו יתר צמרת הפיקוד, אינו מקל ראש באיום. בטקס חילופי ראשי אמ"ן אמר גדי איזנקוט: "הישגים רבים עומדים לצדנו, אך לאור אירועי השבוע האחרון עלינו להביט פנימה ולהפיק לקחים מתקלות מתוך גישה מקצועית וצניעות על מנת להבטיח רמת דרישות ונורמות גבוהות שעמן אנחנו יוצאים להבטחת ביטחון המדינה ותושביה".
 
לקראת יום שישי יתגברו את הכוחות מספר גדודים, בעיקר מחטיבת הנח"ל וגבעתי, יחד עם כוחות מיוחדים שיגיעו לאוגדת עזה כדי לשמש ככוח עתודה לגדודים שכבר נמצאים בגזרה במשימות ביטחון השוטף ונמצאים גם הם בכוננות מוגברת, שבאה לידי ביטוי בירידה משמעותית במספר החיילים שיזכו לעשות את ליל הסדר בבית.