כ-30 אלף פלסטינים נפרסו היום (שישי) בשישה מוקדים לאורך גדר רצועת עזה כשהם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון, כחלק ממה שמכונה על ידם "צעדת השיבה". בצה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר המפגינים. בצה"ל מסרו כי לאור הערכת המצב, הוכרז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. על פי הדיווחים הפלסטינים נהרגו עד כה 16 בעימותים עם צה"ל ו-1,416 נפצעו. בתוך כך, התפתחו עימותים גם ביהודה ושומרון באזור הכפר קוסרא ליד שכם.



סיכול פיגוע בצפון רצועת עזה

יושב ראש הרשות אבו מאזן הכריז על יום אבל שיתקיים מחר ודרש מהאו"ם הגנה בינלאומית על הפלסטינים. הוא אמר: "אני מטיל את האחריות המלאה על אירועי רצועת עזה - על ישראל. בנוסף, כווית פנתה למועצת הביטחון בדרישה לקיום דיון דחוף בנושא האירועים ברצועה. ברשת אל ג'זירה דווח כי מועצת הביטחון תקיים ישיבת חירום לדון באירועים ברצועת עזה ובגדה.

סיכול פיגוע סמוך לגבול רצועת עזה

כוחות צה"ל סיכלו חוליית טרור שביצעה פיגוע ירי במרחב הגדר בצפון הרצועה. שני מחבלים התקרבו אל הגדר וירו לעבר כוחות צה"ל. כוח צה"ל שהיה במקום הגיב באופן מיידי בירי משולב נק"ל וטנק לעבר המחבלים ועמדות חמאס בקרבת מקום. כמו כן בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה. אין נפגעים ולא נגרם נזק. 
 
מדובר צה"ל נמסר בעקבות האירוע: "ניסיון פיגוע הירי הוא אירוע חמור והוכחה נוספת לכך שארגוני הטרור ברצועה בהובלת חמאס משתמשים בהפרות סדר כמחסה לטרור. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות להפרת הסדר ולכל המתרחש בחסותה. לא נאפשר להפוך את גדר המערכת למרחב של טרור".
 
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, פרסם באלמונסק, עמוד הפייסבוק של מתפ״ש: אין לחמאס גבולות. חמאס שולח בעלי מוגבלויות להתגרות בחיילים הישראלים. אין גבול לניצול ולצביעות של חמאס. היום הם שלחו לכיוון גדר הביטחון, לאזור ההפגנות האלימות, שנאסרה ההגעה אליו, בעלי מוגבלויות, כדי לבצע פעולות מתגרות נגד חיילי צה"ל ולשמש כמגן אנושי.  צפו בסרטון וראו בעצמכם: במקום לדאוג לתושבי עזה ובעיקר לאוכלוסיות המוחלשות והמיוחדות, גיבורי השקר של חמאס מנצלים אותם ושולחים את המוחלשים היישר לעבר הסכנה. תושבי עזה, תתעוררו! זו התנהגות של תתי אדם".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ראש אגף המבצעים, אלוף ניצן אלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי. צילום: דובר צה"ל

בשעות הבוקר המוקדמות אישר צה"ל דיווחים פלסטינים כי נפתחה אש לעבר חשודים סמוך לגדר המערכת בשני מקרים שונים, כאשר באחד מהם החשודים זוהו כאשר הם מנסים לפגוע בגדר, ובמקרה נוסף נפתחה אש טנקים לעבר שני חשודים שהתקרבו אליה. הפלסטינים דיווחו כי כתוצאה מהירי נהרג פלסטיני אחד, ואחר נפצע באורח קשה.

בתוך כך, דובר צה"ל מסר כי במהלך ההפגנות על גבול הרצועה ילדה בת 7 נשלחה על ידי החמאס לעבר הגדר למול הכוחות. כוח צה״ל אשר זיהה שמדובר בילדה, קלט אותה ווידא שהיא חוזרת חזרה להוריה בצורה בטוחה. "ארגון הטרור חמאס משתמש באופן ציני בנשים וילדים, שולח אותם אל הגדר ומסכן את חייהם", אמרו בצה"ל.

אלוף משנה קובי הלר, מפקד החטיבה הדרומית. צילום: דובר צה"ל


חיילים בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל


מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, פרסם באלמונסק, עמוד הפייסבוק של מתפ״ש את הפוסט שלהלן:
 ״מוחמד שלח ילדות למצבים מסוכנים ואזורי לחימה ? ברור שלא. לעומת זאת ארגון הטרור חמאס שלח ילדה עזתית בת 7 להגיע לגבול עם ישראל , חיילי צה"ל  החזירו אותה למשפחתה. בחמאס כנראה לא מכירים את החדית' המפורסם:"[...] הצגתי את עצמי לנביא מחמד ביום של קרב אחד כשאני בן 14 והוא לא התיר לי (לצאת להילחם) ואח"כ הגעתי אליו בקרב אל-ח'נדק כשאני בן 15 ואז הוא הרשה לי להילחם"
 
מבחינתה של חמאס אין בעיה לסכן במוות כל ילד עזתי, וזאת באופן שנוגד את האסלאם! אין בושה יותר גדולה מלהשתמש בילדים ללחימה- וכל מסלמי עם לב ושכל ושמכיר את החדית' מתנער מכך. #גיוס ילדים הוא חראם #בושה

צלף בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל


צילום: AFP

צילום: AFP


צילום: AFP


סוללות עפר הוקמו במטרה למנוע מעבר של פלסטינים לתוך שטח ישראל. גם נהלי ההרחקה מהגדר הפכו תקיפים יותר. שר הביטחון אביגדור ליברמן פנה הבוקר לתושבי רצועת עזה בערבית וקרא להם שלא להשתתף ב"צעדת השיבה". השר ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הנהגת חמאס מהמרת על חייכם, כל מי שמתקרב לגדר מסתכן, ואני ממליץ לכם להמשיך בחייכם ולא להשתתף בפרובוקציה". הפלסטינים טוענים כי צה"ל שיגר הודעות עם מידע שגוי בנוגע לקיום המחאה.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, אמר: "זיהינו ניסיונות לבצע פיגועים בחסות ההפגנות. ממליצים לאזרחים שלא להתקרב ומזהירים את ארגון החמאס שאחראי לכל מה שקורה ברצועה מההשלכות".

הנייה וסנוואר בהפגנות
 
מנהיג ארגון חמאס, איסמעיל הנייה, הגיע גם הוא אל אחד המאהלים שהוקמו סמוך לגדר, כדי להביע את תמיכתו. ראש הארגון אמר במקום כי הוא "מברך את בני העם הפלסטיני בכל המקומות, שהפילו את ההימור של מנהיגי האויב לפיו הזקנים נפטרים והצעירים שוכחים. הנה הצעירים, הסבים והנכדים מנגנים את השיבה״. גם ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, יחיא סנוואר, הגיע להפגנות באזור ג'באליה.

איסמעיל הנייה בגבול הרצועה. צילום מסך
איסמעיל הנייה בגבול הרצועה. צילום מסך




הנייה הוסיף כי ״תהלוכה זו היא תחילת השיבה לכל אדמת פלסטין, אנחנו לא מוותרים על אף שעל מאדמת פלסטין ולא מכירים בישות הישראלית״, ואמר: ״אנו מבטיחים לטראמפ ולכל מי שעומד לצד עסקתו-מזימתו שאיננו מוותרים על ירושלים, ואין פתרון אלא בזכות השיבה״. גם ראש הלשכה המדינית של הארגון, יחיא סנוואר, הגיע למאהל באזור חאן יונס, במה שנחשב כהופעה נדירה של סנוואר - שממעט להופיע בציבור מאז נכשל ניסיון הפיוס בין חמאס לפתח.



כוחות צה"ל נערכים לקראת "צעדת השיבה". צילום: טל לב רם
כוחות צה"ל נערכים לקראת "צעדת השיבה". צילום: טל לב רם


יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, הגיב לאירועים בגבול עזה ואמר: "דווקא בחג החירות היהודי נעמדים תושבי הכלא הגדול בעולם ומבקשים לחיות. נשים, גברים וילדים, תושבי עזה, צועדים בדרישה לחירות ומולם ניצבת גדר של אטימות ואכזריות. מבחינת ישראל אין שום דרך בה הפלסטינים יכולים למחות שתתקבל כלגיטימית, כשגם מופת של מאבק עממי לא אלים נתקל בחיילים עם רובים שלופים שלא מהססים לירות במפגנים לא חמושים. על ישראל לעצור מיד את הירי ולאפשר לתושבי עזה למחות את מחאתם הצודקת והלגיטימית".
 
"עזה מוכנה לצעדה הגדולה"

כזכור, בימים האחרונים העביר צה”ל מסרים לחמאס, כי אם יתפתחו אירועים חריגים באזור הגדר, צה”ל יתקוף בתגובה מטרות של חמאס. למרות זאת, מעריכים גורמים בצבא כי הסבירות לכך שאלפי אנשים ינסו לחצות את הגדר נמוך ביותר. ההערכה הסבירה היא שמספר הפלסטינים שינסו להתעמת עם כוחות צה”ל אומנם יגדל בצורה משמעותית, אבל לא בהיקפים גדולים.

״עזה מוכנה לצעדה הגדולה״, הודיע אתמול ארגון חמאס השולט ברצועה. לדבריו, הצעדה תצא בבוקר לכיוון ישראל “עד נקודת הגבול הקרובה ביותר”. המארגנים הדגישו כי אוהל המחאה יהיה במרחק 700 מטר מגדר המערכת. בחמאס עובדים מסביב לשעון כדי להצליח "להעביר את המסר לכיבוש הישראלי ולקהילה הבינלאומית שלא נוותר על זכות השיבה”. במקביל הודיעו בכירי חמאס כי לא תהיה התפרצות לכיוון הגדר והדגישו כי מדובר בצעדה בדרכי שלום. משרד הבריאות, משרד הפנים ועיריית עזה הודיעו על כוננות גבוהה, עם צפי לפצועים במהלך הצעדה.

פצוע פלסטיני מפונה במהלך ההפגנה, צילום: AFP
פצוע פלסטיני מפונה במהלך ההפגנה, צילום: AFP