צה"ל הודיע הערב (שבת) כי לאחר בדיקת צה"ל ושב"כ לפחות 10 מחבלים בעלי רקע פח"עי מובהק, נהרגו במהלך פעולות טרור בהפגנות האלימות שהתקיימו אתמול בעזה. בין אלו, מצעב סלול, בן 23, תושב זואידה, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס. ביצע פיגוע ירי לעבר כוחות צה"ל יחד עם מחבל נוסף בצפון הרצועה, סארי אבו עודה, בן 28, תושב בית חנון, פעיל חמאס צבאי בגדוד בית חנון, פעיל נוחב'ה, גהאד פרינה, בן 35, תושב שיח רדואן, מפקד פלוגה בזרוע הצבאית של החמאס, אחמד עודה, בן 19 תושב עזה, פעיל חמאס צבאי בגדוד שאטי, חמדאן אבו עמשה, בן 25, תושב בית חנון, פעיל חמאס, מחמוד רחמי , בן 33, תושב סג'עיה תרכמאן, פעיל חמאס. 
בנוסף נהרגו, מחמד אבו עמרו , בן 27, תושב סג'עיה תרכמאן, פעיל חמאס צבאי במערך חפירת המנהרות, עא פתאח עא נאבי, בן 20, תושב בית לאהיה, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, אברהים אבו שאער - בן 29, תושב רפיח, פעיל ג'האד עולמי וגהאד זהיר סלמאן אבו גאמוס - בן 30, תושב בני סוהילה, פעיל שוהדא אל אקצא.
פעילות צה"ל במהלך צעדת השיבה. צילום: דובר צה"ל

הרוגי חמאס. צילום: רשתות ערביות


מוקדם יותר היום, צה"ל פרסם תיעוד חדש של סיכול חוליית טרור אתמול בערב, שביצעה פיגוע ירי במרחב הגדר בצפון הרצועה. בתיעוד נראים שני המחבלים כשהם מתקרבים אל הגדר וירו לעבר כוחות צה"ל. כוח צה"ל שהיה במקום הגיב באופן מיידי בירי משולב נק"ל וטנק לעבר המחבלים ועמדות חמאס בקרבת מקום. כמו כן בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה. אין נפגעים ולא נגרם נזק. מדובר צה"ל נמסר בעקבות האירוע: "ניסיון פיגוע הירי הוא אירוע חמור והוכחה נוספת לכך שארגוני הטרור ברצועה בהובלת חמאס משתמשים בהפרות סדר כמחסה לטרור. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות להפרת הסדר ולכל המתרחש בחסותה. לא נאפשר להפוך את גדר המערכת למרחב של טרור".

על רקע העימותים במהלך הצעדה בגבול הרצועה, בירך היום ראש הממשלה בנימין נתניהו את פעילות צה"ל: "‏כל הכבוד לחיילינו ששומרים על גבולות המדינה ומאפשרים לאזרחי ישראל לחגוג את החג בשקט. ישראל פועלת בתקיפות ובנחישות כדי להגן על ריבונותה וביטחון אזרחיה".

שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של החמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם. אני מגבה אותם באופן מלא. בזכותם חגגנו את ליל הסדר בביטחון. אינני מבין את מקהלת הצבועים שרוצה ועדת חקירה. הם התבלבלו וחשבו שהחמאס אירגן אתמול את פסטיבל וודסטוק ואנחנו צריכים לחלק להם פרחים".
חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד) כתב: "גאה בחיילי ומפקדי צה״ל שבזכות נחישותם ומקצועיותם  כולנו חגגנו את הסדר עם משפחותינו בשקט. מציע לחמאס לא לנסות אותנו. תושבי עזה צריכים להפנות את המחאה לאיסמעיל הנייה ואבו מאזן  שאשמים במצבם הקשה".
בתוך כך, המהומות בגבול רצועת עזה נמשכות גם היום. ממשרד הבריאות העזתי נמסר כי היום נפגעו 55 פלסטינים באורח בינוני מירי חי. חמישה מהם נפגעו ממזרח לג'בליה, 13 ממזרח לעזה, שניים ממזרח לאל-בורייג' וחמישה ממזרח לרפיח. בנוסף, טופלו עשרות בשטח בגבול המזרחי של רצועת עזה.


כזכור, אתמול לאורך היום נפרסו כ-30 אלף פלסטינים בשישה מוקדים לאורך גדר רצועת עזה כשהם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון, כחלק ממה שמכונה על ידם "צעדת השיבה". בצה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר המפגינים. בצה"ל מסרו כי לאור הערכת המצב, הוכרז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. על פי הדיווחים הפלסטינים נהרגו עד כה 16 בעימותים עם צה"ל ו-1,416 נפצעו. בתוך כך, התפתחו עימותים גם ביהודה ושומרון באזור הכפר קוסרא ליד שכם.



יושב ראש הרשות אבו מאזן הכריז על יום אבל ודרש מהאו"ם הגנה בינלאומית על הפלסטינים. הוא אמר: "אני מטיל את האחריות המלאה על אירועי רצועת עזה - על ישראל. בנוסף, כווית פנתה למועצת הביטחון בדרישה לקיום דיון דחוף בנושא האירועים ברצועה. בעקבות פנייתם, התקיים במהלך הלילה בדיון בנושא במועצה.